oprettelse af vpn ?
Fra : Rohleder

Dato : 23-07-01 13:56

I forbindelse med at firmaet giver adsl.
og samtidig ønsker at oprette vpn.
Men kan det virkelig være rigtig at det så koster ekstra i oprettelse ?
og hvorfor giver det mere administation ?

/Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-07-01 13:04

"Rohleder" <ruro@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med at firmaet giver adsl.
> og samtidig ønsker at oprette vpn.
> Men kan det virkelig være rigtig at det så koster ekstra i oprettelse ?
> og hvorfor giver det mere administation ?

Flere informationer ville være nyttigt, men generelt er vpn ikke gratis at
oprette og administrere

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Rohleder

Dato : 23-07-01 15:10

> Flere informationer ville være nyttigt, men generelt er vpn ikke gratis at
> oprette og administrere
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Oki, har nu fundet ud af det bliver pro@ccess link istedet for VPN, fra
TDC/Teledanmark eller hvad de nu hedder

Link pakken leveres med en prækonfigureret router, hvilket er godt nok.
Men skal jeg være opmærksom på noget omkring den konfiguration ?

Lukker de for nogle porte f.eks til online-spil. Det vil jeg ikke undvære

Det koster jo alligevel omkring en tusse at få den ændret, hvilket man ikke
selv kan, eller ?

MVH Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-07-01 14:45

> Lukker de for nogle porte f.eks til online-spil. Det vil jeg ikke undvære

Der er ikke lukket for nogle porte på udadgånede trafik, men kun
standard-indadgående er åbne (kig i dokumentationen)
Vær opmærksom på spil der ikke fungerer under NAT

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Rohleder

Dato : 23-07-01 16:15

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b5c2a68$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Har ikke dokumentationen endnu, men måske den ligger et sted på nettet ?
NAT, har jeg efter lidt kiggen i gruppen kommet frem til det er noget man
kan slå til/fra ?
Definationen på standart porte ?

[Mode-Fedte]
Mange tak for hjælpen Martin, jeg er sikker på mange
herinde sætter pris på din hjælp
[Mode-off fedte]

/Rune

Fra : Jesper Riis Hansen

Dato : 23-07-01 15:46

kik på
http://www.jth.net/proaccess/

mvh, jesper

Fra : Jens

Dato : 23-07-01 22:39

"Rohleder" <ruro@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Oki, har nu fundet ud af det bliver pro@ccess link istedet for VPN, fra
> TDC/Teledanmark eller hvad de nu hedder

Sådan som jeg er orienteret om ADSL Link, vil det sige at din router har
direkte forbindelse til netværket på dit arbejde. Alt trafik vil gå den vej
og Internettrafik vil gå ud gennem Internetforbindelsen på dit arbejde.

> Link pakken leveres med en prækonfigureret router, hvilket er godt nok.
> Men skal jeg være opmærksom på noget omkring den konfiguration ?

Som jeg er orienteret kan du slet ikke rette i en ADSL Link. Indgående
trafik skal styres fra jeres Internetforbindelse på dit arbejde.

> Lukker de for nogle porte f.eks til online-spil. Det vil jeg ikke undvære

Det afhænger jo af din Internetforbindelse på arbejdet, og hvor villig
virksomheden er til at tillade ind- udgående trafik.

> Det koster jo alligevel omkring en tusse at få den ændret, hvilket man
ikke
> selv kan, eller ?

Du vil ikke kunne ændre noget på en ADSL Link såvidt jeg er orienteret.

Såfremt jeg tager helt fejl, vil jeg selvfølgelig gerne have det at vide.
Min nuværende viden omkring ADSL Link har jeg fået da jeg for et firma
undersøgte mulighederne for VPN forbindelse fra medarbejderne til arbejdet.
TDC var bla. inde i billedet og tilbød ADSL Link løsningen. Løsningen blev
skrottet, da virksomheden ikke ønskede at brugernes private Internettrafik
(porno, warez, mp3 osv.) skulle gå over firmaets Internetforbindelse.
Ligeledes blev løsningen skrottet da det kun var muligt at benytte TDC som
leverandør af forbindelserne og de ikke kunne levere til alle medarbejderne.
Anden løsning blev valgt, da der kunne benyttes mange forskellige former for
tilslutning til Internet (via Kabel-TV, ADSL (CC, Tiscali, Orange og TDC),
ISDN, modem, mobiltlf. osv.)

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-07-01 22:41

Nej Det er kun P@ LINK VPN

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jens

Dato : 24-07-01 06:56

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b5c99dd$0$4831$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nej Det er kun P@ LINK VPN

Jeg var af den opfattelse at det netop var Pro@ccess LINK der blev snakket
om!

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-01 07:11

> Jeg var af den opfattelse at det netop var Pro@ccess LINK der blev snakket
> om!

Korrekt.
P@ LINK VPN er ikke det samme som P@ LINK

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jens

Dato : 24-07-01 21:58

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b5d115c$0$4950$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Korrekt.
> P@ LINK VPN er ikke det samme som P@ LINK

Nu er jeg forvirret! Det tilbud som kom fra TDC omhandlede Pro@ccess
LINK.....
Der stod ikke noget om Pro@ccess LINK VPN ved de enkelte forbindelser så hut
jeg visker.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-01 22:34

> Nu er jeg forvirret! Det tilbud som kom fra TDC omhandlede Pro@ccess
> [...]

Og?
Der er flere produkter.
LINK som kan diverse forskellige ting, bla bruges til VPN
LINK VPN som terminerer indenfor firmaets egen firewall og _kun_ kan bruges
til firmatrafik.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Rohleder

Dato : 25-07-01 10:14

*snip*

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Så priser jeg mig lykkelig for at det "kun" er pro@ccess link...
Forresten så har jeg fået at vide af vores edb ansvarlig at den
vil blive konfigureret, så jeg stadigvæk skulle kunne spille min online
spil, (læs Counter Strike). måske derfor oprettelsen bliver lidt dyrere
passer meget godt. Tak for de gode svar, nu føler jeg da bare at jeg
har lidt styr på sagerne, bare lidt.

/Rune

Fra : Rohleder

Dato : 25-07-01 13:47