Nørrebro-festival nu tandløs
Fra : Bo Warming

Dato : 17-08-08 02:00

Nørrebro-festival nu tandløs

Sej jazzmusik brager ud af højtalerne i Nørrebroparken når der er
Kommunistfestival hvert år i august, så jeg vandrer derover og nyder
arbejderstemningen og spiser pølser og jeg betvivler, at nogen af
DKP-medlemmerne i dag har et fast industriarbejde.

Hvert år er der et telt med foto fra Stuttgart-kz-lejren hvor nogle danske
kommunister puklede et par år, men ingen andre end mig gik derind.

Unge danskere undgår den uhygelige stemning ved bl.a. et fotografi af
lejrhospitalets operationsbord, hvor flegmona og bylder blev effektivt
behandlet.

Tidligere år var der gamle kommunister der havde puklet i kz og fået
infektionssygdom.Nu er de døde, og i år var der kun en søn af en af de
kz-indespærrede, og han kendte ikke til beviser på vold eller gasning i
lejren.

Dem jeg tidligere har interviewet ,var utilfrede med den triste mad,

og de anerkendte at tyskerne stjal aldrig fra Røde Kors gavepakkerne til de
danske fanger,

og de vidste, at et murstenshus kaldtes gaskammeret, men de havde ikke set
tegn på, at det havde været brugt til aflivning af noget mennesker - kun til
lus i vasketøj (der desinficeredes med Zyklon-B, lidt i stil med at vor vask
foruden sæbe har skyllemiddel - en symbolsk gestus der skal imponere ved
grundighed.).

Selvom kommunisterne var i kz i årevis, var deres overlevelse over 95 %,
hvorimod dansk politi, der kun var der et par måneder, døde af infektion i
stort antal.

Danske jøder, der var i samme unge aldersgrupper havde også overlevelse på
over 95% og fik også så mange Røde kors pakker, at de ikke ramtes af
næringmangel.

Danmark var jo Europas mest forkælede land madmæssigt under hele krigen og
selvom tysk hær købte så meget op de kunne, så fordelte vi madpakker til
Norge og danskere i fangenskab og blandt modtagerne er ikke konstateret
mangel på protein, vitaminer eller mineraler.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-08-08 12:05

> [...]
> arbejderstemningen og spiser pølser og jeg betvivler, at nogen af
> DKP-medlemmerne i dag har et fast industriarbejde.

Det store banner som p.t. pryder kommmunist-markeds-træffet i
Nørrebroparken har Marx-portræt og teksten

"Friheden bør forandre staten fra at være et organ, der er over samfundet,
til at bllive underordnet det."

Lyder det som Marx?

Lyder det ikke mere som Anders Fogh Rasmussens minimalstats-ideologi.?

Jeg spurgte nogle garvede kommunister og de synes det er et sejt slogan, men
kunne ikke sætte det i forbindelse med proletariatetsdiktatur eller noget
revolutionært manifest eller klassekamp....

"Das Kapital" har jeg ikke nærlæst og danske oversættelser er forkortninger,
men heller ikke i den bog kan liberalist-fyndordet passe ind

Både Marx, Nietzsche , Freud (mistænksmhedsideologerne) og den samtidige
Grundtvig var lange i spyttet, småsnakkende og associerede frit så måske
Marx har skrevet sådant frihedssyn, men jeg tvivler
Selv kronprins Frederik der er slem til ikke at gøre sine sætninger færdige,
ville ikke ævle-bævle så ordrigt som de 4 nævnte tænkere gjorde når de ikke
var nødt til at være ordknappe, så det ku være sjovt hvis Marx har tænkt
højt og været så frihedsglad - han var jo fan af Charles Darwin og ønskede
at denne junglelovsmand skulle skrive forord til Das Kapital.
Marx benægtede at han nogensinde havde været marxist.

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-08-08 13:03

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> til at bllive underordnet det."
>
> Lyder det som Marx?
>
> Lyder det ikke mere som Anders Fogh Rasmussens minimalstats-ideologi.?

Det kunne være interessant hvis gruppens ekspertteoretikere, Kimse & AHW,
ville uddybe.

Jeg har svært ved at se den personificerede frihed som en forandrende kraft.
Ville den ikke snarere som en bombe stræbe efter maximal entropi. - Men det
er måske også noget i den retning de røde tænker på ;-/

Mvh
Martin