El fejl på cbr600f F3..
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 18:30

Hejsa Alle

Kom ned til cyklen her til morgen, næsten tør for strøm.. underligt.. Nå fik
den løbet igang, og den kørte fint til work, ca 6km.
Skulle så hjem, og igen ingen strøm >:/
Nå fik den skubbet igang, og hjem jeg kom, her prøver jeg så lige efter stop
at starte den, men nej ikke power nok, relæet klikker kun.. Nå frem med
værktøjet, der er ikke mange volt på batteriet, så start relæet fejler
intet, umiddelbart (ren kortslutning kunne ikke drive starteren.
Tager så det gamle batteri jeg har til den og sætter det på, men det er lidt
½ fladt, så jeg lader det i 10 mins, og vupti starter hun op med et brøl :D
Nå jeg måler på batteriet, og den giver fint 13,56V ved både tomgang og
højere rpm.. det er jo fino :)
Så min konklution var at det nye batteri så bare er defekt, og jeg samler
kåbedele og sæde igen, og triller en tur. Først 2km hen til en ven, intet
problem, så hen på tanken 1km, intet problem.. så op til min far, 5km med
lidt god fart, intet problem..
Kører så derfra, og kører 500m, så hugger den sikringen til ign, starter,
motorstyring osv (10A).. nå men tager så en af de andre 10A sikringer og
sætter i, og så starter den, fint kører 500m, og så hugger den sikringen
igen !!
Så bliver jeg hidsig og tager en 15A sikring isteret, men det sekund jeg
sætter den i, og pop hugger den den også, og så er jeg løbet tør for
sikringer..

Nå jeg trækker den hjem (den er sq ikke så sjov at trække, som at køre :D )
da jeg kommer hjem finder jeg de sikringer frem jeg har, en 5, 7,5, 15 og
20A. Sætter 5A i og den springer ikke, starter cyklen!!! og kører rundt på
en pplads i 1 min, og POP så går sikringen.. tager så volt regulatoren af
ledningsnettet, da jeg tænker at den måske kan være ½defekt siden jeg også
manglede strøm tidligere på dagen.. Satte så en 7,5A sikring i, og POP
sikringen gik med det samme :(
Tog så ignition boksen af, og satte så en 15A sikring i, men stadigt POP..
Ja selv en 20A sikring æder den :( og nu er jeg så løbet tør for sikringer
for i dag :(

Den tager dog ikke hovedsikringen på 30A.. og det virker som om den først
tager den når den skal lave noget..
I morgen skal jeg bare have købt 1. mia. sikringer og så må jeg jo prøve fra
en ende af..

Er der nogle der en en god ide til hvor jeg skal lede? Cyklen kører 100% når
den kører, intet huggeri eller ligende, alle 105hk er til stede :)

Jeg tror den har fundet ud af at den er til salg ;) så skal den lige drille
:D

Kom frist med ideer :)

Mvh
Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-09-08 18:41

Morten Juel skrev:

> Kom frist med ideer :)

Havde et lignende problem engang (med at den spiste sikringer); det var en
+ledning i nærheden af batteriet der fik stel når jeg drejede
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 18:52

> Havde et lignende problem engang (med at den spiste sikringer); det var en
> +ledning i nærheden af batteriet der fik stel når jeg drejede
> --

Ja, der er desværre bare kun det ene kredsløb der hugger sikringer, og den
tager ikke hovedsikringen, så fejlen må være fra mellem sikrings boksen, og
ned til komponenterne.
Sjovt nok hugger den en 20A sikring, men 30A hoved sikringen får lov at
blive...

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 16-09-08 20:05

Morten Juel skrev:

> [...]
> ned til komponenterne.
> Sjovt nok hugger den en 20A sikring, men 30A hoved sikringen får lov at

- - - Og overlader det til ledningsnettet at nedsmelte istedet =

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 22:12

On Tue, 16 Sep 2008 21:05:00 +0200, Armand wrote:

> - - - Og overlader det til ledningsnettet at nedsmelte istedet =

Søm i, og se efter røgen ;-D Helt i Juel ånden. :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 07:13

> Søm i, og se efter røgen ;-D Helt i Juel ånden. :-|

Hihi, ja har da prøvet noget ligende på en galant jeg havde, den huggede min
bremselys sikring, i med en større, og vupti smeltede kontakten sammen :D

Så det bliver på den gammeldags måde, multimeter og en bunke 10A sikringer
:)

Mvh
Morten

Fra : futte&Co

Dato : 17-09-08 08:03

Morten Juel skrev:

> Så det bliver på den gammeldags måde, multimeter og en bunke 10A sikringer
> :)

Prøv lige at kigge på tråden "Hovedsikringen springer", fra d. 9/9-08,
indlægget fra Steen Gruby. Det skulle spare dig for en hel del
sikringsindkøb

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 08:42

> Prøv lige at kigge på tråden "Hovedsikringen springer", fra d. 9/9-08,
> indlægget fra Steen Gruby. Det skulle spare dig for en hel del
> sikringsindkøb

Uhh ikke tosset :D

"Men en god måde at finde årsagen er at udskifte sikringen med en
forlygtepære, og så løbe hele jedningsnettet igennem for
kortslutninger.
Uden tændingsnøglen drejet skal pæren være slukket - Hvis den under
dit roderi lyser kraftigt op har du fejlen
Med tænding på og uden lys vil den antagelig lyse "på halv kraft" -
Igen, hvis den under jagten lyser kraftigt har du fejlen."

Jeg må lige købe en pære i biltema når jeg skal derud alligevel, så må jeg
jo teste løs :)

Mvh
Morten

Fra : futte&Co

Dato : 17-09-08 09:00

Morten Juel skrev:

> Uhh ikke tosset :D

Ja, Steen er nu ikke helt tosset

> Jeg må lige købe en pære i biltema når jeg skal derud alligevel, så må jeg
> jo teste løs :)

Hvad med at bruge een af de kasserede der stadig har fjernlys delen
intakt

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 10:01

> Ja, Steen er nu ikke helt tosset

Nej det er en god ide..

> Hvad med at bruge een af de kasserede der stadig har fjernlys delen intakt

Ja, men det kræver jo at jeg har en ;)
Og mon ikke budgettet kan holde til at bruge 10'er til en pære :D

Hvis det tager lang tid er det også sjovere at det kun er en 20W pærer det
æder strøm end en 55W :)

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 08:06

On Wed, 17 Sep 2008 08:13:10 +0200, Morten Juel wrote:

> Så det bliver på den gammeldags måde, multimeter og en bunke 10A sikringer
> :)

Hvorfor ikke den rigtige løsning ? Gruby forklarede den så sent som i
sidste uge. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Tommy Fer

Dato : 18-09-08 06:50

Morten Juel skrev:

> [...]
> ned til komponenterne.
> Sjovt nok hugger den en 20A sikring, men 30A hoved sikringen får lov at

Ja, det kaldes selektivitet.

Du skal bruge færre amperetimer (sekunder) til at sprænge en 20A end en
30A. En 20A sikring ryger ikke momentant ved 20A, men den har en kurve.
F.eks. vil 21A sprænge den, men det tager minutter. 30A vil sprænge en
20A på sekunder. osv.

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 16-09-08 20:07

Morten Juel skrev:

> Nå jeg måler på batteriet, og den giver fint 13,56V ved både tomgang og
> højere rpm.. det er jo fino :)

Nej!
13½V er ikke optimalt: Den skal helt op over 14V!
At der heller ikke er et spring mellem tomgang og højere omdrejninger er
også en fejl (som måske netop skyldes at der er en kortslutning med
stort forbrug på kredsløbet :-/ )

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 20:21

> [...]
> også en fejl (som måske netop skyldes at der er en kortslutning med stort

Bummelum, ja nu har jeg lige set manual den siger fra 13 til 15,5V.
Kan se at mine tændspoler for power igennem dødmandsknappen, den kan man jo
slå fra, så har man udelukket den del af ledningsnettet.. Og så ellers bare
måle sig frem..

Men du kan da meget vel have ret Armand, at en kortslutning et sted æder min
strøm.. ved stilstand og ign fra, bruger den 5-6mA med alam tilsluttet, så
det er jo ikke alarmerende..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 22:12

On Tue, 16 Sep 2008 19:29:50 +0200, Morten Juel wrote:

> Nå jeg måler på batteriet, og den giver fint 13,56V ved både tomgang og
> højere rpm.. det er jo fino :)

Nope, det er 1 volt for lidt.

> Kom frist med ideer :)

Ledningsrodet bag instrumenterne. Der samles ledningerne ud til styret, og
dermed dødemandsknappen. Kåbebeslaget har sikkert gnavet gennem tyllerne
ved stikkene.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 07:15

> Nope, det er 1 volt for lidt.

Ja det så jeg i manualen efter at Armand skrev det også..

> Ledningsrodet bag instrumenterne. Der samles ledningerne ud til styret, og
> dermed dødemandsknappen. Kåbebeslaget har sikkert gnavet gennem tyllerne
> ved stikkene.

Jeg kigger, et eller andet sted må den jo kortslutte.. jeg printer lednings
diagrammet ud idag, og køber en flok sikringer, og måler med multimeteret..
:)

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 18:20

Tjadaa den metode Steen Gruby har beskrevet tidligere er jo genial i brug :D

Fejlen var at sidste gang jeg havde tanken af, var en af alarm ledningerne
kommet i klemme, og så har tanken gnavet igennem den stille og roligt..
Nu kan cyklen også lade igen, 14,5V så den har bare suget max power igennem
den kortslutning :/

Så måtte den jo lige luftes et par km, dejligt :)

Tak for de gode råd og ideer..

Mvh
Morten