|
| min Bimmer sejler Fra : Søren Grønbech |
Dato : 15-09-08 19:18 |
|
Hej
Jeg har for nylig købt en 53'er BMW R67/2, boxer 600 ccm.
Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
som om den 'sejler'. Den ryster ikke, men det er som om
at den 'kører lidt sine egne veje'. Jeg har prøvet at undersøge
her og der og google, og det lader til at det kan være slidte dæk,
men måske også hjul der ikke er helt runde mv.
Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med dette ?
venligst,
Søren
| |
Ukendt (15-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-09-08 20:09 |
|
On Mon, 15 Sep 2008 20:18:17 +0200, Søren Grønbech wrote:
> Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
> som om den 'sejler'.
Slæk styrdæmperen helt, den er kun beregnet på sidevognskørsel. Næste
skridt kronrørslejer. Er det ikke nok, så køb dig en mere moderne cykel,
køreegenskaberne er nuengang "antikke" på den gamle "rystepudser".
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
Ukendt (15-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-09-08 22:29 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:10jykal76h8so.1xma44aoy8ku1$.dlg@40tude.net...
> On Mon, 15 Sep 2008 20:18:17 +0200, Søren Grønbech wrote:
>
>> Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
>> som om den 'sejler'.
>
> Slæk styrdæmperen helt, den er kun beregnet på sidevognskørsel. Næste
> skridt kronrørslejer. Er det ikke nok, så køb dig en mere moderne cykel,
> køreegenskaberne er nuengang "antikke" på den gamle "rystepudser".
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 25-8-08
LOL - "rystepudser"
/Peter V
| |
Søren Grønbech (15-09-2008)
| Kommentar Fra : Søren Grønbech |
Dato : 15-09-08 23:07 |
|
hehe... !
nu har jeg jo ikke købt en gammel mc fordi jeg ville have en ny ..
så helst gerne seriøse svar her i klummen...
tak,
Søren
"Peter Vistesen" <peter snabela vistesen punktum dk> wrote in message
news:48ced3ad$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:10jykal76h8so.1xma44aoy8ku1$.dlg@40tude.net...
>> On Mon, 15 Sep 2008 20:18:17 +0200, Søren Grønbech wrote:
>>
>>> Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
>>> som om den 'sejler'.
>>
>> Slæk styrdæmperen helt, den er kun beregnet på sidevognskørsel. Næste
>> skridt kronrørslejer. Er det ikke nok, så køb dig en mere moderne cykel,
>> køreegenskaberne er nuengang "antikke" på den gamle "rystepudser".
>>
>> --
>> mvh
>> Orla Pedersen
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>> 25-8-08
>
>
> LOL - "rystepudser"
>
>
> /Peter V
| |
Armand (16-09-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-09-08 01:21 |
|
Søren Grønbech skrev:
>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
>> message news:10jykal76h8so.1xma44aoy8ku1$.dlg@40tude.net...
>>> On Mon, 15 Sep 2008 20:18:17 +0200, Søren Grønbech wrote:
>>>
>>>> Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
>>>> som om den 'sejler'.
>>>
>>> Slæk styrdæmperen helt, den er kun beregnet på sidevognskørsel. Næste
>>> skridt kronrørslejer. Er det ikke nok, så køb dig en mere moderne cykel,
>>> køreegenskaberne er nuengang "antikke" på den gamle "rystepudser".
>>>
> så helst gerne seriøse svar her i klummen...
>
Hvis ikke at Orla's ovenstående kan kaldes for seriøst, så bliver det
svært at svare dig!
Min ungdoms supercykler fra sidst i 70'erne er i sandhed en skuffelse at
komme op på efter at man gennem tiden umærkeligt har vænnet sig til det
evigt forbedrede niveau hvad angår køreegenskaber, så en 53'er bør man
ikke have for store krav til :-|
> nu har jeg jo ikke købt en gammel mc fordi jeg ville have en ny ..
>
Så meget desto mere burde du da forstå Orla's argument :-|
Mit eneste bud på sagen vil være et givent skævt stel, så prøv at
kontrollere dækkene for asymetrisk slitage, endsige at line hjulene op
med et par skinner/planker!
Åh jo - Så er der også det der med at BMW engang ret sent erkendte at
køreegenskaberne var som så og derfor forlængede bagsvingeren. Men dét
kan jo ikke være et argument på en 53'er.
--
Armand.
| |
Ukendt (16-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-09-08 06:10 |
|
On Tue, 16 Sep 2008 02:20:54 +0200, Armand wrote:
> Mit eneste bud på sagen vil være et givent skævt stel, så prøv at
> kontrollere dækkene for asymetrisk slitage, endsige at line hjulene op
> med et par skinner/planker!
Kunne det også være, og så er Søren virkelig på den, for der er ingen
justering på den den lodrette teleskop-baghjulsaffjedring, og kun en skæv
stikaksel kan reddes i den situation. Der kan skiftes bøsninger i gliderne
på teleskoperne, og teleskopforgaflen, men nederste forgaffelrør er helt
sikkert slidte. :-/
> kan jo ikke være et argument på en 53'er.
En 53'er har aldrig været tiltænkt at køre ret meget over 80 Km./t. Husk i
øvrigt at få renset krumtappens centrifugaloliefilter*, ellers har Du
pludselig ikke nogle lejer mere, og siden Kibsgaard forlod scenen, så er
der ikke mange, der magter at reparere en sammenpresset BMW krumtap. :-|
Og så har jeg fra nært hold, at også, den ellers pålidelige Bosch
magnettænding har nået alderen hvor opmagnetisering er nødvendig. Det
kommer snigende som udsættere når at motoren skal trække.
* typisk forsømt område, og går den centrifugerede snavs/slagger løs, (evt.
på grund af dejlig ny selvrensende olie), så er det slut med lejerne.
Skal jeg være mere seriøs ? Eller er Du allerede mærkefanatiker....
--
mvh
Orla Pedersen, som har kørt nok gammelt lort
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
H. P. Holm (16-09-2008)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 16-09-08 05:53 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 15 Sep 2008 20:18:17 +0200, Søren Grønbech wrote:
>
>> Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
>> som om den 'sejler'.
>
> Slæk styrdæmperen helt, den er kun beregnet på sidevognskørsel. Næste
> skridt kronrørslejer. Er det ikke nok, så køb dig en mere moderne cykel,
> køreegenskaberne er nuengang "antikke" på den gamle "rystepudser".
Ingen grund til at panikke så hurtigt. Tag det helt fra bunden:
1: Dæktryk. Korrekt luft i dækkene gør en stor forskel.
2. Afbalancering af forhjulet er vigtigt over 70 km/t.
3: Gamle dæk kører uforudsigeligt ... køb nogen nyere.
Derefter kommer hjullejer, kronrørslejer, stel osv.
| |
kim.svensson@tdcadsl~ (15-09-2008)
| Kommentar Fra : kim.svensson@tdcadsl~ |
Dato : 15-09-08 23:18 |
|
Der er et rigtig godt forum på:
http://www.boxerworks.com/phorum/list.php?f=2
eller en ældre BMW forhanndler fra dengang, der ved ALT om gamle
BMW'er
http://w6rec.com/duane/bmw/
MVH
Kim
BMW R100RS 1977
MZ Saxon m velorex 1993
MZ ETS 250 1972
MZ ETZ 250 1986
MZ ES 150/1 1974
MZ TS 150 19Øhh ??
On Mon, 15 Sep 2008 20:18:17 +0200, Søren Grønbech <a@a.com> wrote:
>Hej
>
>Jeg har for nylig købt en 53'er BMW R67/2, boxer 600 ccm.
>
>Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
>som om den 'sejler'. Den ryster ikke, men det er som om
>at den 'kører lidt sine egne veje'. Jeg har prøvet at undersøge
>her og der og google, og det lader til at det kan være slidte dæk,
>men måske også hjul der ikke er helt runde mv.
>
>Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med dette ?
>
>venligst,
>Søren
| |
Henrik Damgaard (16-09-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Damgaard |
Dato : 16-09-08 05:39 |
|
<kim.svensson@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:vdntc4tlf9rtnkc1nptbdqmflft8gamknk@4ax.com...
> Der er et rigtig godt forum på:
>
> http://www.boxerworks.com/phorum/list.php?f=2
>
> eller en ældre BMW forhanndler fra dengang, der ved ALT om gamle
> BMW'er
>
> http://w6rec.com/duane/bmw/
>
> MVH
>
> Kim
Hej Kim
Takker fra sidelinjen for et par gode links
Og jeg er enig Søren.
Der er da grænser for hvad man skal forvente af køreegenskaberne på en mc
fra en tid, hvor halvdelen af vejene var grusbelagte eller af en standard vi
slet ikke kan sammenligne med.
Desuden er der jo sket et kvantespring på dækfronten i.fh.t. de firkantede
diagonaldæk som de gamle cykler kørte med. Mange gange mest beregnede til
når sidevognen var hængt på.
Næ du skal sgu nyde at slingre ned af vestergade på bimsen (eller
nimbussen), og så købe et nyere jern til de dage, hvor du vil snuppe lidt
flere kilometer i rap.
Vi ses
Henrik
| |
Søren Grønbech (16-09-2008)
| Kommentar Fra : Søren Grønbech |
Dato : 16-09-08 09:30 |
|
Hehe Henrik
Jeg nyder den faktisk i fulde drag, og specielt efter at den
har fået fixet en del dele, så 'står den sgu flot'
Jeg har ikke tænkt mig at race på den, men kan jo godt lide at grave lidt
i sagerne, det er jo den måde man bliver klogere. Læser man rundt
på nettet, ser man også at en del nyere cykler (ikke kun BMW) også
sejler når dækkene kun er slidt 1/3 ned af det tilladte. Så al den pral
med nyt gear holder vist ikke helt. Og nej, jeg forventer heller ikke at
en '53 skal køre som en 2008'er. Har selv kørt Nimbus i flere år.
Men efter at have læst på sagerne og også her, så tror jeg at jeg vil ofre
2 nye rustfrie hjul, med nye dæk und allez.
>>Husk i øvrigt at få renset krumtappens centrifugaloliefilter
Ja, det har jeg fået læst og foreskrevet af Schouws (
http://www.schouws.dk/ ).
Der er flere løsninger til dette, men det kræver lige at motoren skal
skilles ad.
Og kronrørslejer, fjedre osv.... det hele må bliver til vinter... det er jo
lige om hjørnet.
http://sodan.dk/bmw/my_r67_2_02.html
tak,
Søren
PS: man du noget at surfe på, så tjek også:
min nimbus side: http://sodan.dk/nimbus
og verdens vildeste mc tur:
http://kccd.no/
"Henrik Damgaard" <hhd@email.dk> wrote in message
news:48cf3885$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> <kim.svensson@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:vdntc4tlf9rtnkc1nptbdqmflft8gamknk@4ax.com...
>> Der er et rigtig godt forum på:
>>
>> http://www.boxerworks.com/phorum/list.php?f=2
>>
>> eller en ældre BMW forhanndler fra dengang, der ved ALT om gamle
>> BMW'er
>>
>> http://w6rec.com/duane/bmw/
>>
>> MVH
>>
>> Kim
>
> Hej Kim
> Takker fra sidelinjen for et par gode links
>
> Og jeg er enig Søren.
> Der er da grænser for hvad man skal forvente af køreegenskaberne på en mc
> fra en tid, hvor halvdelen af vejene var grusbelagte eller af en standard
> vi slet ikke kan sammenligne med.
> Desuden er der jo sket et kvantespring på dækfronten i.fh.t. de firkantede
> diagonaldæk som de gamle cykler kørte med. Mange gange mest beregnede til
> når sidevognen var hængt på.
>
> Næ du skal sgu nyde at slingre ned af vestergade på bimsen (eller
> nimbussen), og så købe et nyere jern til de dage, hvor du vil snuppe lidt
> flere kilometer i rap.
>
> Vi ses
> Henrik
| |
Ukendt (16-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-09-08 10:35 |
|
On Tue, 16 Sep 2008 10:29:47 +0200, Søren Grønbech wrote:
> Jeg har ikke tænkt mig at race på den, men kan jo godt lide at grave lidt
> i sagerne, det er jo den måde man bliver klogere. Læser man rundt
> på nettet, ser man også at en del nyere cykler (ikke kun BMW) også
> sejler når dækkene kun er slidt 1/3 ned af det tilladte. Så al den pral
> med nyt gear holder vist ikke helt.
Mjaeh, nu har jeg været med fra BSA, (og i øvrigt også kørt lidt 53 bimse),
over RD, XS850, og nu ny "rystepudser". Helt frem til og med XS'en skete
der ikke alverden med køreegenskaberne, kun blev pålideligheden væsentlig
forbedret. Først med VTR'en oplevede jeg det helt store spring i
køreegenskabernes kvalitet, så dér hvor det virkeligt har rykket er et sted
mellem XS, (1977), og VTR, (1997), så jo, nyt gear holder, prøv det!
Faktisk har det helt og aldeles holdt mig fra at restaurere min Sunbeam S8,
det giver ligesom ikke rigtig mening længere, eller ihvertfald kun som/til
udstilling.
> Men efter at have læst på sagerne og også her, så tror jeg at jeg vil ofre
> 2 nye rustfrie hjul, med nye dæk und allez.
Nye, (moderne), dæk skader ihvertfald ikke
> Og kronrørslejer, fjedre osv.... det hele må bliver til vinter... det er jo
> lige om hjørnet.
Neej, der er længe til
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Ukendt (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-09-08 05:42 |
| | |
Ukendt (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-09-08 06:20 |
|
On Wed, 17 Sep 2008 06:42:28 +0200, Poul Dam wrote:
>> min nimbus side: http://sodan.dk/nimbus
>>
>
> Helt vildt flot er min mening.
Jup, omend at det gjorde ondt at se de enorme mængder flydende pakning,
hvoraf halvdelen nu flyder rundt inde i motoren. :-/ Pakflader skal kun
lige være fedtede af paksilicone, ikke mere.
Hvorom alt er, når "rystepudseren" har fået samme kærlige behandling, så
har Søren gjort hvad der kan gøres. Men forvent ikke mirakler. Disse gamle
bimser kører i bedste fald "alternativt", og bøvlet i forhold til
eksempelvis samme tids BSA, eller Ariel.
Men Søren, vær glad for at Du ikke endte op med en nyere "Erles fork"
model, de kører rigtig træls.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
Søren Grønbech (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Søren Grønbech |
Dato : 17-09-08 10:01 |
|
Vi kan jo starte en ny tråd...
Hvilken 'ny' motorcykel skal jeg købe?! haha!
100 mennesker, 100 meninger
Søren
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:198pt1idanffa.o9td5t2sr87t$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 17 Sep 2008 06:42:28 +0200, Poul Dam wrote:
>
>>> min nimbus side: http://sodan.dk/nimbus
>>>
>>
>> Helt vildt flot er min mening.
>
> Jup, omend at det gjorde ondt at se de enorme mængder flydende pakning,
> hvoraf halvdelen nu flyder rundt inde i motoren. :-/ Pakflader skal kun
> lige være fedtede af paksilicone, ikke mere.
>
> Hvorom alt er, når "rystepudseren" har fået samme kærlige behandling, så
> har Søren gjort hvad der kan gøres. Men forvent ikke mirakler. Disse gamle
> bimser kører i bedste fald "alternativt", og bøvlet i forhold til
> eksempelvis samme tids BSA, eller Ariel.
>
> Men Søren, vær glad for at Du ikke endte op med en nyere "Erles fork"
> model, de kører rigtig træls.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 25-8-08
| |
Michael Dahlberg (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 17-09-08 10:25 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:198pt1idanffa.o9td5t2sr87t$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 17 Sep 2008 06:42:28 +0200, Poul Dam wrote:
>
>>> min nimbus side: http://sodan.dk/nimbus
>>>
>>
>> Helt vildt flot er min mening.
>
> Jup, omend at det gjorde ondt at se de enorme mængder flydende
> pakning,
> hvoraf halvdelen nu flyder rundt inde i motoren. :-/ Pakflader skal
> kun
> lige være fedtede af paksilicone, ikke mere.
>
> Hvorom alt er, når "rystepudseren" har fået samme kærlige behandling,
> så
> har Søren gjort hvad der kan gøres. Men forvent ikke mirakler. Disse
> gamle
> bimser kører i bedste fald "alternativt", og bøvlet i forhold til
> eksempelvis samme tids BSA, eller Ariel.
>
> Men Søren, vær glad for at Du ikke endte op med en nyere "Erles fork"
> model, de kører rigtig træls.
>
Ja, følelsen var meget "anderledes" når man kørte solo.
Til gengæld var den (for den tid) glimrende til sidevognskørsel.
--
Michael D
| |
Ukendt (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-09-08 11:45 |
|
On Wed, 17 Sep 2008 11:25:19 +0200, Michael Dahlberg wrote:
> Ja, følelsen var meget "anderledes" når man kørte solo.
> Til gengæld var den (for den tid) glimrende til sidevognskørsel.
Asymetrien i sidevognsekvipagen kunne holde "pendulet" i ro, men solo,
scary
Den ældre teleskopaffjedrede er noget bedre solo, men stadig "anderledes",
og egentlig var det dét jeg ville fortælle Søren, men så blev jeg useriøs
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Michael Dahlberg (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 17-09-08 12:02 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:ix583d6t2wo4$.1j58yeyyqonho$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 17 Sep 2008 11:25:19 +0200, Michael Dahlberg wrote:
>
>> Ja, følelsen var meget "anderledes" når man kørte solo.
>> Til gengæld var den (for den tid) glimrende til sidevognskørsel.
>
> Asymetrien i sidevognsekvipagen kunne holde "pendulet" i ro, men solo,
> scary
Ja, meget skræmmende, især i bløde kurver med ujævn belægning, der kunne
selv komme med tillægs-styreudslag.
Det føltes dog værre, end det var, der skete jo normalt ingenting.
>
> Den ældre teleskopaffjedrede er noget bedre solo, men stadig
> "anderledes",
> og egentlig var det dét jeg ville fortælle Søren, men så blev jeg
> useriøs
>
Det skal der også være (lidt) plads til.
I øvrigt var den jo heller ikke for god med teleskopgaflen på de første
K (100) modeller fra BMW, og der er vi da oppe omkring 1984-5 stykker
--
Michael D
| |
EK (17-09-2008)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 17-09-08 21:54 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:ix583d6t2wo4$.1j58yeyyqonho$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 17 Sep 2008 11:25:19 +0200, Michael Dahlberg wrote:
>
>> Ja, følelsen var meget "anderledes" når man kørte solo.
>> Til gengæld var den (for den tid) glimrende til sidevognskørsel.
>
> Asymetrien i sidevognsekvipagen kunne holde "pendulet" i ro, men solo,
> scary
>
Klip
Pjat med dig Orla - troede ikke du var så nem at kyse
Jeg havde selv i mine unge (yngre) dage en R 50/3 - når man havde vænnet sig
til den, var den såmænd ikke så "farlig", dog skal det siges, at "pendulet"
var særdeles følsomt over for slidte eller fejljusterede lejer - både i
selve "knækket" og i kronrøret.
Styreudslagene kunne dog til dels reguleres ved hjælp af styredæmperen, selv
om den jo egentlig var beregnet til tilspænding, når det var en
sidevognsekvipage.
Er dog glad for, at jeg ikke skal bøvle rundt med sådan noget i dag - der er
sket en enorm udvikling - heldigvis.
Med min nuværende alder ville jeg ikke gerne tilbage til maskiner fra den
tid, men som ung er man jo ikke sådan at skræmme - og vi kendt jo heller
ikke noget, der var bedre.
Alle maskiner, var jo, sammenlignet med dagens maskiner, noget leddeløst
"skrammel" kombineret med mere eller mindre elendige bremser.
Mvh
Erik
| |
Søren Grønbech (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Søren Grønbech |
Dato : 17-09-08 22:34 |
|
vidste ikke at der var bremser på min bimse...
nej, haha! bremser fra dengang, er sgu laaangt fra særligt gode.
Søren
"EK" <downloading@webspeed.dk> wrote in message
news:48d16e57$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:ix583d6t2wo4$.1j58yeyyqonho$.dlg@40tude.net...
>> On Wed, 17 Sep 2008 11:25:19 +0200, Michael Dahlberg wrote:
>>
>>> Ja, følelsen var meget "anderledes" når man kørte solo.
>>> Til gengæld var den (for den tid) glimrende til sidevognskørsel.
>>
>> Asymetrien i sidevognsekvipagen kunne holde "pendulet" i ro, men solo,
>> scary
>>
> Klip
>
> Pjat med dig Orla - troede ikke du var så nem at kyse
>
> Jeg havde selv i mine unge (yngre) dage en R 50/3 - når man havde vænnet
> sig til den, var den såmænd ikke så "farlig", dog skal det siges, at
> "pendulet" var særdeles følsomt over for slidte eller fejljusterede
> lejer - både i selve "knækket" og i kronrøret.
> Styreudslagene kunne dog til dels reguleres ved hjælp af styredæmperen,
> selv om den jo egentlig var beregnet til tilspænding, når det var en
> sidevognsekvipage.
>
> Er dog glad for, at jeg ikke skal bøvle rundt med sådan noget i dag - der
> er sket en enorm udvikling - heldigvis.
> Med min nuværende alder ville jeg ikke gerne tilbage til maskiner fra den
> tid, men som ung er man jo ikke sådan at skræmme - og vi kendt jo heller
> ikke noget, der var bedre.
>
> Alle maskiner, var jo, sammenlignet med dagens maskiner, noget leddeløst
> "skrammel" kombineret med mere eller mindre elendige bremser.
>
> Mvh
> Erik
| |
EK (17-09-2008)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 17-09-08 23:28 |
|
"Søren Grønbech" <a@a.com> skrev i meddelelsen
news:48d17832$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> vidste ikke at der var bremser på min bimse...
>
> nej, haha! bremser fra dengang, er sgu laaangt fra særligt gode.
>
> Søren
>
>
> "EK" <downloading@webspeed.dk> wrote in message
> news:48d16e57$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
Klip
>> Alle maskiner, var jo, sammenlignet med dagens maskiner, noget leddeløst
>> "skrammel" kombineret med mere eller mindre elendige bremser.
>>
>> Mvh
>> Erik
>
Har en xx/2 da bremser - det troede jeg ikke - xx/3 havde da i det mindste
duplexbremse på forhjulet.
Det hjalp - ikke meget, men dog.
mvh
Erik
| |
Thomas Jensen (17-09-2008)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 17-09-08 05:55 |
| | |
Specks6812 (16-09-2008)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 16-09-08 11:20 |
|
Søren Grønbech <a@a.com> said in news:48cea767$0$15888
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Hej
>
> Jeg har for nylig købt en 53'er BMW R67/2, boxer 600 ccm.
>
> Den kører fint indtil 80 km/t, men derover kan den føles
> som om den 'sejler'. Den ryster ikke, men det er som om
> at den 'kører lidt sine egne veje'. Jeg har prøvet at undersøge
> her og der og google, og det lader til at det kan være slidte dæk,
> men måske også hjul der ikke er helt runde mv.
>
> Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med dette ?
>
> venligst,
> Søren
>
Jeg har haft en R69S samtidig med en mere moderne Laverda 500, en Yamaha RD
350 og en Ducati 900SS.
Ældre BMW maskiner har bare en eftergivende stel sammenlignet med mere
moderne cykler.
R69S var at betragte som datidens super sportsmodel fra BMW.
Det ændrer dog ikke på kendsgerningen at den sejlede en del.
Men selvfølgelig bør du da følge op på de udemærkede råd der er givet i
tråden og se om det eliminerer de symptomer du oplever.
| |
|
|