auto-toget til snoet veje ?
Fra : Coraggio

Dato : 10-09-08 17:14

Hej NG

Jeg har altid gerne villet en tur sydpå på motorcyklen, men turen igennem
tyskland har hurtigt slået tanken ud af mit hoved igen....men så hørte jeg
om auto-toget - fra berlin til münchen - og nu leger jeg med tanken om at
tage toget til syd tyskland til næste sommer - kører rundt i alpene en uges
tid - og så finde et tog der går nord på igen....

....men så er spørgsmålet - er der nogen herinde der har nogen gode råd og på
auto-togets hjemmeside kan jeg kun se priserne frem til marts - hvad koster
det i højsæsonen ? Og hvordan finder man de gode snoet veje dernede (østrig,
schweitz, nord italien)

Hilsen Brian - TL1000R

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-09-08 17:27

"Coraggio" <1HXcoraggio@coraggio.dk(fjern 1HX)> writes:

> [...]
> tage toget til syd tyskland til næste sommer - kører rundt i alpene en uges
> tid - og så finde et tog der går nord på igen....

God idé. Det gjorde jeg sammen med to venner for 2 år siden.

> [...]
> det i højsæsonen ? Og hvordan finder man de gode snoet veje dernede (østrig,

Vi gav ca. 2300 kroner for en retur-billet mellem Hamborg og München.

De gode veje finder man ved at køre efter de høje bjerge og ved at kigge
på kortet efter de krøllede veje.

Er man særlig dygtig kan man forberede sig hjemmefra ved fx at læse med
her i gruppen efter steder man bør køre hen eller søge på nettet efter
sider der beskriver gode ruter.

Vi kørte bare derned, købte et kort på en tankstation lidt syd for
München og kørte så afsted. Det var alletiders tur.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jørn Mårtensson

Dato : 10-09-08 18:40

Prøv at tjekke disse sider
http://www.reisemotorrad.de/index.php/content/view/202/41/
og
http://www.traumrouten.com/
der er ihvertfald nogle gode turbeskrivelser i alperne og sydtyskland

vh

Jørn
Yamaha XV1100

Fra : MKS - 74

Dato : 10-09-08 18:54

On Wed, 10 Sep 2008 18:13:43 +0200, "Coraggio"
<1HXcoraggio@coraggio.dk(fjern 1HX)> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg har altid gerne villet en tur sydpå på motorcyklen, men turen igennem
>tyskland har hurtigt slået tanken ud af mit hoved igen....

Det er bestemt heller ikke specielt spændende hvis man tager Autobahn,
men-men, i Tyskland er der også en masse spændende veje man kan
"hygge" sig på og det behøver faktisk ikke at være helt nede sydpå,
mange danskere har f.eks opdaget området omkring Goslar, eller også er
f.eks Eiffelbjergene (hvor den berømte/berygtede Nordschleife ligger)
et ret fedt område, også uden for selve Ringen, har lige selv været
(stort set bare) igennem på vej længere sydpå, men helt sikkert et
område man kan bruge noget tid på at udforske, tyskere er ofte vant
til MC'ister i disse områder og i nogen grad forberedt på at der
bliver kørt lidt friskt (ikke nogen opfordring!), det gør de også selv
og er meget imødekommende på de mange små hyggelige
overnatningssteder (hvor man bare _skal_ ha' en kæmpeschnitzel med
Pommes ).

Når det er sagt, så er der altså noget helt specielt ved at køre på de
"rigtige" bjergveje sydpå, som bare ikke ligner nogen form for kørsel
man kan finde i DK, svingene ligger _ekstremt_ tæt, tit med kun 50m
mellem hvert udfordrende vejsving eller mindre og med fede
niveauforskelle og man kan stykke flere hundrede km sammen på den
måde, så man til sidst er nærmest helt rundtosset og bare sukker efter
et stykke lige DK-landevej . Men-men man skal også være _meget_
opmærksom på risikoen, error is _NOT_ an option for det meste, og det
gælder i særlig høj grad her om at køre med en passende
sikkerhedsmargin (definer selv passende ), ryger du af er det lige
lukt i....

> [...]
>tage toget til syd tyskland til næste sommer - kører rundt i alpene en uges
>tid - og så finde et tog der går nord på igen....

Vi valgte så at køre hele vejen sydpå, men derimod relativ spontant
besluttede vi at vi ikke gad turen hjem igennem F/DE denne gang og
hoppede på toget i Narbonne, jeg må sige at det var en yderst positiv
oplevelse, Helmut nede i Narbonne var utrolig hjælpsom, selvom vi kom
i sidste øjeblik, og selve turen med toget spillede bare, fint tog og
dødnemt at bare rulle på og derefter rulle af i Hamburg-Altona for
vores vedkommende, det tog ikke mange minutter og der var god plads på
toget så vi fik en kupe for os selv, selvom vi tog billigste option
(en plads i en 5-personers kupe). Priserne svinger en hel del
afhængigt af om man bestiller i god tid, hvilke faciliteter man ønsker
(er man luksusdyr er det pænt dyrt), og/eller om man udnytter nogle af
de forskellige tilbud de udbyder. Vores var som sagt relativt spontant
og vi gav omkring 250 EUR (for en ca. 15-1600 km tur) for 1 person+1
cykel, ser man på hvad det ellers ville ha' kostet at rulle den
strækning på hjul (inkl. alt), absolut ikke hvad jeg vil kalde dyrt og
tror bestemt ikke det er sidste gang at jeg gør det (skal til
Norditalien næste forår og overvejer det allerede).

Nogle vil naturligvis hævde at der er lidt morfar/kylling over at
sætte cyklen på et tog, istedet for at køre selv og Tyskland kan tit
overståes ret hurtigt hvis det er det man vil, 180-220 i
marchhastighed er tit muligt allerede på en mellemklassesportscykel,
men _kan_ bestemt også være det rene stau-helvede.

> Og hvordan finder man de gode snoede veje dernede (østrig,
>schweitz, nord italien)

Det er _ikke_ svært - point and shoot... .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : MKS - 74

Dato : 10-09-08 19:40

On Wed, 10 Sep 2008 19:53:42 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

> Priserne svinger en hel del
>afhængigt af om man bestiller i god tid, hvilke faciliteter man ønsker
>(er man luksusdyr er det pænt dyrt), og/eller om man udnytter nogle af
>de forskellige tilbud de udbyder.

Her kan du finde lidt info på dansk, bl.a sommer-2008 brochuren, 2009
vil antagelig være nogenlunde samme niveeau -

<http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_og_introindhold&c=Page&cid=1084399073407>

Fra : Peter Z

Dato : 10-09-08 20:02
Fra : Jim Andersen

Dato : 11-09-08 14:26

Coraggio wrote:
> Og hvordan finder man de gode
> snoet veje dernede (østrig, schweitz, nord italien)

Min kollega har lige været her:
http://www.sonnenseite.at/

og var mægtig tilfreds.

/jim