Hovedsikringen springer
Fra : Tor Valen

Dato : 09-09-08 15:32

Hej
Jeg har et elektrisk problem med min gamle Honda FT 500.
Hovedsikringen springer Altså den der sidder ved batteri og starterrelæ. Jeg
kan godt starte maskinen, måske kan jeg starte den to tre gange og så køre
lystigt afsted, men så er sikringen sprunget næste gang jeg skal starte. Jeg
ved ikke om sikringen springer under starten eller mens jeg kører.
Jeg har udskiftet hele ledningsnettet (det trængte alligevel), og jeg har
sat en ny ensretter i den, men ligemeget hjælper det, den bliver ved med at
brænde hovedsikringen af.
Er der nogen der har en ide til hvad årsagen kan være??
Alle forslag modtages med kyshånd?

Mvh. Tor

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-09-08 17:21

On Tue, 9 Sep 2008 16:32:15 +0200, "Tor Valen" <aukFJERN@valen.dk>
wrote:

Hej Tor

>Er der nogen der har en ide til hvad årsagen kan være??
>Alle forslag modtages med kyshånd?

Det er meget usikkert at give et bud på årsagen - Mulighederne er
mange.
Alt fra en ledning der er kommet i klemme (evt. i et af grebene) til
en fejl i en af kontakter/tændingslås.

Men en god måde at finde årsagen er at udskifte sikringen med en
forlygtepære, og så løbe hele jedningsnettet igennem for
kortslutninger.
Uden tændingsnøglen drejet skal pæren være slukket - Hvis den under
dit roderi lyser kraftigt op har du fejlen
Med tænding på og uden lys vil den antagelig lyse "på halv kraft" -
Igen, hvis den under jagten lyser kraftigt har du fejlen.

Blot et lille trick til at komme videre.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Tor Valen

Dato : 09-09-08 18:14

Tak Steen
Jeg vil prøve dit råd af og se om jeg kan lokalisere fejlen.
Mvh. Tor

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-09-08 09:23

> [...]
> Igen, hvis den under jagten lyser kraftigt har du fejlen.
>
> Blot et lille trick til at komme videre.

Hej Steen.

Det var en rigtig smart (og billig) metode!

Den overgår "større sikring eller søm, og kik efter røg" metoden med
flere længder!
--
Michael D

Fra : Leif Sørensen

Dato : 09-09-08 20:14

Jeg havde samme problem for 2 år siden, på min Honda CX 500. Jeg "masserede"
tændingslåsen, også helt over i P position, og siden har jeg ikke skiftet
sikring.

Luffe
Honda CX500C & CX650E

Fra : Per V. Misser

Dato : 09-09-08 21:32

Hej!

"Leif Sørensen" <dsl496747@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde samme problem for 2 år siden, på min Honda CX 500. Jeg
> "masserede" tændingslåsen, også helt over i P position, og siden har jeg
> ikke skiftet sikring.

Hvis en defekt kan identificeres til tændingslåsen bør den skiftes med det
samme. Det er ikke til at vide, hvornår defekten viser sig igen. Al strøm
til hele MCen går her igennem.

Jeg har prøvet at blive momentant strømløs i tredie spor på en trafikeret
Hollandsk motorvej på grund af en defekt tændingslås, der var blevet fusket.
Man har ikke mange chancer for at undgå en ulykke, når man er uden
motorkraft, bremselys eller tegngivning. Heldigvis for mig klarede "massage"
problemet i situationen.
At skifte låsen gav en god mavefornemmelse igen

Per V. Misser
CX500 Eurosport 82

Fra : Armand

Dato : 11-09-08 21:47

Per V. Misser skrev:
> [...]
> Man har ikke mange chancer for at undgå en ulykke, når man er uden
> motorkraft, bremselys eller tegngivning.

- - - - For ikke at tale om i mørke =

--
Armand.
(hvis Sei gav ham dén oplevelse på Autobahn A7 i Kasselbakkerne)