Skiftet kæde og tandhjul Yamaha xt 600
Fra : John

Dato : 05-09-08 17:50

Jeg skal have skiftet kæde og tandhjul på min Yamaha xt 600

Og da jeg er nybegynder som gør det selv, vil jeg gerne have nogen gode
råde.

Er der noget jeg skal være opmærksom på.

Afmontering / montering af fortandhjul? Bagtandhjul, Kæde m.m?

Jeg har bestilt det hele fra MC nøglen

Men på det fortandhjul der sidder på den nu, er det ligesom om der er noget
på siden af det, der to! Jeg ved ikke hvad de hedder.

Men på det nye fortandhjul er der ikke noget?

Kan der ske noget hvis man køre forlænge med fortandhjulet, for jeg syntes
det ser ud til at nitterne på inder siden af kæden bliver blanke? (bange for
at de måske går imod noget)

Hilsen John

Fra : Ralph Køster

Dato : 06-09-08 03:27

Jeg er slet ikke mekaniker eller gør det selv mand, men jeg skiftede det
selv på min XT 600 z Tenerë.

Så bare kom i gang men pas på baghjulet ikke åbner sig og gummidubberne
falder ud.

Ellers er det ligetil og lidt nemmere end det.

Ralph.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 06-09-08 08:54

Ralph Køster skrev den 06 sep 2008 i

> Så bare kom i gang men pas på baghjulet ikke åbner sig og
> gummidubberne falder ud.

Putter man dem ikke bare ind igen - hvad "pas på" er det ved det?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper:http://usenet.lundhansen.dk

Fra : Ralph Køster

Dato : 07-09-08 04:12

Det er nemmere at undgå de falder ud....måske...

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-08 08:43

On Sun, 7 Sep 2008 05:12:24 +0200, Ralph Køster wrote:

> Det er nemmere at undgå de falder ud....måske...

Det kommer jo så an på... På "fie" var kædehjulsnavet alligevel så "tungt"
at det selv vippede ud, når hjulet slap baggaflen. Og når navet så ér ude,
så er det jo let at sætte i skruestikken, med god arbejdshøjde, når
kædehjulsmøtrikkerne skal løsnes. Faktisk synes jeg at det er noget
ustabilt at løsne møtrikker med kædehjulsnavet i hjulet, chancen for at
navet smutter ud, eller at værktøjet skrammer fælgen er dog tilstede.

I øvrigt så bør man ved kædeskift lige tjekke disse gummidæmpere/evt.
skifte, de holder ikke evigt. Alt efter mc fabrikat klemmer gummidæmperne
mere eller mindre fra ny. På VTR-F'en klemte nye dæmpere kun ganske let,
hvor andre nærmest kræver "slipmiddel" for at komme på plads. Kan
kædehjulsnavet let drejes nogle grader i forhold til hjulet, (slup), så er
det tid til nye gummidæmpere.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-08 12:58

Afhængigt af årgang kan den foreste møtrik være sikret på forskellig hvis.
Hvis det er med en stor møtrik er der en låskive bag der skalfoldes ud f'ør
møtrikken kan skrues af. Og sådan er det bagerste også sikret.

Det er en god ide at løsne møtrikkerne inden man piller hjulet af.

> Putter man dem ikke bare ind igen - hvad "pas på" er det ved det?

Man bør lige checke om chock koplingen er slidt op nu man har åbent- Sådan
en enstamper er lidt hård ved dem ...

Fra : John

Dato : 07-09-08 09:27

Hey
Nogen der kan fortælde mig, om der er almindelig gevind ved fortandhjulet?
Når man nu skal til det, kan jeg jo ligeså godt dreje den rigtig vej!!
Ved nogen hvor meget moment det skal spendes med? Også gerne det
bagtandhjulet.

Hilsen John