Argghh f...!! Starter "klikker"
Fra : Henrik K

Dato : 02-09-08 09:11

Øv - jeg har ikke været ude og køre de sidste 3 uger, men da jeg så
ville rulle en tur i går, var min Trude (VS 800) ikke helt i humør til
at starte Det var som om den var lidt flad på strømmen, og det
resulterede i at starteren bare klikkede...
Jeg fik den skubbet i gang og kørte en god lang tur. Undervejs
observerede jeg at blinklysene blinkede meget hurtigt indtil at der
var kommet lidt mere strøm på batteriet, så blinkede de normalt
igen...??

Da jeg kom retur ville jeg lige tjekke at den kunne starte igen - men
den klikkede stadig - kan starteren have sat sig fast pga af dette? Så
skal den vel blot have et lille "dunk" med en gummihammer el. lign?

Mvh
Henrik

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 02-09-08 16:23

> [...]

>den klikkede stadig - kan starteren have sat sig fast pga af dette? Så
>skal den vel blot have et lille "dunk" med en gummihammer el. lign?

Det lyder mere som for lidt strøm!
Kan du "låne" strøm fra en stabil kilde, gerne en bil, og forsøge at
starte med startkabler?
Prøv først det, inden du skiller noget ad, og ja, starteren kan have sat
sig, eller være slidt.

--
Michael D

Fra : Fred Thiesen

Dato : 02-09-08 16:39

"Henrik K" <Henrikndk@gmail.com> skrev i melding

>Da jeg kom retur ville jeg lige tjekke at den kunne starte igen - men
>den klikkede stadig - kan starteren have sat sig fast pga af dette? Så
>skal den vel blot have et lille "dunk" med en gummihammer el. lign?

Mit forslag er at checke/rengøre batterikontakterne for ir o.l. - det var
ofte et problem da jeg
havde en sådan.

mvh

FredT

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 02-09-08 20:05

[...]

Hvis det nu viser sig at det ikke er et spørgsmål om at der ikke er spænding
nok på batteriet, så prøv at skille starteren ad og rengør den omkring
kullene.. Check at kullene ikke har sat sig fast.. "motioner" kullene og
brug evt. lidt multispray til de glider fint igen.. Kommer der vand i
starteren kan der komme rust som gør at kullene sætter sig fast..

Det var i hvertfald problemet med min starter på min Dragstar..

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-09-08 07:48

Henrik K wrote:
> [...]
> den klikkede stadig - kan starteren have sat sig fast pga af dette? Så
> skal den vel blot have et lille "dunk" med en gummihammer el. lign?

Jeg holder på en dårlig forbindelse til batteriet - de hurtige blink
tyder på direkte ladestøm på nettet (som _kan_ have ødelagt fintfølende
elektronik) - og efter en tid brændes der en lille forbindelse gennem
ir'en. Ved startforsøg kan den lille forbindelse ikke bære startstrømmen.

Batteritermainaler af, rens, vaseline, montér. Kør en lang opladningstur.

--
vh
Torben

Fra : Siavash T.

Dato : 04-09-08 00:06

Fuldstændig enig med Torben. "Alle" Truder skal rengøre i kontakter
jævnlig. Jeg er selv eger af sådan en (VL1500). Så kontakter SKAL
jævnligt rensen, ligegyldig hvad.