Billiste vej til Sverige?
Fra : StreetFighter

Dato : 01-09-08 22:52

Hvad er Jeres pris erfaring med at køre på MC til sverige?
Hvilken vej og betalingsmetode er billigst?

Er der fartkontrol i Øresundstunnellen?

Fra : Ulvir

Dato : 01-09-08 23:29

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i meddelelsen
> Hvad er Jeres pris erfaring med at køre på MC til sverige?
> Hvilken vej og betalingsmetode er billigst?

I en lastbil der skal derover alligevel..

Fra : Jørgen

Dato : 02-09-08 01:08

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad er Jeres pris erfaring med at køre på MC til sverige?
> Hvilken vej og betalingsmetode er billigst?
>
> Er der fartkontrol i Øresundstunnellen?

De svenske veje er supergode til MC-kørsel, blot man undgår de helt små
grusveje.
Farsgrænserne er forskellige fra Danmark.
I byer er det 30 eller 50 km/t.
På landeveje 70 eller 90 km/t.
På motorveje 110 km/t.

Og modsat Danmark mener de svenske vejmyndigheder/politi at svenskerne godt
kan finde ud af, at 30 km/t ud for skoler kun bør gælde i skoletiden, dvs.
f.eks. mellem kl. 07 og 17, det aktuelle tidsrum er vist på en undertavle.

Og så er der mange ubemandede fartkameraer langs de svenske veje.
Prøv at gå ind på http://kartor.eniro.se/ klik dig frem til det område i
Sverige du vil køre i og vælg så "fartkameror" i menuen øverst til venstre,
så ser du hvor de står.
Men herudover er der ALTID en masse politibemandede hastigskontroller på de
svenske veje.

Og så har de meget høje bødetakster i Sverige, idet fartbøderne har fået
endnu et hak opad den 1. oktober 2007:
At overskride hastighedsgrænsen med bare én (og højst ti) km. koster nu
2.000 svenske kroner på veje, hvor der højst må køres 30 eller 50 km.
En overskridelse på mellem 31 og 40 km. koster 4.000 kr.
De nye takster har været i kraft siden 1. oktober.
Se takstkataloget fra Sveriges politi
http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html.
Andre bødetakster
Det koster 1.500 kr. at køre uden hjelm eller ikke ha' spændt hjelmen fast.
Men hvis det er mindreårige børn, er taksten 2.500 kr.
At køre over for rødt takseres til 3.000 kr.
For kort afstand til forankørende = 2.000 kr.
Overtrædelse af vigepligten = 2.500 kr.
Det betaler sig kort sagt at være ekstremt lovlydig, når man kører i
Sverige.

Men da danske MC-kørere jo altid kører pænt, er Sverige et dejligt MC-land

Du kan også gå ind på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290 og
finde det relevante område i Sverige og så se hvilke veje SMC ("Sveriges
MotorCyklister") har klassificeret som supergode eller gode MC-veje. Kortene
viser også hvor på vejene der er sket MC-ulykker i perioden 3003-2007 (så
ved du hvor du skal passe på !!!).

Mht. hvilken vej der er den billigste afhænger det af hvor i Danmark du
starter fra og hvor i Sverige du vil køre.
Hvis du f.eks. bor i Nordjylland og skal til Nordsverige, så er det nok
billigere at ta' færgen fra Frederikshavn til Göteborg, i stedet for at køre
via Øresundsbroen.

Men her er de rene overfartspriser for Tur/Retur-rejse for en MC med 2
personer:
HH-Færgen Helsingør-Helsingborg: 240 kr.
Scanline Helsingør-Helsingborg: 286 kr.
Øresundsbroen København-Malmø: 290 kr.
Stena Line Grenå- Varberg: Mellem 1.040 kr. og 1.240 kr., afhængig af
afgange
Stena Line Frederikshavn-Göteborg: Mellem 1.040 kr. og 1.240 kr., afhængig
af afgange.
Bornholmtrafikken Rønne-Ystad: 1.060 kr.
Og på mange af overfarterne får du ekstra rabat hvis du er medlem af
Touring-Club Denmark, FDB, m.m.

Og JA, der er engang imellem fartkontrol i Øresundstunnellen (hvor der max
må køres 90 km/t), men da du jo er en ansvarsbevidst Dansk MC-kører er dit
spørgsmål jo naturligvis helt irrelevant

Mvh
Jørgen

Fra : StreetFighter

Dato : 02-09-08 01:39

On Tue, 2 Sep 2008 02:07:42 +0200, Jørgen wrote:

> [...]
> f.eks. mellem kl. 07 og 17, det aktuelle tidsrum er vist på en undertavle.

Ja de Danske er så tåbelige at man mister respekten. De sidste par uger har
jeg kørt på en landevej med vejarbejde hvor der er max 50 kmt, men udenfor
arbejdstiden er landevejen fuldkommen uændret i forhold til normal, men
skiltene viser stadig 50 kmt hele døgnet. Sådan en måde at skilte på, gør
at JEG mister respekten.

> [...]
> Overtrædelse af vigepligten = 2.500 kr.
> Det betaler sig kort sagt at være ekstremt lovlydig, når man kører i

Taaak for kaffe. Nu forstår jeg meget bedre hvorfor svenskere kører så
pænt, både i DK og SE

Den med at holde afstand, burde indføres i DK, så alle de agressive
firmakassevogne ikke kører så tæt.

> Mht. hvilken vej der er den billigste afhænger det af hvor i Danmark du
> starter fra og hvor i Sverige du vil køre.

Jeg forudsatte kbh som afgangssted.

> Og JA, der er engang imellem fartkontrol i Øresundstunnellen (hvor der max
> må køres 90 km/t), men da du jo er en ansvarsbevidst Dansk MC-kører er dit
> spørgsmål jo naturligvis helt irrelevant

Øv, jeg havde glædet mig til at fyre den af i tunellen

Fra : Gimbal

Dato : 02-09-08 18:28

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> wrote in message
> On Tue, 2 Sep 2008 02:07:42 +0200, Jørgen wrote:

> Taaak for kaffe. Nu forstår jeg meget bedre hvorfor svenskere kører så
> pænt, både i DK og SE

Bortset fra ham svenskeren som ville overhale mig på motorvejen, hvor jeg
kørte 130+
Da jeg endelig med livet som indsats fik mast mig ind i den højreliggende
vognbane, mellem bilerne der, så fik jeg selvfølgelig osse lige fingeren af
ham, som tak...

Fra : Finn Autzen

Dato : 02-09-08 07:44

For 14 dage siden var jeg med Frederikshavn-Gøteborg
(fra Frederikshavn med 1 person og MC =360 kr.)
Fra Frederikshavn kl. 03.45 lørdag morgen.
Retur søndag eftermiddag med Express 710 kr.

Finn VFR800

Fra : Intet Navn

Dato : 02-09-08 11:49

StreetFighter wrote:
> Hvad er Jeres pris erfaring med at køre på MC til sverige?
> Hvilken vej og betalingsmetode er billigst?

Hvis du er på besøg hos det svenske broderfolk flere gange om året, kan
det rigtig godt betale sig at investere i et "BroPas" abonnement
(http://www.oresundsbron.com/documents/document.php?obj=5959).

På den måde kan turen for en MC-tur komme helt ned på 60,-/vej - dog med
det forbehold at at abonnementsprisen er 230,-/år!

Med få og andre ord kommer det helt an på "hvorfra" og "hvor tit" du
rejser...

/claus