Afdækning/støjred. på hjelm undersi
Fra : Simon

Dato : 01-09-08 16:20

Hej

Håber på lidt inspiration: Min cykel er jo uden kåbe, og fra 110 km/t
bliver støjen i hjelmen ret kraftig. Skærmer jeg af med hånden på venstre
side af halsen bliver det meget svagere. Så kender I til nogen gode
hjemmelavede løsninger eller til-salg produkter der kunne bruges til dét?

Er vi bare ude i et stykke neopren og gaffatape, eller hva? ;)

Billeder af hjelm underside:
http://i413.photobucket.com/albums/pp219/sajmondk/HPIM0302r.jpg
http://i413.photobucket.com/albums/pp219/sajmondk/HPIM0303r.jpg
http://i413.photobucket.com/albums/pp219/sajmondk/HPIM0304r.jpg

Jeg ved Shoei laver den de kalder Whisper Strip, men da den dækker stort
set hele hjelmens underside med de ulemper det medfører, havde jeg ikke
tænkt mig at afprøve dén...

Takker
--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Ole Hansen

Dato : 01-09-08 19:17

Simon wrote:

> Er vi bare ude i et stykke neopren og gaffatape, eller hva? ;)

Ørepropper

--
Ole Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-08 19:39

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved Shoei laver den de kalder Whisper Strip, men da den dækker stort
> set hele hjelmens underside med de ulemper det medfører, havde jeg ikke

Jeg har selv lavet den lette løsning:
Klip et stykke skumgummi ud i en ring ("præstekrave" der passer om halsen på
dig, og i nogenlunde samme størrelse som hjelmen.
Sy den (jeg fik konen til det!) fast indvendigt i din hjelmhue så hjelmen
lige netop trykker ned på den.
Vola - støjen dæmpes kraftigt,..... og helt gratis.!
Og du har ingen problemer med at tage hjelmen på/af.

mvh Ole

Fra : Richard

Dato : 01-09-08 13:57

On 1 Sep., 17:20, Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTER...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> side af halsen bliver det meget svagere. Så kender I til nogen gode
> hjemmelavede løsninger eller til-salg produkter der kunne bruges til dét?

Bruger selv en dobbeltvævet halsedisse – et tolags 'rør', der dækker
halsen og op over hagen foran, lige over ørerne bagtil. Det skærmer
godt for støj nedefra, men forudsætter naturligvis, at der er plads
nok bag i din hjelm. Købte halsedissen hos en mc-forhandler, Aagesen i
Hvidovre var det vist.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
http://www.dfmc.dk/?id=132

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-08 21:06

On Mon, 1 Sep 2008 12:56:47 -0700 (PDT), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>godt for støj nedefra, men forudsætter naturligvis, at der er plads
>nok bag i din hjelm. Købte halsedissen hos en mc-forhandler, Aagesen i

Jeg kender "rullehalsedissen" fra fordums tid i forsvaret.
Jeg ledte længe efter en lignende uden held.
Så forklarede jeg "She who's words must be obayed" hvad jeg søgte
efter, og wupti, havde jeg en fin gul halsedisse efter samme model
Et halstørklæde der efter behov kan rulles som halsedisse.
Fint koncept ,-)

Nu var det ikke så meget støjen som kulden der var anstødsstenen til
Lises foretagsomhed, men den virker også på støjen.

Jeg har selv rodet lidt med støj i styrthjelme, og der er ingen tvivl
om at afdækningen af hjelmens underkant er løsningen.
Desværre er mønsteret forskelligt fra kombinationen af MC og hjelm, så
den entydige løsning kan ikke anvises, men halsedissen er et godt sted
at starte, selv om den ikke dur' om sommeren

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ulvir

Dato : 01-09-08 21:19

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen

> Desværre er mønsteret forskelligt fra kombinationen af MC og hjelm, så
> den entydige løsning kan ikke anvises, men halsedissen er et godt sted
> at starte, selv om den ikke dur' om sommeren

Jo den gør! Holder hvepse og alt mulig snavs ude..

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-08 22:03

On Mon, 1 Sep 2008 22:18:44 +0200, "Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com>
wrote:

Hej Ulvir.

>Jo den gør! Holder hvepse og alt mulig snavs ude..

Om sommeren bliver jeg ofte meget våd på panden, og det behøver jeg
ikke halsedissen til at forstærke ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 02-09-08 07:50

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> wrote:
>
> Hej Ulvir.

> Om sommeren bliver jeg ofte meget våd på panden, og det behøver jeg

Min datter har sådan en rør-ting i meget tyndt næsten silkeagtigt
materiale.
Hun påstår den behagelig at have på, og ikke er nær så varm som de
rigtige strikkede, men stadig hjælper på lyden.
Sandsynligvis købt hos Bike-Shoppen i Viborg. (Dette er et meget
velkvalificeret gæt. En "Ungdoms-altzheimer" forhindre en skudsikker
angivelse af forhandler).
--
Michael D

Fra : Richard

Dato : 02-09-08 11:58

Hej Steen,

On 1 Sep., 22:06, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> men halsedissen er et godt sted
> at starte, selv om den ikke dur' om sommeren

Tjah, nej, i hvertfald er den forbandet varm ved 30c og mere. Det
måtte jeg sande i USA i sommer, hvor jeg måtte lægge halsedissenvæk
efter et par dage. I stedet måtte jeg nøjes med den tynde bomuldsklud,
jeg holder halsedissen på plads med.

Indtil da gav halsedissen også anledning til mange skeptisk-kvikke
bemærkninger om trang til hede fra omkringstående, hvor jeg tog den
(og resten af læderdresset) på. Men halsedissens stæjdæmpning i BMW
Sys 4-hjelmen var og er markant og ærgerlig ay undvære

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Simon

Dato : 01-09-08 21:58

Tak for forslagene indtil videre, lad os endelig få flere på bordet!

1) Bruger allerede ørepropper... :)
2) Bruger ikke hjelmhue. Men det fik mig til at kigge lidt på om der er
plads til at velcro'e noget skumgummi langs kanten indvendigt - ikke
umuligt. Og samtidig opdagede jeg:
3) At skumpuderne i siderne (som er aftagelige) kunne trækkes mindst 1 cm
længere ned/ind fra hjelmskallen og tættere på halsen - måske har det
hjulpet? :D
4) Har allerede to halsedisser i skabet, har ikke prøvet dem til mc endnu,
men det vil jeg gøre...

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07