kun for Yamaha EXUP ejere :o)
Fra : Steen E.

Dato : 01-09-08 11:02

Sidste år fik jeg ikke serviceret EXUP'en af forskellige årsager
(læs:dovenskab) så på en fridag skulle det så være.

Det var naturligvis med lidt bange anelser men det viste sig at kobberfedtet
havde bevaret sin virkning : den var let at skrue fra hinanden og kablerne
havde kun strukket sig et par millimeter. Så justeret og nyt kobberfedt på
alle bøsninger, samlinger og gevind, og så holder den en sæson eller to
igen.

Og så var det en super-bakkelukning i går - jeg har ikke set så mange før

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : StreetFighter

Dato : 01-09-08 20:47

On Mon, 1 Sep 2008 12:02:10 +0200, Steen E. wrote:

> Sidste år fik jeg ikke serviceret EXUP'en af forskellige årsager

Kunne du mærke på motorgangen op til 5000rpm og reaktionstiden at den
fungerer igen?

Jeg har kørt uden EXUP (åbent spjæld) længe nu, og synes at kunne
konstatere at tomgangen er lidt ujævn med flere vibrationer +
reaktionstiden på gassen er langsommere + at bundtrækket er lidt svækket.

På nettet kan man læse mange forskellige meninger om EXUP systemet. Nogen
siger det samme som mig og andre siger at systemet alene er skabt for at
begrænse støjen, for den støjer jo langt mindre når man kører roligt i byen
og når EXUP'en fungerer.

Er det reel motorforbedring med det EXUP eller er det bare noget som listes
ind for at kunne få cyklen typegodkendt?

Ved du hvor jeg finder en servicemanual til en FZ1?

Fra : Steen E.

Dato : 01-09-08 23:09

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> listes
> ind for at kunne få cyklen typegodkendt?
>
> Ved du hvor jeg finder en servicemanual til en FZ1?

Jeg har ikke haft den startet efter justeringen, men det var så lidt at jeg
ikke tror det kan mærkes.

Såvidt jeg har forstået er den store fordel at udstødningssystemet kan være
meget åbent - af hensyn til effekt ved høje omdrejninger - og samtidigt
overholde støjkrav ved at lukke delvist ved lave.

Og samtidigt øge modtrykket ved lave omdrejninger og dermed bundtrækket og
også bedre økonomi gennem bedre ladning ved lave omdrejninger på trods af
det nødvendige store overlap på ventiltiderne.

Så hvis jeg var dig ville jeg sende den ind til mekanikeren med besked om at
få det fixet

Servicemanual må kunne findes på Ebay og lignende .. min er så årgangen før
din og det er åbenbart lavet om - men hvis det er elektronikboxen hjælper
servicemanual dig jo alligevel ikke

Er du virkeligt helt helt sikker på at kablerne ikke er byttet om ? Din
beskrivelse af hvordan den åbner ved start og derefter gradvist lukker
lyder - som påpeget af Orla - helt som om den er monteret omvendt ??

Fra : StreetFighter

Dato : 02-09-08 01:16

On Tue, 2 Sep 2008 00:09:16 +0200, Steen E. wrote:

> men hvis det er elektronikboxen hjælper
> servicemanual dig jo alligevel ikke

Joo lidt, for jeg skal vide farvekoderne på ledningerne til servomotoren
for at kunne lave en basal test af den hvor man ser om den kører begge
veje. Ledningsfarverne er også ændret i forhold til din model :-/

> Er du virkeligt helt helt sikker på at kablerne ikke er byttet om ?

Ja 100% sikker. Med afmonterede kabler burde den trække i begge kabler og
det gør den ikke.

http://i34.tinypic.com/1zlulgg.jpg

Den viste position for kablerne er med fuldt åben spjæld og der sker intet
fra tomgang og til 5000 rpm.

Hvis det øverste kabel trækkes manuelt ud med hænderne (så det nederste
kabel trækkes ind) så lukkes ventilen. Når tændingen så sættes på, så vil
øverste kabel bevæge sig ind og dermed åbne ventilen fuldt igen.
Mere sker der ikke :-/
Den trækker altid bare spjældet i åben position og lukker aldrig.

?