Stelnummer / årgang (Honda Hornet)
Fra : Begbie

Dato : 30-08-08 08:17

Jeg har købt overnævnte cykel hos en forhandler.

Indtil nu er jeg meget tilfreds med den, men jeg har på fornemmelse at
den er "ældre" end jeg troede.

Den er solgt som en 2000 model, og den er registerede 3/2000, men
stelnummeret tyder (i mine øjne) på at den er en '98 model.

Ja, jeg burde ha' tjekkede det efter fær, men en gang i mellem stoler
jeg stadigvæk på folk :-/

Stelnummeret hedder JH2PC34A OW[*****]98.

Jeg har kiggede på følgende links:

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=79_86_93_181

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=5894

Er den nogen der kan be- eller evt. afkræfte overstående?
Hvilke krav kan jeg evt. stille forhandleren omkring dette?

På forhånd mange tak.

Fra : Begbie

Dato : 30-08-08 08:53

On 30 Aug., 16:16, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Er den nogen der kan be- eller evt. afkræfte overstående?
> Hvilke krav kan jeg evt. stille forhandleren omkring dette?

Den model jeg har købt har en 16 tommers forhjul, hvilke kun fandtes
på '98 og '99 modellerne, så det er afgjort :-/

Hvad mener I jeg kan forlange af forhandleren i denne situation?

Fra : Søren Larsen

Dato : 30-08-08 16:15

> [...]
>
>Er den nogen der kan be- eller evt. afkræfte overstående?
>Hvilke krav kan jeg evt. stille forhandleren omkring dette?

Har forhandleren skiltet med - eller direkte sagt at det var en 2000 model
eller stod der bare årgang 2000 på prisskiltet? I det sidste tilfælde tror
jeg det bliver svært at gøre noget ved. Som regel er det jo første
indregistreringsdato der danner basis for årgang.

Har du købt den under den forudsætning at det var en 2000 model (p.g.a.
specielle features eller teknik)?
Hvis ikke, er det vigtigste jo at den ikke har været i brug før år 2000.

/Søren

Fra : Begbie

Dato : 30-08-08 09:26

On 30 Aug., 17:15, Søren Larsen <a....@andeby.dk> wrote:

> [...]
> specielle features eller teknik)?
> Hvis ikke, er det vigtigste jo at den ikke har været i brug før år 2000.

Ærlig talt så tror jeg ikke at forhandleren har haft styre på det.
Under købet viste han mig specifikationerne fra MC Revy'en 2000, men
ellers er den vel bare solgt som "årgang 2000".

Netop 2000 modellen har en større forhjul og ikke mindst endnu bedre
bremser (har jeg læst) ift. tidligere, så det er lidt træls.

Jeg kan ikke gøre så meget andet end at køre derhen på mandag og
forklare sagen til ham ligeud. Hvis jeg kunne komme af sted med en
lille kreditnota ville det være rart, men det alle bedst jeg tror jeg
kan satse på er et eller andet udstyr uden merpris, hvis det
overhovedet kan blive til det.

Fra : Søren Larsen

Dato : 30-08-08 16:47

> [...]
>lille kreditnota ville det være rart, men det alle bedst jeg tror jeg
>kan satse på er et eller andet udstyr uden merpris, hvis det

Det skal det da, mindst. Hvis han ligefrem har vist dig specifikationerne
fra en anden model, så har han da solgt den under falske forudsætninger vil
jeg mene. Enten disker han op med en klækelig refusion eller også går
handlen tilbage. Hvis bremserne ligefrem er meget bedre på de senere
modeller, ville jeg nok vælge det sidste og finde en anden.

Held og lykke med det. Godt nok surt!

/Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 30-08-08 16:55

Han kan selvfølgelig have været i god tro, men alligevel...det skal jo ikke
gå ud over dig.

Fra : Thore Jensen

Dato : 31-08-08 10:11

Søren Larsen skrev:

> Han kan selvfølgelig have været i god tro, ...

Nej, det kan en forhandler af princip ikke være, da han er fagmanden!

Hvis først mc-og bilforhandlere kunne begynde at dække sig bag dette, så
skulle du bare se....

Der findes talrige eksempler på handler der er gået tilbage eller hvor
kunden har fået en kompensation pga. af årgangsfusk...

Thore

Fra : Søren Larsen

Dato : 31-08-08 17:50

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Der findes talrige eksempler på handler der er gået tilbage eller hvor
> kunden har fået en kompensation pga. af årgangsfusk...

Enig. Det jeg mente med det var, at selv om han var en dårlig fagmand, kunne
han godt være et godt menneske - men stadig er det selvfølgelig ikke nogen
undskyldning.

/Søren

Fra : Richard

Dato : 30-08-08 10:40

> [...]
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=5894
>
> Er den nogen der kan be- eller evt. afkræfte overstående?

HVis du skal bruge dok af model-/prod.årgang, så henvis evt, til:
http://www.kleinjung.de/techdata/ - slå stelnummer for CB600F 1998 op
+ evt. årgangskode under Baujahr
http://honda.de/pdf/Pc34_00_B.pdf - se Honda Ds mere udførlige dok af
stelnummer, sammenholdt med årgangskoden hos Kleinjung

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ivar

Dato : 31-08-08 15:58

Begbie skrev:

> Den er solgt som en 2000 model, og den er registerede 3/2000, men
> stelnummeret tyder (i mine øjne) på at den er en '98 model.

Det er ikke utænkeligt. Importørerne tager ofte restpartier hjem,
og sælger dem til en relativt god pris. Der kører mange motorcykler
rundt derude, hvor cyklen er produceret 2-3 år før første
indregistreringsdato. Sælgerne har det med at bruge den nyeste dato.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Begbie

Dato : 02-09-08 07:35

On 31 Aug., 18:50, Søren Larsen <a....@andeby.dk> wrote:

> [...]
> han godt være et godt menneske - men stadig er det selvfølgelig ikke nogen

Update:

Forhandleren tilbød med det samme at handlen kunne ophæves. Da jeg
selv er glad for cyklen, bedt jeg istedetfor om at få en check.

Det endt med at jeg fik en check på 1.500,- Ikke så meget, men nu har
jeg fået en 1998/2000 Hornet med 49.000 på klokken, med fuld service
historie hos en forhandler (som i øvrigt ikke har tøvet med udbedre de
forskellige små fejl jeg har opdaget på den), til 61K inkl. levering.

Nogen synes måske det er dyrt, men sammenlignet med de (alt for høje)
priser på DBA.dk, synes jeg at det er ok. Forhandleren er Skjern MC,
som jeg nu kun kan være tilfreds med.