Råd ang. salg af Suzuki GS500E fra 1993
Fra : Martin

Dato : 29-08-08 07:04

Hej i gruppen,

Jeg planlægger på at sælge min Suzuki GS500E fra 1993, som jeg har
haft i ca. 2½ år, da jeg vil have en ny(ere) cykel. I den forbindelse
har jeg et par spørgsmål.

Det første går på valg af hvilken en ny mc jeg skal have anskaffet
mig. Jeg har de krav at den skal være en sports/touring maskine med
fuldkåbe, det skal være muligt at montere en boks bagpå til bagage/
hjelm og at den har flere kræfter end min nuværende mc. Jeg har set
mig lidt lun på en Suzuki SV650S (med fuldkåbe), dette er dog kun pga.
udseendet og div. anmeldelser på nettet. Er der nogen der har gode
forslag til andre cykler i samme klasse, dvs. 600-700cc sports/
touring? Jeg er 186cm høj og vejer ~80kg, hvis det har noget at sige
mht. valg af mc. Mht. pris så ligger min smertegrænse omkring de
100.000 (+ hvad jeg kan få for min nuværende mc).

Det andet spørgsmål går på salget af min nuværende mc. Jeg har tænkt
mig at sælge GS500eren med i bytte til en forhandler når jeg køber den
nye, er det noget der kan anbefales? Får jeg meget mere ud af at rette
de småproblemer der er med GS500eren selv, syne den og sælge den i
f.eks. Den Blå Avis?

Det tredie og sidste spørgsmål går på køb af ny vs. brugt MC. Da jeg
som sagt overvejer en Suzuki SV650S, kiggede jeg lidt på nettet og
fandt frem til (via. suzuki-mc.dk) at en fabriksny SV650SAK8
(halvkåbe) koster 99.995kr, hvilket ligger indenfor hvad jeg er villig
til at spendere på en mc. Men jeg hører gang på gang at biler mister
20% af prisen så snart man kører udover kantstenen fra forhandleren,
forholder det sig på samme måde med MCer? Kan det bedre betale sig at
købe en brugt cykel der har et par år på bagen?

Mvh og tak for hjælpen
Martin

Fra : Morten Skriver

Dato : 29-08-08 14:14

On Fri, 29 Aug 2008 06:03:42 -0700 (PDT), Martin wrote:

> [...]
> har jeg et par spørgsmål.
>
> Det første går på valg af hvilken en ny mc jeg skal have anskaffet

Jeg stod i nøjagtig samme situation da jeg i slutningen af maj
besluttede at skifte min GS500E ud med en nyere model. Jeg endte
med at købe en Kawasaki ER-6F, og har bestemt ikke fortrudt
valget.

Jeg købte modellen fra 2007, som var nedsat pga. det var et restparti
som den danske importør havde fået hjem.. Det er muligt at der stadig er
nogle af disse tilbage.

> [...]
> nye, er det noget der kan anbefales? Får jeg meget mere ud af at rette
> de småproblemer der er med GS500eren selv, syne den og sælge den i

Jeg solgte min i bytte med den nye cykel, men flere af de
forhandler jeg snakkede med sagde at de helst ville være fri for
at få den i bytte og at jeg formentlig ville kunne få mere for den
ved at sælge den privat.

Jeg valgte dog at dette var bøvlet værd. Blandt andet fordi det
ville knibe lidt med pladsen i garagen hvis jeg skulle have 2
motorcykler stående der i en periode.

/Morten

--
Morten Skriver, CCIE #15804

Fra : Carsten

Dato : 29-08-08 16:00

"Martin" <clemme.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg planlægger på at sælge min Suzuki GS500E fra 1993, som jeg har
>haft i ca. 2½ år, da jeg vil have en ny(ere) cykel. I den forbindelse
>har jeg et par spørgsmål.

hvis jeg var dig ... så ville jeg sætte sukien i dba.dk til 20-25k og så gå
ned til Aagesen og hente den her:

http://www.aagesen.dk/index.asp?show=3-1&id=435

Carsten

Fra : Niels Stoltze

Dato : 08-09-08 18:18

Carsten skrev den 29-08-2008:
> hvis jeg var dig ... så ville jeg sætte sukien i dba.dk til 20-25k og så gå
> ned til Aagesen og hente den her:
> http://www.aagesen.dk/index.asp?show=3-1&id=435

Nogen der har et godt bud på hvorfor denne her står til så lav en
pris..?
http://www.aagesen.dk/index.asp?show=3-1&id=443

En ny CBR står til 240K, og denne her har endda ekstraudstyr for nogle
kroner trods alt...?

--
/Stoltze

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-09-08 12:34

Niels Stoltze wrote:
> [...]
> http://www.aagesen.dk/index.asp?show=3-1&id=443
>
> En ny CBR står til 240K, og denne her har endda ekstraudstyr for nogle

Det er jo en 2006'er så en ny står til 200K:
http://www.aagesen.dk/index.asp?show=3-2&id=118

Fra : Niels Stoltze

Dato : 09-09-08 16:58

Jim Andersen skrev den 09-09-2008:

> Det er jo en 2006'er så en ny står til 200K:
> http://www.aagesen.dk/index.asp?show=3-2&id=118

Hmm.. Ifølge Honda's officielle side er prisen da 230K, og det så jeg
også en magen til blive solgt for for 4 uger siden..
http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=10

--
/Stoltze

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-09-08 12:00

Niels Stoltze wrote:

> Hmm.. Ifølge Honda's officielle side er prisen da 230K, og det så jeg
> også en magen til blive solgt for for 4 uger siden..
> http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=10

Men det er jo ikke en 2006'er du linker til?

/jim

Fra : Niels Stoltze

Dato : 11-09-08 17:39

Jim Andersen skrev den 10-09-2008:
> Men det er jo ikke en 2006'er du linker til?

Nej, det er det ikke.. Min pointe var nu også mere det, at på en 2 år
gammel topmodel, kunne man spare +70K...

Det er da også lige en sjat...! Specielt i forhold til snakken om at
brugtpriserne er/har været for høje.. Så minder den her pris jo om
prisfaldet på en bil...

--
/Stoltze

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 09:02

"Niels Stoltze" <niels-xyz@stoltzemail-xyz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.aagesen.dk/index.asp?show=3-1&id=443
>
> En ny CBR står til 240K, og denne her har endda ekstraudstyr for nogle

Hmm det er altså en 600 de koster ca 170 K fra ny 2008 model

Fra : Niels Stoltze

Dato : 13-09-08 15:02

Carsten skrev den 13-09-2008:
> Hmm det er altså en 600 de koster ca 170 K fra ny 2008 model

Ja, det første link var til en 600'er

Andet link til en 1000'er, og spørgsmålet var hvorfor den mon var så
billig... Altså med en besparelse på ca 80K på i forhold til en 2008
model.. Udfra link fra Kim, så kostede den 200K i 2006, så et reelt
værditab på 40K i forhold til nyprisen..

Så kogt ned, er mit spørgsmål jo nok:
Får man for 80K mere ved at købe en 2008 i stedet for denne her
modificerede 2006..? Eller ville man ikke være bedre stillet med at
købe 2006'eren...?

--
/Stoltze

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 10:50

> [...]
>20% af prisen så snart man kører udover kantstenen fra forhandleren,
>forholder det sig på samme måde med MCer?

Som markedet er lige pt, så vil jeg sige JA ! folk vil have nyt da de ikke
er så dyre..
Og markedet er presset pt, folk har ikke mere friværdi, og der er mange
cykler til salg...

Mvh
Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 04-09-08 12:07

> Jeg har set
> mig lidt lun på en Suzuki SV650S (med fuldkåbe), dette er dog kun pga.
> udseendet og div. anmeldelser på nettet.

Så køber du sådan en - ellers bruger du bare tiden på at spekulere over
hvordan det ville have været at eje sådan en ...

> dvs. 600-700cc sports/touring?

Hvis det var mig ville jeg dog tage samme motor som DL650 Selvom det jo så
nok er touring fætteren til SV'en

> Får jeg meget mere ud af at rette
> de småproblemer der er med GS500eren selv, syne den og sælge den i
> f.eks. Den Blå Avis?

Ja du får formentlig mere ud af at sælge den selv
- Forhandleren skal have en margin der kan dække hans arbejde og risikoen
for reklamationsforpligtelser. Privat kan du aftale dig ud af
reklamationsret såfremt køber har haft mulighed for at undersøge mc'en
- Du risikerer som sagt at stå med 2 cykler i en længere periode, da det
ikke lige er årstiden til at sælge MC. Og der er mange GS'ere til salg så
din skal være pænest og billigst hvis du skal have et hurtigt salg.
- Kan du selv fixe småproblemer uden at det koster dig andet end tid kan det
sikkert svare sig - hvis ikke andet fordi den så er nemmere at sælge.
Ligeledes med syn - Tilbyder du den nysynet og ejerskiftet i købers navn er
det jo meget nemt for denne (og så er der jo lidt at forhandle pris med
køber om ..) og igen det skulle gerne give et hurtigere salg ...

> [...]
> forholder det sig på samme måde med MCer? Kan det bedre betale sig at
> købe en brugt cykel der har et par år på bagen?

Der skal være en prisforskel fra ny til brugt - Ellers er der jo ingen der
vil købe den brugte. Men mc'er der bliver passet ordenligt holder prsien.
Men hvis du allerede bliver træt af en fabriksny efter en eller to sæsoner
vil tabet nogle bliver større end på en der er et par år ældre. Mange
modeller har jo stort set ingen ændringen i flere år. Så hvis du i 2010 skal
sælge en 2008'er eller en 2006'er vil prisen der være mere afhængigt af
stand/km end af årgang.

/A