Skrue i bagdæk - kan dækket lappes ?
Fra : Bo

Dato : 27-08-08 23:06

Hej i gruppen

Jeg har fået en stjerneskrue i bagdækket, lige midt på slidfladen. Tidligere svar
i gruppen
indikerer at et slangeløst dæk kan reddes med en kegleformet prop, enten indefra
eller udefra.

Lad mig høre jeres erfaringer; også gerne hvem omkring København I fik til at
ordne sagerne ?

Dækket har godt nok kørt 8500 km. på en touring-MC, men kan det lige holde
sæsonen ud
og stadig være sikkert at køre på, vil jeg da foretrække reparationen nu, og
udskiftning mens
maskineriet holder vinterpause.

/Bo

Fra : Anders Majland

Dato : 28-08-08 05:21

> Jeg har fået en stjerneskrue i bagdækket, lige midt på slidfladen.
> Tidligere svar i gruppen
> indikerer at et slangeløst dæk kan reddes med en kegleformet prop, enten
> indefra eller udefra.

Den rigtige måde at lappe på er indefra med en prop med stor anlægsflade på
indersiden af dækket.

> Lad mig høre jeres erfaringer; også gerne hvem omkring København I fik til
> at ordne sagerne ?

Jeg har flere gange med succes fået lappet skruehuller med "gummisnørrebånd"
sat i udefra med en speciel syl. Bla. Hos Søborg MC.

Vælger du at lappe det så hold godt øje med om det holder luft.

Fra : Carsten

Dato : 28-08-08 07:38

> Den rigtige måde at lappe på er indefra med en prop med stor anlægsflade
> på indersiden af dækket.

Korrekt, det ligner nærmest en stor gummi-tegnestift som man så sætter i
indefra med godt med lim. Derved kan centrifugalkraften ikke slynge proppen
ud selv ved 200+ km/t. Jeg kørte selv 20 tkm med sådan en prop. Jeg havde
også kørt et søm op - i et helt nyt dæk og også lige midt på dækket. Jeg
fik det lavet hos ham her: http://rmc-motor.dk/ - det er 5-7 år siden så jeg
ved ikke om han gør i dæk mere.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 20:56

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækket. Jeg fik det lavet hos ham her: http://rmc-motor.dk/ - det er 5-7
> år siden så jeg ved ikke om han gør i dæk mere.

Her er jeg meget nysgerrig: hvilket dæk kan du få til at holde 20tkm ?

mvh Ole

Fra : Carsten

Dato : 28-08-08 21:34

"OK" <ole.kKLAMMERAFFEemail.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> Her er jeg meget nysgerrig: hvilket dæk kan du få til at holde 20tkm ?

Søgte lige i gamle indlæg og fandt mit fra dengang. Det var kun 18 tkm
-) - jeg mener nu ikke at det er specielt exceptionelt. Det var en CBR 600
F2 som mest blev brugt til weekend-ture - og mest morfar-kørsel. Jeg husker
ikke helt om det var et Michelin Pilot Road eller Michelin Pilot Sport.

Carsten

Fra : Jan A Jensen

Dato : 28-08-08 08:20

> Den rigtige måde at lappe på er indefra med en prop med stor anlægsflade
> på indersiden af dækket.

Rigtigt.

> Jeg har flere gange med succes fået lappet skruehuller med
> "gummisnørrebånd" sat i udefra med en speciel syl. Bla. Hos Søborg MC.

denne model sælger thansen også. den har jeg prøvet på et scooterdæk og det
virkede fint...
se den / køb den her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2061179273&n=1387906097&pn=1387907060

--
Jan A Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : oz3bto

Dato : 28-08-08 09:13

"Bo" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> sæsonen ud
> og stadig være sikkert at køre på, vil jeg da foretrække reparationen nu,

Husk at når du får en prop i dækket så er der altid større risiko for at
dækket springer eller bare punktere igen

Fra : Brian

Dato : 02-09-08 20:16

det kit t hansen har er ok til nød men skal det holde skal det lappes
indefra af en dækman

Fra : Tourer

Dato : 20-10-08 21:50

"Brian" <brian@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> det kit t hansen har er ok til nød men skal det holde skal det lappes
> indefra af en dækman

Sådan lød parolen i gamle dage. I dag er lapning udefra også godkendt til
permanente lapninger på bildæk.

Både jeg selv og adskillige af mine venner har kørt tusindvis af kilometer
med egne lapninger lavet udefra med kit i stil med det fra Thansen.

--
Tourer

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-10-08 23:01

"Tourer" <fake@invalid> skrev i en meddelelse

> "Brian" <brian@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>
> Sådan lød parolen i gamle dage. I dag er lapning udefra også godkendt
> til permanente lapninger på bildæk.

Skal vi lige se hvilke dæk du skrev, at det var godkendt til?

> Både jeg selv og adskillige af mine venner har kørt tusindvis af
> kilometer med egne lapninger lavet udefra med kit i stil med det fra
> Thansen.
Jeg kan kun glæde mig på jeres vegne, at det er gået godt,:-|
--
Michael D

Fra : Tourer

Dato : 21-10-08 18:26

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> Skal vi lige se hvilke dæk du skrev, at det var godkendt til?

Ifølge mit autoriserede Ford værksted (Egå) er udefra metoden fornylig (mere
end et år siden) blevet godkendt til lapning af bildæk. Det aktuelle dæk var
et Michelin.

--
Tourer

Fra : Armand

Dato : 21-10-08 18:45

Tourer skrev:
> [...]
> end et år siden) blevet godkendt til lapning af bildæk. Det aktuelle dæk var

Sært, taget i betragtning at tyskerne til forskel har forbudt lapninger
af dæk generelt grundet risikoen for rustskader under slidbanen qua
stål-radial princippet!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-10-08 21:44

> [...]
>
> Ifølge mit autoriserede Ford værksted (Egå) er udefra metoden fornylig
> (mere end et år siden) blevet godkendt til lapning af bildæk. Det

Jeg gentager. Hvilke dæk er det godkendt til?
(Hint: Dette er et MC-forum!)
--
Michael D
Der kun har set bildæk på enkelte MC med sidevogn

Fra : Steen E.

Dato : 23-10-08 21:39

en bekendt med en CBR600 har i årevis selv lappet punkteringer .. efter at
have renset hullet, gør han det udefra med lidt cyanacrylat lim (hurtiglim)
med en nål, så det kommer helt ind .. han hævder at det virker perfekt ...

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623