Mc-olie 5w40 eller 10w50.
Fra : Rene´

Dato : 27-08-08 09:59

Min sædvanlige olie af typen 5w50 kan ikke skaffes mere, så nu står
valget mellem en fuldsyntetisk 5w40 eller en 10w50. Jeg vil handle
stort ind, så jeg vil kun bruge en type olie, men hvad er bedst til
helårskørsel(dog ikke i frostvejr).
Mc´en er en Kawa ER5 fra 05 og har gået 32.000 km. Alt efter hvilket
selskab jeg kigger hos anbefaler de forskellige viskositeter.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-08-08 17:57

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

8<------------------------

Hej.

Biltema har da 5w50 olie

Helsyntetisk motorolie 5W-50
Helsyntetisk motorolie med stort arbejdstemperaturområde. Har høj
viskositet, så den giver den bedst mulige smøring ved meget høje
temperaturer, når motoren skal arbejde ekstra hårdt, f.eks. ved kørsel med
campingvogn og rally. Har også gode lavtemperaturegenskaber, der ved
koldstart medfører, at olien let pumpes rundt og smører alle motordele.
Anbefales til 4-takts benzin- eller dieselmotorer, der belastes ekstra hårdt
med høje temperaturer. Anbefales også til ældre slidte motorer, der behøver
en tykkere olie, der tætner bedre. Kan blandes med andre olietyper. Opfylder
følgende specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3.

4 liter 219.- kr best nr: 36-2906

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 14:18

> Hej.
>
> Biltema har da 5w50 olie

Jo men hvordan vil en mc kobling lige takle den? olien er jo ikke lavet til
MC... har du erfaringer?

Mvh
Morten

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-08-08 14:50

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> Jo men hvordan vil en mc kobling lige takle den? olien er jo ikke lavet
> til MC... har du erfaringer?
>
> Mvh
> Morten
Jeg har brugt fuldsyntetisk bil olie siden 1977 på mc,og aldrig haft
problemer med kobling.
Det skal så siges at jeg aldrig ville bruge noget olie der havde noget med
energy saving/letløbsolie på
dunken,da de har tilsat friktions nedsættene aditiver der ikke er godt for
koblingen.
M.v.h. Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 17:35

On Thu, 28 Aug 2008 15:50:08 +0200, p.jarnbak wrote:

> "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> Jeg har brugt fuldsyntetisk bil olie siden 1977 på mc,og aldrig haft
> problemer med kobling.

Mon egentlig ikke koblingshysteriet er opstået omkring "voldfilede"
"wheeliekoblinger", og hvor ejeren absolut skulle have fedtet en
"plausibel" forklaring på koblingens død.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-08-08 23:48

Mon egentlig ikke koblingshysteriet er opstået omkring "voldfilede"
> "wheeliekoblinger", og hvor ejeren absolut skulle have fedtet en
> "plausibel" forklaring på koblingens død.

Måske,men kom MA godkendelsen ikke efter at selskaberne begyndte
at lave letløbs-olie? De har måske blandet noget snavs i olien for at
mindske
friktionen.
M.v.h. Palle.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-08-08 15:25

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Jo men hvordan vil en mc kobling lige takle den? olien er jo ikke
> lavet til MC... har du erfaringer?

Jahh, jeg kørte på bil olie da jeg havde Suzuki 1200 N Bandit, og der
var ingen problemer med huggende kobling......

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-08-08 18:00

Hov, glemte lige......... den kan købes i 10 liter's dunke for 449.-kr
best.nr: 36-2908

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-08-08 18:15

> Mc´en er en Kawa ER5 fra 05 og har gået 32.000 km. Alt efter hvilket
> selskab jeg kigger hos anbefaler de forskellige viskositeter.

Prøv at kigge i manualen

Der står sikkert noget om en mineralsk 10w40, SG eller bedre ...

Men hvis du ikke kører i frostvejr er 10w temmelig sikkert "tynd" nok som
kold.

/A - der kører både XT og XTZ på louis's fuldsyntetiske 10w50 til
~60kr/literen.

Fra : Rene´

Dato : 27-08-08 11:39

Dennis Hellan Pedersen skrev :
-Biltema har da 5w50 oliefølgende specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/
B3.
-4 liter 219.- kr  best nr: 36-2906

Jeg tør ikke køre på olie som ikke er MA godkendt.

Anders Majland skrev:
[...]

Har kigget både i manualen og min Haynes bog, og der står groft sagt
at man kan bruge alt fra 10w30 til 20w50. De anbefaler 10w40, men alt
efter kørselsmønster og forhold kan viskositeten varieres. Men set med
mine øjne er en 10w40 olie noget der bruges på ældre maskiner. Søger
jeg hos olieselskaberne på min model står der enten 5w50,10w50, eller
15w50, men jeg ville egentlig helst køre 5w40, men har så læst at
Kawasaki fraråder 5w-olier. Jeg tror snart jeg opgiver og hælder noget
ALDI-olie på.

Fra : Rene´

Dato : 28-08-08 10:04

Det jeg egentligt også fisker lidt efter, er om der er nogen som har
haft/hørt om dårlige erfaringer med en 5w40 olie i mc-motorer.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 17:35

On Thu, 28 Aug 2008 09:03:45 -0700 (PDT), Rene´ wrote:

> Det jeg egentligt også fisker lidt efter, er om der er nogen som har
> haft/hørt om dårlige erfaringer med en 5w40 olie i mc-motorer.

Joe, Armand har oplevet en kobling, som ikke kunne koble blidt til, men
blot huggede i. Dette med en <10Wxx olie, svjh.

"fie" kørte fint med 5W40 fuldsyntetisk.

Fra : Armand

Dato : 11-09-08 19:23

Orla Pedersen skrev:

> Joe, Armand har oplevet en kobling, som ikke kunne koble blidt til, men
> blot huggede i. Dette med en <10Wxx olie, svjh.

Jup! På GPZ900'eren!
Og ER5 er faktisk så beslægtet med GPZ900-motoren som den kan blive

Egentlig er det enkelt selv at kontrollere hvor god ens tynde 5'er-olie
egentlig er i dén henseende:
Lav en højgears-start (á der kræver en hulens masse kontrolleret filen
på koblingen!) og se hvorvidt at man kan kontrollere fileriet uden at
koblingen hugger i og muligvis medfører at motoren går i stå p.g.a. den
lave fart!
Regner man sig for at være for urutineret udi denne køretøjsbrug til at
man kan klare det i højgear kan man vælge at prøve i et givent lavere
gear; men jeg er næsten siker på at en sådan "manglende evne" skal
lastes olie/kobling og ikke højrehånden :-|
Grunden til at højere gear er at anbefale, ligger i at jég opdagede
problemet ved at koblingen også hugger i ved hidsig 1.-gears filen med
en kammerat ved siden af sig ved grønt lys: Enten er man ved
begivenheden for højt i omdrejninger, hvorved at modellen rejser sig på
pludselig baghjulet ved den pludselige tilkobling (= Ikke særlig sjov
erfaring); eller også er man i for lave omdrejninger, hvorved at motoren
falder i hak med den på daværende tidspunkt hastighed (efter to meter er
dén vel ca. 5km/t :-/) hvilket tilnærmelsesvis = en stalling

I begge tilfælde er pågældende dyst under alle omstændigheder tabt

I mine øjne er 5'er olie noget pjat man ender i ude for enden af en jagt
på fine spec's og blær omkring brug af dyr olie :-|
Kører (=starter) man aldrig i hård frost med en luftkølet motor rækker
10'er-olie så rigeligt!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-09-08 19:24

Armand skrev:

> Jup! På GPZ900'eren!

- - - - Godt husket forøvrigt!

--
Armand.

Fra : Rene´

Dato : 28-08-08 11:38

Orla Pedersen:
> "fie" kørte fint med 5W40 fuldsyntetisk.

D.v.s. at du ville ikke have nogen betænkeligeheder ved at bruge en
5w40 olie hele året.??
Da jeg købte min Kawa sagde forhandleren, at man helst skulle bruge en
50 olie for at minimere sliddet ved høj motortemperatur, men hvis du
har egne erfaringer med at det er en skrøne, har jeg fået det svar jeg
gerne vil have.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 19:29

On Thu, 28 Aug 2008 10:38:24 -0700 (PDT), Rene´ wrote:

> [...]
> 50 olie for at minimere sliddet ved høj motortemperatur, men hvis du
> har egne erfaringer med at det er en skrøne, har jeg fået det svar jeg

ER'en er jo vandkølet, så den bliver jo ikke varm i den forstand. xW50 olie
er til troperne, eller visse luftkølede motorer. Ikke at en xW50+ olie
skader, det er bare overflødigt.

Fra : Rene´

Dato : 28-08-08 12:53

Orla Pedersen :

> ER'en er jo vandkølet, så den bliver jo ikke varm i den forstand. xW50 olie
> er til troperne, eller visse luftkølede motorer. Ikke at en xW50+ olie
> skader, det er bare overflødigt.

Jeg vil fluks bestille noget 5w40.

Fra : Rene´

Dato : 31-08-08 23:08

> Vil du være god ved motoren så køber du en fuldsyntetisk MA godkendt olie
> der er mindst 10w40 - og ikke en 5wxxx Om den så er fra biltema eller den
> lokale pusher kan motoren nok ikke smage forskel på... Du behøver jo ikke
> fortælle hvad olien har kostet ...

Min egen mening er at fabrikkerne ikke gør særligt meget ud af hvilken
olie der ville være bedst. Når jeg kigger i bogen til mc´en anbefaler
de nogle normer, SE o.s.v., som ikke har været i brug i flere år. Det
virker, som om de overhovedet ikke følger op på at der er kommet nye
olietyper og fastholder det de nu har sagt i 1986, hvor min model kom
frem.
Jeg har ikke på nettet fundet nogen steder hvor der står at en 5w olie
har været skyld i nedslidning af motoren.
Derfor får min fremover 5w40, og hvis jeg senere hen finder ud af, at
det har skadet den, skriver jeg gerne et indlæg om det.