Rust fjerner/forebyggelse på skiver
Fra : Gimbal

Dato : 27-08-08 14:17

Jeg tænkte på at smøre hele skiven ind i WD 40, og så fjerne det igen på
selve bremsefladen, med sprit. På den måde ville der sidde WD 40 tilbage i
alle hullerne og andre småkroge, hvor det ellers er svært at komme til. Men
forhandleren jeg spurgte til råds sagde at der ville være rester af WD 40 på
bremsefladen alligevel, så det ikke var en god ide... Hvad gør i andre? Jeg
går ud fra at der er andre end mig selv som helt vil have dem HELT rustfri.

Takker

Fra : Jacob

Dato : 27-08-08 14:45

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 40 på bremsefladen alligevel, så det ikke var en god ide... Hvad gør i
> andre? Jeg går ud fra at der er andre end mig selv som helt vil have dem

Din forhandler har ret - hvis du smører nogen som helst form for olie på
dine skiver, risikerer du at ødelægge dine bremseklodser - og så kan du ikke
bremse mere. Selvom du rengør dine skiver nok så meget, vil der sikkert være
en lille smule oliefilm tilbage, som bremseklodserne suger til sig første
gang du bruger bremsen.

Jeg fjerner rust på skiverne ved at bremse det væk - et eller to gode stop,
og så er skiverne rene igen. (let overfladerust)

Man kan også forsøge at undgå rust, ved f.eks. at opbevare mc´en i tørvejr,
og ved at tørre skiverne at efter en tur i vådt vejr. Så ruster de slet
ikke.

Mvh Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 14:46

On Wed, 27 Aug 2008 15:16:32 +0200, Gimbal wrote:

> Jeg tænkte på at smøre hele skiven ind i WD 40, og så fjerne det igen på
> selve bremsefladen, med sprit. På den måde ville der sidde WD 40 tilbage i
> alle hullerne og andre småkroge,

Og når skiven bliver varm, så har Du WD40 over hele fladen :-/

Det er enkelt, ingen olie i nærkeden af bremseskiver !

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Ole

Dato : 27-08-08 15:13

Gimbal wrote:
> [...]
> går ud fra at der er andre end mig selv som helt vil have dem HELT rustfri.

Kan du ikke købe "rustfrie" skiver til din model ?

Olie er absolut "no-no" på skiverne.

Jeg har selv leget med tanken om at købe nye skiver,
få dem galvaniseret og derefter få dem drejet af på
bremsefladen.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 16:55

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tænkte på at smøre hele skiven ind i WD 40, og så fjerne det igen på
> selve bremsefladen, med sprit.

Det vil jeg ikke være nervøs for at prøve, WD40 er mere et rengørings middel
end et smøre middel hvis du spørger mig.
Mine skiver har ofte været i nærkontakt med wd40 uden at jeg har bemærket
nedsat bremse evne.

Mvh Ove som i flere år har arbejdet hos en større international bremse
producent, hvor samtlige 6-8mio. skiver årligt er konseveret med OLIE.

Fra : Gimbal

Dato : 28-08-08 01:23

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mvh Ove som i flere år har arbejdet hos en større international bremse
> producent, hvor samtlige 6-8mio. skiver årligt er konseveret med OLIE.

Tak alle,
Der ser ud til at være lidt spredt uenighed omkring dette :|
Jer som ikke behandler skiverne, lader i bare rusten sidde i hjørnerne hvor
den ikke slibes af ved brug?

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 06:35

On Wed, 27 Aug 2008 17:55:06 +0200, Ove wrote:

> Mvh Ove som i flere år har arbejdet hos en større international bremse
> producent, hvor samtlige 6-8mio. skiver årligt er konseveret med OLIE.

Men som glemmer at fortælle om den medfølgende instruktion i at _rengøre_
skiverne inden brug. :-/

Hvis ikke at Du kan mærke forskel på en "olieret" bremse, og en korrekt
tør, så er det nok fordi at dine bremser er i klasse med dem jeg havde på
BM33'eren.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-08-08 13:55

meddelelse news:1j21scczduk3c.ckijdhmnoo7u$.dlg@40tude.net...

> [...]
> korrekt
> tør, så er det nok fordi at dine bremser er i klasse med dem jeg havde

Ja, dengang kunne man nøjes med tromlebremser med lille diameter, til
gengæld var den så kun i ½ navbredde. (Og, så hut jeg visker, kun med en
selvforstærkende og en slækkende bremsebakke).
Huii, hvor det gik
--
Michael D

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 28-08-08 00:58

On Aug 27, 3:16 pm, "Gimbal" <kimsyb...@adslhome.dk> wrote:
> Hvad gør i andre? Jeg

Kører i stedet for at bekymre mig om sådan noget :)

Jeg har i øvrigt endnu ikke oplevet at der skulle komme rust andre
steder end på selve bremseklingen og den er hurtig væk første gang de
bliver brugt.
--
// brian

Fra : James Derry

Dato : 03-09-08 00:21

>Jeg har i øvrigt endnu ikke oplevet at der skulle
komme rust andre
>steder end på selve bremseklingen og den er
> [...]

Forstår "problemmet," da jeg også har lidt rust
der hvor den ikke arbejdende del er. Ser ikke godt
ud, men gør jo ikke noget. Har alligevel tænkt mig
et vinterprojekt. Tager dem af, sliber rusten af
med messingsbørste og "maler" med rustædende
middel, som bliver sort. WD 40 er ingen god idé,
da du får aldrig fjernet det og det som er tilbage
på skiven kommer til at flyde ud igen. Det er
meget glat!

--
Lyden af Moses´Triumf blev hørt i dalen!

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 28-08-08 01:55

On 28 Aug., 02:22, "Gimbal" wrote:

> Jer som ikke behandler skiverne, lader i bare rusten sidde i hjørnerne hvor
> den ikke slibes af ved brug?

Ja.

Men hvad jeg gør med mine motorcykler, skal du ikke nødvendigvis tage
for gode varer.
--
Niels
Bandit 1250 SA