|
| Tændnings forstærker Fra : Ukendt |
Dato : 26-08-08 22:45 |
|
Jeg søger en der ved noget om en Tændnings forstærker , og virkningen af
denne
Historien kort og godt
Mc der er bygget til dragracing , hvor der er bygget andet computer styrebox
(Megasquit) på , hvor denne ikke er indbygget , jeg har dog fået sådan en
bygget som ikke er stor nok , så en ny skal til
Har fået at vide at feks en fra en Toyota Camry med sprøjt skulle have en
der skulle kunne bruges
Er der andre biler der har sådan en løs monteret , og hvor på bilen er den
monteret , skal nok ud til en hugger og selv skrue den af :(((
Og hvis der lige skulle være en der på hylden ude i værkstedet kommer jeg og
henter den i morgen , da jeg gerne skulle køre Mosten Race Day her i
weekenden
www.kvikteam.dk
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
--
| |
Steen Gruby (26-08-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 26-08-08 22:58 |
|
On Tue, 26 Aug 2008 23:44:54 +0200, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:
Hej.
>Jeg søger en der ved noget om en Tændnings forstærker , og virkningen af
>denne
>
Tændingsforstærker?
I mine øren lyder det som det pop jeg så i mine unge dage hvor det
drejede sig om et gnistgab der tvang tændspolen til at opbygge en
højere spænding før gnisten kunne springe.
Det har den bagdel at gnisten ikke har den samme power idet den skal
dele effekten med det udvendige gnistgab samtidig med at gnisten
springer en brøkdel af et sekund senere.
Hvis du havde snakket om en tændspole med en højere tændspænding havde
jeg delvist kunnet forstå det, selv om det også er lidt a'la
Alkyrisme.
Tændspolen opbygger et magnetisk energilager, hvor energien frigives
når strømmen til primærviklingen afbrydes.
Gnisten springer så når spændingen er opbygget til en værdi der
tillader spændingen at tænde gnisten i tændrøret.
Lidt afhængigt af den mængde energi der er opladet i spolen kommer der
et antal "eftertændinger" der i bedste fald hjælper med til at fyre
noget af den, endnu ikke antændte, brændstofblanding af, men som ikke
skader
Men der kan selvfølgelig være kommet nye produkter på markedet jeg
ikke kender
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (26-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-08-08 23:34 |
|
Jeg ved ikke nok om emnet , til at kunne sige imod ,eller modsat
Men som jeg forstod det kommer PCen ud med et 5 volt signal , som ikke er
nok til at opbygge tændspolerne , derfor skal der sådan en forstærker på ,
den
som jeg har ligner noget plastik bla bla med nogle små køleribber på , men
de bliver så varme at man ikke kan røre dem med fingerne , derfor skal der
noget størrer på
Og jo den er god nok har det fra flere i det her game , men kan ikke få mere
at vide , da alle kører med forskellige opsætninger , og min tid er , Ja den
skal køre imorgen Onsdag
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
"
| |
Steen Gruby (26-08-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 26-08-08 23:41 |
|
On Wed, 27 Aug 2008 00:33:48 +0200, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:
AHA!
>
>Men som jeg forstod det kommer PCen ud med et 5 volt signal , som ikke er
>nok til at opbygge tændspolerne , derfor skal der sådan en forstærker på ,
>den
>som jeg har ligner noget plastik bla bla med nogle små køleribber på , men
>de bliver så varme at man ikke kan røre dem med fingerne , derfor skal der
>noget størrer på
>
Det lyder som en switch der sættes ind mellem PC og tændspolen for at
bære strømmen til tændspolerne i Dwell Time (opladningstiden).
Det giver mening, men det forekommer mig at være en krykke der sættes
ind for at rette op på en for svag konstruktion.
I dette tilfælde er begrebet "tændingsforstærker" meget indforstået.
Kan du ikke montere en større køleplade på dem du har?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (26-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-08-08 23:56 |
|
Tak fordi du bruger tid på det
Den lille forstærker der er på nu er alså noget der ligner LØGN , med et par
meget små dele i , men må trække en hel del strøm da den bliver så varm at
man ikke kan røre ved den , kunne godt sætte den fast på en alu plade der er
lige ved siden af , men tro mig det er ikke der fejler er
Her i aften har den været på rullefælt og ja vi kunne kun få den op på 4500
omd ud af 13000 uden belastning før den begynde at hakke og tændrørene ikke
´kunne følge med
Men ved næsten kold motor og kold forstærker kom den op på næsten 6000 omd
før den begynde at hakke igen
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Ukendt (27-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-08 00:41 |
|
Så fik jeg lige en kort forklaring mere , fra en der også var indblandet i
rulningen og programmeringen af boksen
Den giver 5 voldt ud som igemmen nogen transistorer og noget + og - bliver
ændret til 12 v ud til tændspolerne
men den forstærker/ omformer er nok beregnet til en Bilmotor og noget 5000
omd noget og kun tænde et tændrør af gangen , og kan derfor ikke tænde 2 af
gangen og slet ikke med 13000 omd
Det lyder rimeligt i mine øre
Så forfra HJÆÆÆÆÆÆÆLP
En mand i nød
| |
Steen Gruby (27-08-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 27-08-08 15:20 |
|
On Wed, 27 Aug 2008 01:41:22 +0200, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:
Hej.
>
>Den giver 5 voldt ud som igemmen nogen transistorer og noget + og - bliver
>ændret til 12 v ud til tændspolerne
>
Jeg havde nok kaldt dem drivere, men forstærker er heller ikke
forkert.
>men den forstærker/ omformer er nok beregnet til en Bilmotor og noget 5000
>omd noget og kun tænde et tændrør af gangen , og kan derfor ikke tænde 2 af
>gangen og slet ikke med 13000 omd
>
Jeg kender ikke den konstruktion, så det kan jeg ikke bidrage med
meget til,
Men grundlæggende lyder det som en syg konstruktion, og jeg ville se
mig om efter en anden løsning som f.eks et Ignitech tændingsanlæg.
www.Ignitech.cz
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
p.jarnbak (27-08-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 27-08-08 00:36 |
|
"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote in message
news:48b484a8$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg ved ikke nok om emnet , til at kunne sige imod ,eller modsat
>
> Men som jeg forstod det kommer PCen ud med et 5 volt signal , som ikke er
> nok til at opbygge tændspolerne , derfor skal der sådan en forstærker på ,
> den
> som jeg har ligner noget plastik bla bla med nogle små køleribber på , men
> de bliver så varme at man ikke kan røre dem med fingerne , derfor skal der
> noget størrer på
>
>
Er det sådan et tændingsmodul her http://www.transpo.de/Catalog/Browse.htm
hvis ja så er det monteret på de fleste
lidt ældre biler med elektronisk tænding.prøv biltemas katalog eller en
hugger.Er også monteret på en bmw k1100.
M.v.h. Palle.
| |
Ukendt (27-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-08 00:51 |
|
Hvad er det lige for et varenummer du tænker på , kommer vist ikke ind på
det rigtige link
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
p.jarnbak (27-08-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 27-08-08 14:07 |
|
"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote in message
news:48b496aa$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad er det lige for et varenummer du tænker på , kommer vist ikke ind på
> det rigtige link
>
> --
> PE
> x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
Undskyld,prøv at søge på ignition modules i menuen til venstre.
M.v.h. Palle
| |
Ukendt (27-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-08 06:25 |
|
On Wed, 27 Aug 2008 00:33:48 +0200, PE wrote:
> Jeg ved ikke nok om emnet , til at kunne sige imod ,eller modsat
>
> Men som jeg forstod det kommer PCen ud med et 5 volt signal , som ikke er
> nok til at opbygge tændspolerne , derfor skal der sådan en forstærker på ,
> den
> som jeg har ligner noget plastik bla bla med nogle små køleribber på , men
> de bliver så varme at man ikke kan røre dem med fingerne , derfor skal der
> noget størrer på
Originale Honda tændspoler ? Så har mega-tingen aalt for lang dwell tid.
:-/ Det er ikke kun din "forstærker", der bliver for varm, det gør dine
tændspoler også.
Andre tændspoler, (læs biltændspoler), eller omprogramering af din
mega-ting. :-|
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
Ukendt (27-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-08 10:29 |
|
Ja jeg lagde mærke til at tændspoler også blev hånd lune , ved ikke hvor
varme de normal er under brug
Men jeg ved at man kan justere den Dwell tid samt der er vist 3 forskellige
lade funtioner aflade funtioner man kan justere ialt hvad de andre ting lige
er kan jeg ikke huske navnet på , men oplade tid og aflade tid + noget mere
--
PE
www.kvikteam.dk
| |
Ukendt (27-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-08 16:08 |
|
Katapøjs
Tror sku fejlen er fundet , men ved meget mere om et par timer ;))))
Det lader til , ja nu er der jo så en der var meget tæt på det rigtige
Men det lader til at man kan vende signalet om , og den bliver varm fordi
den står åben i 99,6 % af tiden hvor den skulle være lukket , så måske er
det bare et
lille flueben der skal slettes eller isættes i sådan en lille firekantet
rubrik
Men fejlen kan godt have kostet et par tændspoler :((
Men hvis det bare er det , skal jeg så græde eller juble , 400 km kørsel
30-40 timers arbejde + en del omsætning idag
Forsættelse følger ,
Se næste afsnit , kommer den ud og køre , kan han forsvarer titlen , brækker
den sig når den kommer op på 1,2 bar = 304 hk , bliver han fuld igen
Sparkede han virkelig hunden i arigskab , begynder han at samle på frimærker
istedet
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Ukendt (27-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-08 22:42 |
|
Ja det var så fejlen , øhhh en af dem , men den havde så trukket nogle
følgeskader med sig , men dog ikke de dyre slags
Mine tændspoler overlevede men tændrørene var brændt af , ja 8 stk endna ,
på en måde så de kan trække gnist nogle gange , men de springer tilfældigt
rundt på kernen og kun en gang imellem
over på elektroden
Det jeg havde fået fortalt at var en Tændnings forstærker , kaldes ved
Toyota en Transponder og 3 andre ord , men de var egenligt heller ikke helt
sikker på navnet , men den sad da i en model E90 og sådan 2 blev købt
komplet med rotor og hele strømfordeler klumpen , men de ryger så på
losseren da det ikke var fejlen
Nu kører den fint og tager omd. op til 10000 , men hele MCen skal så på
Pinebænken og køres helt ind imorgen , og vider til Ræs
Takker for hjælpen alle sammen , men det var så et lille flueben i et PC
program der var fejlen i det hele , men at sådan et program , og styresystem
kan så meget forstår jeg simpel hen ikke , vi taler om så mange muligheder
for tændning / Indsprøjt / koldstart / føler , ja der er mange / Nos / Map/
Turbo/ Temp/ Vand / Shift Cut/ Launch/ Og sådan kunne jeg forsætte med 50
ord mere , mange af dem har jeg aldrig hørt om før , men de skal gå op i en
højrer enhed for at det spiller
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
|
|