Valg af hjelm -> Uvex Boss 520 Classic
Fra : Anders Majland

Dato : 19-08-08 12:33

Det er jo mange kriterier der skal gå op i en højere enhed hvor den
selvfølgelig skal passe. Men der er features som nogen vægter højere end
andre.

Højt blandt mine krav til en hjelm til dagligt brug
- Nemt aftageligt visir for rengøring
- Antidug

Min primære daglige hjelm har siden april 2006 været en Nolan N82 med
pinlock inderviser. Visiret clipses på og kan fjernes blot ved at trykke ind
på hængslerne. Desuden lukker/låses visiret meget tæt over en gummiliste så
det er helt tæt og der heller ikke kommer støj derfra. Pinlock har jeg kørt
med siden 1999 i en N100 klaphjelm. Det fungerer ganske godt men
inderviseret ridser med tiden ydervisiret og så er begynder dug'en at trække
ind. Har den stadig som reservehjelm med det 3. sæt visir.

Udover pinlock som jeg har rimelig erfaringer med har jeg også kigget på
fog-city til at klæbe på et eksisterende visir. Men jeg har også længe
kigget på Uvex der har dobbelt visirer som man kender det fra cross og
skibriller.

Så da boss520 kom på tilbud tog jeg chancen. Det er også uhyre nemt at tage
visiret af og dobbeltvisiret virker gedigent. De to lag er limet sammen med
en streg silikone (eller noger der ligner) Så det har ihvertfald ikke de
ridse problemer som jeg har oplevet med pinlock. Nu har jeg lige modtaget
den så jeg har endnu ikke de store erfaringer med den i brug - men jeg skal
nok følge op ...

Jeg havde egenligt planer om at min næste hjelm skulle være i en
refleksfarve eller i det mindste meget lys - Nu endte den så med at være mat
sort ,,, Men måske den skulle have et par striber 3M reflekstape ...

Andre hjelme jeg kan huske jeg har (haft) (Bare som reference til
ovenstående)
1998 Caberg Unlimited - klaphjelm, elendig at betjene.
2004 Kiwi K600 stealth - fin billig no nonsense, men firmaet gået ned og
umuligt at få et nyt visir
2006 Madead X1B Cross - Ok hjelm i godt vejr, men madhead brillerne var for
ringe i materialet.

Og nej jeg har ikke crashtestet nogle af hjelmene ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk