Hjælp... GPX går ned på to cylindere
Fra : CC

Dato : 18-08-08 22:52

Hej,

Jeg håber på lidt hurtig hjælp her, da jeg er lidt i tidsnød. Jeg har skal
til træf i Norge på fredag, men jeg bøvler lidt med min mc, og håber at
kunne få den klar inden da.

Problemet er, at motorcyklen, Kawasaki GPX 600 R fra 1996, periodisk går ned
på 2 cylindere. Det er 1 og 4, der går i udu.
Jeg har skiftet tændrør uden effekt - andet end cyklen nu går mere ujævnt i
tomgang.
Jeg fik derefter at vide, at det måtte være tændspolen, der fejlede. Derfor
prøvede jeg at bytte rundt på de to tændspoler, men det er stadig Cylinder 1
og 4, der går ned, så det kan jo udelukke, at tændspolen er defekt.
Spørgsmålet er nu, om jeg kan være sikker på, at det er tændingsboksen
(hedder det også en cdi-boks?), der er i stykker, og i så fald, hvor jeg
finder sådan en billigt, og hurtigt.

Mvh
Martin, Vejle

Fra : Martin

Dato : 19-08-08 12:30

..er der ingen der kan hjælpe mig

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 19-08-08 21:14

Martin skrev:
> .er der ingen der kan hjælpe mig

Når en fejl på en firecylindret motor dækker de to yderste hhv. inderste
cylindre, er det sandsynligt at problemet ligger i tændingen. Men hár du
konstanteret manglende gnist på #1 og #4, eller blot at de ikke "kører"?

I tilfælde af manglende gnist er det svært at sige hvor på den
pågældende tændingskreds at fejlen ligger. Det mest indlysende er en
tændspole, dette ud fra praktisk erfaring ligesom at
udskiftnings-diagnose dér er lettest udfra den mekaniske tilgængelighed.
Men er dét ikke tilfældet (hvad du mener at have kontrolleret
ordentligt) er der flere muligheder længere tilbage i kredsløbet:
Tændings-boksen er én af dem, men også pick-up'erne og ledningnettet
imellem disse enkelte stumper.

Med periodiske fejl ender man ofte i en langvarig diagnose-periode
hvorunder at der udskiftes komponenter stykvis i håbet om at ramme rette
stump på et tidspunkt.
Dét kræver til gengæld at man har let adgang til at låne pågældende
stumper for at det ikke kommer til at løbe op i reservedels-udgifter

--
Armand.

Fra : Ole

Dato : 19-08-08 12:31

"CC" <martin@lotzkat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spørgsmålet er nu, om jeg kan være sikker på, at det er tændingsboksen
> (hedder det også en cdi-boks?), der er i stykker, og i så fald, hvor jeg

Som du skriver, har du udelukket tændspolen, men kontroller også det (6
polede?) stik i tændingsboksen og ledningen (sort?) fra tændspolen til
tændingsboksen.
Derudover kan det være tændrørshætter og ledninger.

Har du kontrolleret gappet på tændrøret? - skal være 0,7-0,8mm

Mvh
Ole

Fra : martin.lotzkat@gmail~

Dato : 27-08-08 07:07

On 19 Aug., 22:14, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> Dét kræver til gengæld at man har let adgang til at låne pågældende
> stumper for at det ikke kommer til at løbe op i reservedels-udgifter

Hejsa,

Tak for hjælpen. Jeg fandt en brugt tændspole fra en '85 GPZ'er, som
passede perfekt. Jeg monterede den torsdag aften, og kørte en lang tur
uden problemer. Fredag kørte jeg til Norge og kom hjem søndag aften -
900 km rigere, igen uden nogen problemer - dejligt .

Mvh
Martin