Tændrørshætter CB 500 K3
Fra : Henrik

Dato : 18-08-08 09:08

Jeg står i den situation at der skal nye tændrørshætter på sådan en
honda. Da jeg meget tvivler på at det er de orginale der sidder der
vil jeg gerne være sikker på typen før jeg køber dem.

Jeg har kigget på dette billede:
http://www.cmsnl.com/img/wire-harness-horn-ignition-coil-cb500k3-four-european-direct-sales-partslist-big-MA000085F25.gif

Men det er ikke til at se om det er den lange model der skal sidde
yderst eller inderst.

Jeg har prøvet at søge lidt K3 billeder gennem google, men det synes
jeg heller ikke giver mig noget præcist billede. Faktisk sidder der
lidt forskellige hætter på de yderste cylindre, og jeg vil gerne være
sikker på korrekt placering nu hvor resten af cyklen er ved at være i
tip top stand.

Jeg håber der er en "fra den tid" der kan huske hvordan det skal være
når det er rigtigt.

De modeller jeg tror det er må være de her to:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2030527133&n=1387906193&pn=1387908969
og
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2030646570&n=1387906193&pn=1387909011

mvh henrik

Fra : Niels Wittrup

Dato : 18-08-08 17:00

Hej

Ikke fordi jeg er 'fra den tid', men der står da en tilsvarende model ude i
garagen. De lange skal sidde på de miderste cylindere, faktisk tror jeg ikke
du kan få de korte til at nå midt i, tændrørene sidder ret dybt i
topstykket.

Mvh. Niels

Fra : Henrik

Dato : 18-08-08 13:54

Det må blive sådan så. Jeg regnede også med at det var sådan, men
efter at have fundet et billede af en der havde den lange knækkede
type sidende ved yderste cylinder kom jeg i tvivl.

Hvis du har samme model holdende må du også have undret dig over måden
hvor styrlåsen er lavet. Tændingslåsen indeholder styrlåsefunktion og
padlen der kommer ud, men den har intet at gribe ind i. Tilgengæld
sidder der en god gammel lås midt på kronrøret. Som om at man bare har
brugt et ældre 500 stel til K3 modellen og så en tændingslås der også
passer til nogle andre modeller hvor der er noget padlen kan gribe ind
i på stellet? Kan du se noget logisk i det eller har min maskine fået
en tændingslås fra en anden?

Fra : Niels Wittrup

Dato : 18-08-08 21:26

Hmm, det lyder lidt som at der enten sidder et andet stel eller en lås fra
en anden model på den, mit bud er det sidste. Nu er min ikke helt identisk,
stellet er et K1 med en nyere motor hvorpå der sidder en 550cc blok. Min har
ligeledes styrlås på kronrøret, tændingslåsen tjener kun det ene formål. Jeg
mener, uden på nogen måde at være sikker, at styrlås i tændingslåsen først
er kommet på de nyere modeller, så det er muligvis en lås derfra du har. Du
kan prøve at gå ind på
http://www.atmcteknik.dk/reservedele/index.php?fabrikat=Honda&model1=CB&model2=500
og se hvor dit stelnummer passer, hvis du ikke er 100% sikker på om stellet
er originalt.

Ellers er cmsnl.com, som du allerede har været inde på, og
davidsilverspares.co.uk gode steder at kende når man skal finde dele til en
gammel Honda.

God fornøjelse med det.

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 18-08-08 21:40

> Ellers er cmsnl.com, som du allerede har været inde på, og
> davidsilverspares.co.uk gode steder at kende når man skal finde dele til
> en gammel Honda.

og så er der jo www.honda4fun.com. En italiensk side hvor du kan finde
værkstedsmanualer og reservedelskataloger.

--
Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 21:49

On Mon, 18 Aug 2008 12:54:05 -0700 (PDT), Henrik wrote:

> [...]
> passer til nogle andre modeller hvor der er noget padlen kan gribe ind
> i på stellet? Kan du se noget logisk i det eller har min maskine fået

Med så gammel en sag, så kan Du være vis på, at den, i den periode hvor den
regnedes for ingenting, er blevet "lappet" med hvad der var for hånden. Og
tændingslåse fra den periode var kortlivede :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-8-08

Fra : Henrik

Dato : 18-08-08 15:42

Ja efter jeres hints jeg har søgt lidt videre. Det ser faktisk ud til
at tændingslåsen på K3 modellen har den padel uden at skulle bruge den
til noget. Kigger man på side 303 i 13 udgave 2007 af MC-nøglen så har
den tændingslås de sælger der også "lock" funktion. Passer til 400f,
500K3, 550 F/K 750 mv.

Snupper man så varen her: http://www.cmsnl.com/products/switch-combinatio_35100422602/

kan man se at den sidder på følgende "nyere" cykler derop af.

Ligeledes denne tyske side har skrevet til cb 550 k3,
http://www.motorradteile-classic-bikes.de/product_info.php?cPath=290_324&products_id=3502&osCsid=bae440c1e4b82f49cdc774f9f6221c95

Så jeg tror bare jeg min undren går i glemmebogen igen. Hvis selve
kontaktorfunktioner var ens burde det egentligt være muligt at sætte
en cx500 tændingslås på, den har nemlig ikke padelfuktionen men ellers
samme byggemål.

Typepladen har aldrig været af stellet og jeg mener endda også at der
er banket cb500k3 i stelnummeret oppe ved kronrøret. Og det er også de
der specielle tegn foran og bag ved nummeret så jeg tror ikke der er
lavet fusk med stellet.

Meeeen, honda kunne da godt have været lidt mere elegante og så svejst
sådan en hulbøjle på som padlen kunne gribe ind i og så have slettet
låsen på kronrøret. Det havde været pænere og bedre for kabler og
ledninger.

Ja tændingslåsene har et hårdt liv når de trækker, efter forholdene,
store strømme.