Kan ikke få liv i vf700 efter den løb tør.~
Fra : supermagnavf700@gmai~

Dato : 18-08-08 06:51

Hej.

Jeg løb tør for benzin imorges på min nyindkøbte vf700. Og da jeg er
vandt til fra mine tidligere MCere at der er en lampe der lyser når
den er ved at være tør, var jeg en idiot og gik lidt i panik og vidste
ikke rigtigt hvad der var galt:( (til min ringe undskyldning skal det
også lige siges at kl var 4.00 og jeg var lige stået op :))

Først efter at have forsøgt at starte den 5-6 gange igen kom jeg i
tanke om at man skal skifte til reservetank... Det gjorde jeg så, men
det hjalp heller ikke...:(

Her til eftermiddags har jeg hældt benzin + karburatorsprit på den og
forsøgt at starte den, men uden held. Der er stadig liv i batteriet og
den tørner når jeg trykker på starteren. Spørgsmålet er om der er nok
liv? Eller om karburatoren er blevet helt tømt eller evt. overfyldt
med benzin? Har ikke så meget forstand på motorer, så hvis der evt er
en venlig sjæl med et godt råd må det gerne være i klart sprog:)

Hvis det kan hjælpe på besvarelsen så er der 3 indstillinger på
benzinhanen PRI-OFF-RES

Fra : supermagnavf700@gmai~

Dato : 18-08-08 07:04

Hov lige en rettelse.
Mht benzinhanen har den disse tre indstillinger: ON-OFF-RES

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-08-08 14:15

supermagnavf700@gmail.com wrote:
> Hov lige en rettelse.
> Mht benzinhanen har den disse tre indstillinger: ON-OFF-RES

Dødemandsknappen? Motionér den, og slut på ON.

I bunden af hver karburator sidder et kar med en bundskrue - prøv at
løsne en af dem for at se om der er benzin i. Stram skruen med let hånd
bagefter. Du har fyldt 5-10 liter i tanken, ikke?

Er der benzin i karburatorerne, kan den (nok) også starte - evt. med
starthjælp, hvis dit batteri er træt af alle forsøgene.

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 18-08-08 14:30

Sandsynligvis ikke nok krudt tilbage i batteriet, derfor for lav spænding
til tænding osv. når du turner motoren.

mvh
Ole

Fra : supermagnavf700@gmai~

Dato : 18-08-08 07:42

On 18 Aug., 15:15, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er der benzin i karburatorerne, kan den (nok) også starte - evt. med
> starthjælp, hvis dit batteri er træt af alle forsøgene.

Tak for svaret. Jeg har hældt 5 liter på. Jeg køber en lader imorgen
til batteriet, så der er nogle friske skud i bøssen. Vender tilbage
her hvis det lykkes at få liv i den eller hvis det ikke gør.

Hilsen Thomas

Fra : Richard

Dato : 18-08-08 18:30

supermagnavf700@gmail.com wrote:

> Vender tilbage
> her hvis det lykkes at få liv i den eller hvis det ikke gør.

FYI er der masser af info om din og andre ældre Honda V4 på vores nordiske
honda-v4.com - også et link til en site for den aktive danske
SuperMagna-menighed

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 GibBernakken

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 18-08-08 19:35

<supermagnavf700@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Prøv at løbe den igang...
Bare i 2. gear, op i fart. Spring op på Mc'en og kobl til, mens du skubber
dig frem med benene...

Kan den starte, så starter den sådan.
Michael

Fra : dw

Dato : 18-08-08 20:19

Michael Kirkegaard skrev:

> Prøv at løbe den igang...
> Bare i 2. gear, op i fart. Spring op på Mc'en og kobl til, mens du skubber
> [...]

og en sikker måde at blive deprimeret over ens fysiske formåen...... :P

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 21:03

<med benzin? Har ikke så meget forstand på motorer, så hvis der evt er
en venlig sjæl med et godt råd må det gerne være i klart sprog:)

Det kan også være tændrørrene, det har jeg haft problemer med på en
tidligere motor, at hvis ikke jeg fik skiftet til res. tank øjeblikelig tog
den 2 tændrør.

Mvh Ove

Fra : supermagnavf700@gmai~

Dato : 18-08-08 14:51

Så har panikken lagt sig og lyden af v4eren lød som den sødeste
musik.....:)

Det var dødemandsknappen.........ikke for at fremstå mindre idiotisk,
men hvordan
kan det være at man kan tørne motoren når dødemanden er trykket ind?
Det mindes
jeg ikke at kunne på de tidligere mc'ere jeg har haft.

Nå men tak for hjælpen, jeg kommer til at sove bedre i nat :)

Hilsen Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 22:06

On Mon, 18 Aug 2008 13:50:56 -0700 (PDT), supermagnavf700@gmail.com wrote:

> [...]
> Det mindes
> jeg ikke at kunne på de tidligere mc'ere jeg har haft.

Det var en gammel (tåbelig) Honda ting, det har de heldigvis senere lært at
gøre rigtigt

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-8-08

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-08-08 23:59

> [...]

> Det mindes
> jeg ikke at kunne på de tidligere mc'ere jeg har haft.

Det er forskelligt fra fx. Honda til Suzuki.

Savner funktionen på min Suzuki nu hvis jeg om vinteren vil tørne den.
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 19-08-08 08:28

> Det er forskelligt fra fx. Honda til Suzuki.
>
> Savner funktionen på min Suzuki nu hvis jeg om vinteren vil tørne den.
Hvorfor vil du turne den om vinteren?
--
Michael D

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-08-08 08:37

Michael Dahlberg skrev:

> Hvorfor vil du turne den om vinteren?

Hvis den er "klodset op" er det bedst for den, har jeg fået at vide.

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-08-08 08:42

> Hvis den er "klodset op" er det bedst for den, har jeg fået at vide.

Det er svjh. kun hvis den er staldet op i længere tid, de 2-4 måneder
den står henover vinteren er ikke *længere_tid*
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 19-08-08 12:03

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det er svjh. kun hvis den er staldet op i længere tid, de 2-4 måneder
> den står henover vinteren er ikke *længere_tid*
Lad være med det turneri. Det slider mere end det gavner.
Skift olie lige før den klodses op for vinteren, og giv den et skvæt
olie i hver tændrørshul.
Når den skal i gang igen, så giv den en snaps i hullerne igen, og turn
uden tændrør i hullerne (gerne med en klud over tændrørshullerne ) Turn
til olien er rundt alle steder. Sæt tændrør i, og start(Den ryger meget,
men det går over).
Det er mest skånsomt!
Nu startede jeg sikkert et eller andet
--
Michael D

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-08-08 12:39

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> uden tændrør i hullerne (gerne med en klud over tændrørshullerne )
> Turn til olien er rundt alle steder. Sæt tændrør i, og start(Den

*Jeg* henter popcorn og cola!

Fra : Armand

Dato : 19-08-08 20:49

Michael Dahlberg skrev:

> Lad være med det turneri. Det slider mere end det gavner.

Tjahe :-/
Under forudsætning af at opstaldningen foregår under tørre forhold kan
jeg ikke se at kompressionsløs turnen vil skade nogetsteds.

I grunden vil sådan en jævnlig kort tur på starteren give et el-forbrug
som udgør den gavnlige "motion" for akkumulatoren (á genladning)!

> [...]
> uden tændrør i hullerne (gerne med en klud over tændrørshullerne ) Turn
> til olien er rundt alle steder. Sæt tændrør i, og start(Den ryger meget,

Sikkert!

Det der med olie i cylinderen regner jeg for en gammel englænder(á
lodretstående cylindre)-regel, der for det meste er ubrugelig i praksis
for dagens motorkonstruktioner:
Jeg kan ikke se hvorledes at omtalte olie vil kunne fordele sig
ordentligt på hele cylinderfladen på en boxermotor, endsige den liggende
cylinder som forekommende på mange af de populære V-twins - Og ved
hvilken cylindervinkel at man derudover kan forvente en effektiv smøring
v.h.a. blot "et skvæt" olie er svært at sige, men jeg tror ikke at 45°
(som på f.eks. en Moto Guzzi) er nok :-/

Dertil kommer besværet med overhovedet at komme til tændrørshullerne på
dagens kompakte firecylindrede motorer :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 21:26

On Tue, 19 Aug 2008 21:49:02 +0200, Armand wrote:

> Tjahe :-/
> Under forudsætning af at opstaldningen foregår under tørre forhold kan
> jeg ikke se at kompressionsløs turnen vil skade nogetsteds.

Njoeh, knastaksellejer, og knaster bevæger sig alt for langsomt til at
opbygge bærende oliefilm. Og netop knaster incl. lejer er på ingen måde
aflastet ved kompressionsløs. :-/ Typisk skal den slags op i omdrejninger
hurtigst muligt for at oliefilmen kan bære.

> Jeg kan ikke se hvorledes at omtalte olie vil kunne fordele sig
> ordentligt på hele cylinderfladen på en boxermotor, endsige den liggende
> cylinder som forekommende på mange af de populære V-twins -

Det kan den heller ikke, og tørnen skaffer heller ikke ny olie på
cylindervæggene, dertil er krumtaphastigheden for lav.

Fra : Armand

Dato : 19-08-08 22:54

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> aflastet ved kompressionsløs. :-/ Typisk skal den slags op i omdrejninger
> hurtigst muligt for at oliefilmen kan bære.

Knastlejer er ikke tryksatte lejer, som man ser det omkring krumtappen,
og dé klarer sig fint med den beherskede tilstedeværelse af olie, som
vil forekomme ved en jævnlig turnen (hedder det forøvrigt ikke "at
tørne" på godt dansk?)!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-08-08 23:23

Armand skrev:

> [...]
> af olie, som vil forekomme ved en jævnlig turnen (hedder det
> forøvrigt ikke "at tørne" på godt dansk?)!

Jow!

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-08 06:22

On Tue, 19 Aug 2008 23:54:09 +0200, Armand wrote:

> Knastlejer er ikke tryksatte lejer,

Tryksatte eller ej, knastaksellejer har ikke overfladehastighed nok til
olien bærer under start, (tørne). Det kan ses som et blankslidt areal i
tværs/midt i lejebukkene. Bliver man ved at tørne længe nok bliver lejet
varmt nok på overfladen til at rivning opstår.

Prøv blot at kigge efter ved næste ventilservice.

Fra : Armand

Dato : 20-08-08 20:23

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> tværs/midt i lejebukkene. Bliver man ved at tørne længe nok bliver lejet
> varmt nok på overfladen til at rivning opstår.

Mnjarh :-/
Jeg ser nærmere eksistensen af dét smalle blankede område som tegn på at
knastlejerne er rigeligt løse hvorved at den forholdsvis mindre aksel
ikke bærer væsentligt "på siderne", men derimod ligger hårdt mod bunden!
Aluminium er et fortræffeligt lejemateriale, og selvom jeg hár set slemt
revne knastlejer, har det været i forbindelse med oliemangel under
drift. Jeg regner ikke "kold-tørning" for at slide væsentligt i den ende
af motoren.
Selvfølgelig er det en fordel at tørne "igennem" så der når at komme
frisk olie til topstykket, således at lejerne ikke er helt tørre fra
tørning til tørning!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 16:07

On Wed, 20 Aug 2008 21:23:04 +0200, Armand wrote:

> [...]
> knastlejerne er rigeligt løse hvorved at den forholdsvis mindre aksel
> ikke bærer væsentligt "på siderne", men derimod ligger hårdt mod bunden!

Det beviser at der har været kontakt, og det er ikke godt

> [...]
> revne knastlejer, har det været i forbindelse med oliemangel under
> drift. Jeg regner ikke "kold-tørning" for at slide væsentligt i den ende

Har Du set min hjemmeside ? Jeg tror ikke på at "fie" nogensinde har været
kørt tør for olie, men sporene var tydelige, omend det da ikke var
katastrofalt. Jeg ved selvfølgelig ikke hva' f'n de har lavet med den cykel
de første 20.000 Km./6 år af dens liv, men at den har stået meget stille er
der ikke tvivl om, forsåvidt at halvdelen af Km.'erne var foretaget første
år.

> Selvfølgelig er det en fordel at tørne "igennem" så der når at komme
> frisk olie til topstykket, således at lejerne ikke er helt tørre fra
> tørning til tørning!

Bådeog, en artikel, så gammel at den var på papir, fra et olieselskab gav
nogle retningslinier for design af glidelejer. Som jeg husker det, så
skulle en 20 mm. aksel op i flere hundrede omdrejninger/min for at
oliefilmen har nogen bæreevne. Så dybest set handler det om at få motoren
op i tomgang+ hurtigst muligt. I mellemtiden er det nemlig, som Du skriver,
aluminiumen, der står for, og det kun i sekunder inden overfladen bliver
varm nok til at rive.

Fra : Armand

Dato : 21-08-08 22:55

Orla Pedersen skrev:

> Det beviser at der har været kontakt, og det er ikke godt

Eftersom det ikke er et trykleje, er det umuligt andet :-|

> Har Du set min hjemmeside ? Jeg tror ikke på at "fie" nogensinde har været
> kørt tør for olie, men sporene var tydelige, omend det da ikke var
> katastrofalt.

Synes ikke at jeg ser noget graverende andet end hvad der kunne mene om
materialefejl á porøsitet :-/ Og du nævner ikke noget specifikt derom på
siden.

Jeg har et CB450-topstykke der har manglet olie, dét ser væsentlig
anderledes ud!
Måske at jeg skulle få mig et foto af dét til samlingen ved lejlighed :-/

Men jeg fangede at knasterne er "vægtbesparelses-smalle" på bagsiden
hvor de alligevel ikke træder (á spillerum), men de synlige knaster er
pænt blankede "helt derom", hvilket indikerer for stramt spillerum på et
tidspunkt

> [...]
> aluminiumen, der står for, og det kun i sekunder inden overfladen bliver

Findes der et skel imellem bære og smøre -evne?
For jeg skulle mene at tilstedeværelse af olie (á "smøring") til enhver
tid vil være at foretrække frem for 100% tør :-/
For de åbne knastaksel-lejers vedkommende tror jeg at oliens kølende
effekt er en væsentlig faktor og at langsom tørning fint smøres(!)
tilstrækkeligt blot der er lidt rest-olie tilstede!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 22:37

On Thu, 21 Aug 2008 23:55:12 +0200, Armand wrote:

> Synes ikke at jeg ser noget graverende andet end hvad der kunne mene om
> materialefejl á porøsitet :-/ Og du nævner ikke noget specifikt derom på
> siden.

Nej billedet viser det ikke ret godt, men materialefejl var det ikke, der
får hullerne ikke "haler", og alu'en sad fint i striber på akslen.

> Jeg har et CB450-topstykke der har manglet olie, dét ser væsentlig
> anderledes ud!
> Måske at jeg skulle få mig et foto af dét til samlingen ved lejlighed :-/

tja, jeg fik også først fotoapparatet frem da jeg havde repareret den værst
medtagne lejebro.

> [...]
> hvor de alligevel ikke træder (á spillerum), men de synlige knaster er
> pænt blankede "helt derom", hvilket indikerer for stramt spillerum på et

Der er nu meget forskel i praksis, igen foto's snyder lidt, første
ventilservice stod jeg jo selv for, og der var ikke noget specielt
graverende.

> Findes der et skel imellem bære og smøre -evne?

Ja, en fed olie bærer bedre, men kan have problemer med at nå frem, som et
eksempel.

> For jeg skulle mene at tilstedeværelse af olie (á "smøring") til enhver
> tid vil være at foretrække frem for 100% tør :-/

Klart.

> For de åbne knastaksel-lejers vedkommende tror jeg at oliens kølende
> effekt er en væsentlig faktor og at langsom tørning fint smøres(!)
> tilstrækkeligt blot der er lidt rest-olie tilstede!

Problemet med knaster, i forhold til krumtap, er at de kan være belastet i
hvile, á åben ventil. Dette maser konsekvent al olie ud ved trykfladen, og
kun hurtig bevægelse, (minimum tomgang), kan "valse" olien tilbage.

Der har krumtaplejer et meget lettere liv. De efterlades ikke under noget
væsentlig tryk, de roterer hurtigere, har større diameter = større
periferihastighed = større bæreevne for olien.

Nok om det, ingen ville tørne motoren i en bil, så hvorfor gøre det med en
mc.

Fra : Armand

Dato : 23-08-08 08:14

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> der ikke tvivl om, forsåvidt at halvdelen af Km.'erne var foretaget første

Hvis der blot har været foretaget én ventil-justering, forekommer
muligheden for helt tør genmontage af knasten :-/

> [...]
> aluminiumen, der står for, og det kun i sekunder inden overfladen bliver

Og det kan overhovedet ikke svare sig at tilføre nogle dråber olie så
sagerne ikke løber 100% tør???
Jeg forudsætter svaret, og spørger videre: Hvor går grænsen for
manglende smøring så?

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-08-08 09:22

> [...]
> krumtappen, og dé klarer sig fint med den beherskede tilstedeværelse
> af olie, som vil forekomme ved en jævnlig turnen (hedder det forøvrigt

Til det sidste: det gør det muligvis, i så fald kommer det fra tørn (At
tage sin tørn). Jeg har (Muligvis fejlagtigt) ment at det er en
fordanskning af "to turn".
Med hensyn til smøring ved turning eller tørning, så er det jo ikke kun
lejer og cylindre alt sammen, men også f.eks knaster og knastfølgere, og
der opstår relativt let rivninger på visse motorer.
Med hensyn til mit "skvæt" olie, så har du muligvis ret, selvom jeg nu
vil mene, at der sker en hurtig fordeling, selv på en 90 gr V-motor.
Men nej, der er nok ikke så meget ide, i at gøre det i en boxer, eller i
min egen, selvom en benzin-,sprinkler- eller akvarie luftslange på en
oliekande(sprøjtemodel) kan sprede det en del.
--
Michael D

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-08-08 10:23

Michael Dahlberg skrev:

> Til det sidste: det gør det muligvis, i så fald kommer det fra tørn
> (At tage sin tørn).

http://kortlink.dk/5nu7

"http://ordnet.dk/ods/opslag?id=581289&liste=alfa

"af lat. tornare; jf. sen. oldn. turna, vende "

og senere

"1) (fagl., især ) som udtryk for vending, drejning (af en ting, et hjul
olgn.): vende ell. dreje (om ell. rundt); spec. () m. h. t. motor olgn.:
dreje og derved gøre klar til at starte. tørne Maskinen""

Fra : Armand

Dato : 20-08-08 21:31

Michael Dahlberg skrev:

> Til det sidste: det gør det muligvis, i så fald kommer det fra tørn (At
> tage sin tørn). Jeg har (Muligvis fejlagtigt) ment at det er en
> fordanskning af "to turn".

Det er det vel også :-/
Jeg opfatter "tørn" som "runde" når det bruges som du nævner, og runden
kan vel henføres til vagt-runde, eller ligefrem til jobbet ved det
manddrevne ankerspil på de gamle sejlskibe :-/

> Med hensyn til smøring ved turning eller tørning, så er det jo ikke kun
> lejer og cylindre alt sammen, men også f.eks knaster og knastfølgere, og
> der opstår relativt let rivninger på visse motorer.

- På DOHC-topstykker med direkte tråd (bucket og shims) befinder hver
ventil sig ofte i et "kar" der svømmer i olie.
- På OHC-topstykker ses ligeledes et sådant kar under hver knast som
toppen lige kan nå at blive dyppet i.
- På min tidligere XS500 (á DOHC med vippearme og stilleskruer) havde
hver vippearm et smørehul til at få olie hurtigst til knastbanen!
- På min tidligere GPZ900R med næsten samme vippearmsprincip som
XS500'eren, sidder "spray-hullerne" inde ved vippearms-lejerne!
- På CB400/450 twin'ene (á OHC) er der ligeledes "spray-huller" inde ved
vippearms-lejerne!
- På CBR600 er knasterne hule og bruges som olie-kanal, og det er ikke
kun ved lejerne at der er et hul til smøring, men også på hver enkelt
knast (á til smøring mellem vippearm/knast)!

Det er med andre ord ikke bydende nødvendigt at knastbanerne løber tørt
under tørning!

> Med hensyn til mit "skvæt" olie, så har du muligvis ret, selvom jeg nu
> vil mene, at der sker en hurtig fordeling, selv på en 90 gr V-motor.
> Men nej, der er nok ikke så meget ide, i at gøre det i en boxer...

Den forreste cylinder på mange 90° V2'ere ligger næsten vandret!

> .... selvom en benzin-,sprinkler- eller akvarie luftslange på en
> oliekande(sprøjtemodel) kan sprede det en del.

Totakts-blanding i sæsonens sidste tankfuld er sikker mere funktionelt :-/

--
Armand

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-08-08 22:44

Fra : Armand

Dato : 20-08-08 22:58

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> olgn.): vende ell. dreje (om ell. rundt); spec. () m. h. t. motor olgn.:
> dreje og derved gøre klar til at starte. tørne Maskinen""

Jeg så det godt første gang

Det må så hovedsagligt skyldes den lange periode hvor motoren skulle
"tørnes igang v.h.a. håndsving", der stadig ligger gemt i baghovedet på
mange motor-entusiaster :-/
Sjovt at notore sig hvor længe at et ord kan blive hængende i sproget
trods det at det ikke længere har sin oprindelige relevans!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-08-08 23:12

Armand skrev:

> Jeg så det godt første gang

Nårh!

> [...]
> Sjovt at notore sig hvor længe at et ord kan blive hængende i sproget
> trods det at det ikke længere har sin oprindelige relevans!

Hmnn...

Jeg kunne forestille mig at Mogens H Damkier (se fx.:

http://www.nath.dk/mz/es150_pk/mz_test.htm )

har haft indflydelse på mit sprogbrug desangående - måske via
"Motorcykelbogen" eller hvad den nu hed

Jeg er derudover vokset op med en gudfar der læste "Populær Mekanik",
krydsskiftede hjul og byggede huse; i gamle dage var det jo ofter en dyd at
kunne alt selv, og i selskab med ham faldt der altid nogle udtryk af

Han drillede mig i øvrigt med at jeg i en lang periode kørte
hækmotorvogn(e) - han blev først mundlam da jeg spurgte ham om hans
hækklipper havde hækmotor...

Nå, men dét var jo en helt anden snak...

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-08-08 08:01

> [...]
>
> http://www.nath.dk/mz/es150_pk/mz_test.htm )
>
> har haft indflydelse på mit sprogbrug desangående - måske via

Ja, den er rvideret og genudgivet:
http://www.saxo.com/dk/item/motorcykelbogen-indbundet.aspx
Og tilsyneladende også udsolgt
;-(
I øvrigt anbefaler den gode Damkier i afsnitttet "vinteropbevaring"
stadig den metode jeg skitserede, uden tørneri gennem vinteren, men med
olie gennem tændrørshullet.
Han går så langt at han anbefaler tørnen med kickstarter, eller ved at
sætte i gear, og dreje baghjul med håndkraft, uden tændrør, inden
elstarteren må røres.
(Hej Armand, du har nok ret, det er noget gammelt "englænder-noget")

> [...]
>
> Han drillede mig i øvrigt med at jeg i en lang periode kørte
> hækmotorvogn(e) - han blev først mundlam da jeg spurgte ham om hans
Det er da et uhyre relevant spørgsmål

> Nå, men dét var jo en helt anden snak...
Det skal der bestemt også være plads til!
--
Michael D

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-08-08 08:30

Michael Dahlberg skrev:

> Og tilsyneladende også udsolgt
> ;-(

Jeg ved ikke om du kan bruge det, men biblioteket har den (hvis du da ikke
selv allerede har den):

http://kortlink.dk/5nwm

Jeg har den osse selv...

> I øvrigt anbefaler den gode Damkier i afsnitttet "vinteropbevaring"
> stadig den metode jeg skitserede, uden tørneri gennem vinteren,

Nå, så var det godt jeg ikke lagde ud med at påstå det modsatte!

> men
> med olie gennem tændrørshullet.

Bruger jeg osse hér.

> Han går så langt at han anbefaler tørnen med kickstarter,

Har Suzukien så ikke

> eller ved at
> sætte i gear, og dreje baghjul med håndkraft, uden tændrør, inden
> elstarteren må røres.

Bruger jeg

> Det er da et uhyre relevant spørgsmål

Ja, ikke!

> Det skal der bestemt også være plads til!

Er der normalt osse hér

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-08-08 09:18

> Jeg ved ikke om du kan bruge det, men biblioteket har den (hvis du da
> ikke selv allerede har den):

Tak, jeg har den.
Jeg var på "Bogdag på Hald", der er en form for bog-loppemarked for 2
uger siden, der var en gammel udgave fra omkring 1960, men de ville have
100 kr for den, hvilket jeg synes var dyrt, al den tid jeg lige havde
købe "Min bil og jeg" (1965)af samme forfatter for 20 kr.
Nu ærgrer jeg mig lidt, for den ville da have været sjov at have;-(
--
Michael D

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-08-08 10:36

Michael Dahlberg skrev:

> Jeg var på "Bogdag på Hald", der er en form for bog-loppemarked for 2
> uger siden, der var en gammel udgave fra omkring 1960, men de ville
> have 100 kr for den, hvilket jeg synes var dyrt,

Synes jeg osse.

> al den tid jeg lige
> havde købe "Min bil og jeg" (1965)af samme forfatter for 20 kr.

Uhmnn...

> Nu ærgrer jeg mig lidt, for den ville da have været sjov at have;-(

"For evigt ejes kun det tabte"

Fra : Armand

Dato : 21-08-08 22:34

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nårh!

> Hmnn...
> Jeg kunne forestille mig at Mogens H Damkier
> har haft indflydelse på mit sprogbrug desangående - måske via
> "Motorcykelbogen" eller hvad den nu hed

Jeg konstanterer kun at udtrykket er blevet hængende, og ikke hvilke
mekanismer der holder det i live - Damkier er helt sikker blandt de der
har stået for størst udbredelse af tekniske termer blandt folket, så hán
fortjener så afgjort "mistanke".

> (se fx.: http://www.nath.dk/mz/es150_pk/mz_test.htm )

- - - Hvori der ikke forekommer ordet "tørne" :-/

Men alligevel en oplevelse at læse en sådan gammel artikel!
Jeg hæfter mig specielt ved at han punker de tyske; italienske og
engelske fabrikanter for stagnation, hvilket han ikke vil bebrejde MZ
p.g.a. ES'eren, men japanerne nævnes ikke med ét ord! Artiklen er fra
'64 og allerede sølle fem år efter knækker Honda markedet med CB750
"Sølle fem år"!? tænker nogen sikkert, men kigger man tilbage er de
seneste fem år sq gået hurtigt og det er pludselig hele 10 år siden at
SV650 kom på markedet
Aprospos: Nu jeg kom ind på dét, så er det bemærkelsesværdigt hvor
ensartet at SV'eren eksisterer i sit 10. produktionsår - Suzuki må sq
spinde guld på dén produktionslinie!
At Damkier ikke nævner japanerne vidner om hvor pludseligt at dé
bemægtigede sig markedet og satte de gamle kæmper ud på et sidespor: BSA
proklamerede sig dengang med slogan'et: "hver 3. motorcykel er en BSA",
hvilket bevidner at BSA var ligeså almindelig som Nokia mobiltelefoner
er i dag.
Uanset hvor fasttømret man føler mobiltelefon-markedet er i dag (á
mc-markedet dengang i 60'erne), er det ligeså usandsynligt, men
bevisligt muligt, at en række hidtil ukendte elektronik-producenter fra
timbuktu skulle kunne vende hele mobil-markedet på hovedet inden 2013 og
halvdelen af de kendte brands efterfølgende vil være lukket ned inden
2030
Jeg har ikke oplevet "generations-skiftet" på nært hold, eftersom mit
kørekort er 12 år yngre en CB750, men der ér sq spændende at tænke på
hvilken forandring der hændte over meget kort tid dengang!

> Jeg er derudover vokset op med en gudfar der læste "Populær Mekanik",
> krydsskiftede hjul og byggede huse; i gamle dage var det jo ofter en dyd at
> kunne alt selv, og i selskab med ham faldt der altid nogle udtryk af

Hæ!
På samme måde ynker jeg kun alla de stakkels knægte der er opvokset som
barn af en enlig mor :-|

> Han drillede mig i øvrigt med at jeg i en lang periode kørte
> hækmotorvogn(e) - han blev først mundlam da jeg spurgte ham om hans
> hækklipper havde hækmotor...

Du skulle have gået "the full Monty" og stillet med en Porsche istedet

> Nå, men dét var jo en helt anden snak...

Men alligevel hyggeligt med lidt nostalgi!
Så sent som i dag har jeg været årsag til at lærlingene har stået med
'åben mund og polypper' ved at berette om mit første møde med digital
waterpas, samt at man på min læreplads investerede i de hotteste hotte:
En båndpudser

--
Armand.
(gammelnok, der knirker)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-08-08 22:53

Armand skrev:

> [...]
> mekanismer der holder det i live - Damkier er helt sikker blandt de
> der har stået for størst udbredelse af tekniske termer blandt folket,

Ja ja ja

> - - - Hvori der ikke forekommer ordet "tørne" :-/

Jeg linkede til den 1. artikel på nettet jeg umiddelbart kunne finde af ham
af hensyn de læsere der ikke kendte ham

Håber ikke du er for-tørnet

> Men alligevel en oplevelse at læse en sådan gammel artikel!

Netop!

> [...]
> BSA proklamerede sig dengang med slogan'et: "hver 3. motorcykel er en
> BSA", hvilket bevidner at BSA var ligeså almindelig som Nokia

Uden sammenligning iøvrigt!

> [...]
> fra timbuktu skulle kunne vende hele mobil-markedet på hovedet inden
> 2013 og halvdelen af de kendte brands efterfølgende vil være lukket

Se hvordan det går ned ad bakke med SE (som jeg ellers har støttet trofast
de seneste mange år )

> Jeg har ikke oplevet "generations-skiftet" på nært hold, eftersom mit
> kørekort er 12 år yngre en CB750, men der ér sq spændende at tænke på
> hvilken forandring der hændte over meget kort tid dengang!

Der er jo skrevet spændende historier om mødet med de 1. japanere

Mener iøvrigt at Damkier var den 1. i Danmark der blev kontaktet af
Honda...nå, men det var et sidespring

> På samme måde ynker jeg kun alla de stakkels knægte der er opvokset
> som barn af en enlig mor :-|

Jeg synes så til gengæld at de er ret gode til damer!? (ikke at jeg ikke
selv er det, sæføli'!)

> Du skulle have gået "the full Monty" og stillet med en Porsche
> istedet

Dét skulle så ha været en 944 for at tilfredsstille ham!

> Men alligevel hyggeligt med lidt nostalgi!

Kommer med årene!

Fra : Richard

Dato : 21-08-08 17:19

Armand wrote:

> Det må så hovedsagligt skyldes den lange periode hvor motoren skulle
> "tørnes igang v.h.a. håndsving", der stadig ligger gemt i baghovedet på
> mange motor-entusiaster :-/

Tjah, store skibsmotorer som fx MAN B&W har et tørnegear (engelsk: turning
gear). I forbindelse med fx servicearbejde på og inde i motoren bruges
tørnegearet til at tørne krumtap, plejl- og stempelstænger, stempler mv. i
korrekt stilling.

> Sjovt at notore sig hvor længe at et ord kan blive hængende i sproget
> trods det at det ikke længere har sin oprindelige relevans!

Hm, qua den nævnte funktion er det så sandelig relevant den dag i dag

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Niels Stoltze

Dato : 19-08-08 14:01

Brian Sørup skrev den 19-08-2008:
> Det er svjh. kun hvis den er staldet op i længere tid, de 2-4 måneder den
> står henover vinteren er ikke *længere_tid*

Hmm... Vil det sige, at når vi når til slut oktober/november, så kunne
jeg i princippet blot sætte biken et tørt sted, og så hente den 3
måneder senere igen..? Uden at gøre noget..?

Fx op på centralstøttebenet, og understøtte den foran, så den ikke
hviler på forhjulet..?

--
/Stoltze

Fra : Rob

Dato : 19-08-08 14:16

Jeg troede også det var en god ide, at turne motoren et par gange om
vinteren.
Men da olien efter et stykke tid er væk fra cylindrevægene, og også andre
steder hvor olien skal smøre, så er der enormt meget slid ved at starte den
op.
Så gør som Michael D. siger, selvom det kan være svært ikke lige høre den
tøffe

/Robert

Fra : Armand

Dato : 19-08-08 20:53

Rob skrev:
> [...]
> op.
> Så gør som Michael D. siger, selvom det kan være svært ikke lige høre den

Der er i høj grad forskel på at "turne" og starte kortvarigt op!
Sidstnævnte slider i forhold betragteligt ligesom at der dannes kondens
(= rust) på de derefterfølgende nedkølende flader :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 15:03

On Tue, 19 Aug 2008 15:00:36 +0200, Niels Stoltze wrote:

> Hmm... Vil det sige, at når vi når til slut oktober/november, så kunne
> jeg i princippet blot sætte biken et tørt sted, og så hente den 3
> måneder senere igen..? Uden at gøre noget..?

Jup, nøjagtigt som Du gør med din bil om sommeren.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-08-08 06:59

supermagnavf700@gmail.com wrote:
> Så har panikken lagt sig og lyden af v4eren lød som den sødeste
> musik.....:)
>
> Det var dødemandsknappen.........

Hvad har jeg vundet?

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 19-08-08 06:59

Fra : Richard

Dato : 19-08-08 12:21

On 18 Aug., 22:50, supermagnavf...@gmail.com wrote:

> Det var dødemandsknappen.........ikke for at fremstå mindre idiotisk,
> men hvordan kan det være at man kan tørne motoren når dødemanden
> er trykket ind?

Hvorfor skulle man da ikke kunne det? Det er da en ualmindelig
praktisk funktion, som nævnt hvis man vil tørne motoren uden at
starte. For fx efter længere stilstand cirkulere olie i systemet inden
start. Ville kalde det en mangel ved cyklen, hvis den funktion
manglede

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 19-08-08 12:24

> For fx efter længere stilstand cirkulere olie i systemet inden
> start. Ville kalde det en mangel ved cyklen, hvis den funktion
> manglede

Nå ja, og trække vacuum til at åbne for benzintilførslen til
karburatorerne på en mc med vacuumstyret benzinhane – som du har
erfaret, kan man indimellem føle det behov

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK