Vindstøj i hjelm
Fra : E.

Dato : 17-08-08 20:34

Er ny på MC, derfor måske et dumt spørgsmål el. bare uvidende, har købt en
SHOEI Multitec hjelm ( flipup ) er lidt forbavset over den vindstøj der er i
den, synes det er en del ved de 70 -80 og det bliver jo ikke mindre når
farten bliver højrere, er det noget man/jeg skal vende mig til ?? el. har
jeg evt. købt forkert ?? måske har jeg for store forventninger ?? hvad har
DU at sige til dette ????

Takker på forhånd

Fra : Armand

Dato : 17-08-08 21:02

E. skrev:
> [...]
> jeg evt. købt forkert ?? måske har jeg for store forventninger ?? hvad har

Manglende research !
Flip-up hjelmene har sine fordele, men i høj grad også bagsider og støj
er tydeligvis den mest markante deraf!
Sagt på en anden måde, så støjer flip-up hjelme i almindelighed mere end
integral hjelme

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-08 21:14

On Sun, 17 Aug 2008 21:33:48 +0200, "E." <lupo@webspeed.dk> wrote:

Hej.

>Takker på forhånd

Hvis du havde gidet at søge i gamle indlæg havde DU fundet denne:

Jeg har fire "klaphatte" (For uden mig selv )

Langt den mest støjsvahe er den gamle BMW system3 - Den fås desværre
ikke mere, og reservedele til den er en by i Rusland.

BMW system4 støjer så den burde være forbudt af "rådet for mindre
tinitus", men faconnen er god, hvilket betyder at vindmodstanden er
meget lav.
Det med støjen kan man klare med ørepropper - Det gør jeg når jeg en
sjælden gang benytter den.
Et andet minus er at den dugger som bare pokker, så et PinLock visir
til den er et must - Det fulgte med da jeg købte min idet BMW havde
erkendt problemet.

Schuberth C2 er en god hjelm, støjsvag og den indbyggede solbrille er
et HIT.
Den har ingen dug problemer pga en speciel coating af visiret.
Desværre har den facon som en bolchedåse, så ved højere hastigheder
får jeg ondt i nakken af at presse imod vindmodstanden.
Jeg benytter den mest når der køres "Nostalgiknallert", som f.eks. til
veterantræf i Græsted i dag

Shoei Multitech er et hit i sig selv.
Den er meget støjsvag (ørepropper er ikke nødvendige), og faconen
holder til store hastigheder uden at man bliver øm i nakken.
Polstringen er luksuriøs, og pasformen til min knold er formidabel.
Den leveres med to visirer, et klart og et tonet.
Begge visirer er PinLock typer = Ingen tendenser til dugdannelse.
Visiret skiftes med et snuptaw, men man skal vælge før der køres.
Eneste minus imho er at den ikke har kliklås til hageremmen.
Nogle mener det er en fordel idet kliklåsen kan være farlig.
Den må f.eks. ikke benyttes til race.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 17-08-08 21:26

E. wrote:

> el. har
> jeg evt. købt forkert ?? måske har jeg for store forventninger ?? hvad har
> DU at sige til dette ????

Måske har du, måske ikke – hvor meget støj, der opstår, varierer alt efter
cyklens konturer og førerens siddeposition, og selve lydniveauet opfattes
subjektivt fra person til person. Og hjelmens støjdæmpning varierer med
størrelsen, idet indmaden og dens tykkelse tilpasses blot 2-3 forskellige
skaller for at dække de 6-8 forskellige størrelser...

Mao spiller mange faktorer ind, så du kan ikke blindt overføre andres
erfaringer til din egen situation. Som det også er skrevet mange gange
før, er det bedst at prøve hjelmen på din egen cykel, inden du køber

Nu ved du det næste gang. Tip til at finde ørepropper kan du også finde
ved at søge i gamle beskeder

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Western

Dato : 17-08-08 21:50

"E." <lupo@webspeed.dk> skrev >
> [...]
> vende mig til ?? el. har jeg evt. købt forkert ?? måske har jeg for
> store forventninger ?? hvad har DU at sige til dette ????

Shoei Multitec har ry for at være en af de mindst støjende klaphjelme.
Men på trods af det kører jeg stort set aldrig uden ørepropper, for
støjfri er den bestemt ikke.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så sørg for at montere den
medfølgende "Whisper Strip". Den sørger for en vis tætning nedadtil og
dermed også lidt støjbegrænsning.

Jeg er selv lidt generet af en hyletone (nej det er ikke tinitus!), som
kommer når jeg kører med lukket visir; hvis visiret står på klem er
hyletonen væk. Jeg har uden held forsøgt at justere viseret i sit
ophæng, og det er heller ikke lykkedes mig at finde ud af præcist hvor
hyletonen opstår. Hvis nogen har løst dét problem, så hører jeg gerne om
det.

--

Leif Westen

Fra : KentBM

Dato : 20-08-08 10:26

Western skrev:
> [...]
> ophæng, og det er heller ikke lykkedes mig at finde ud af præcist hvor
> hyletonen opstår. Hvis nogen har løst dét problem, så hører jeg gerne om
Jeg har selv haft samme problem på en C2-hjelm. Til sidst fandt jeg ud
af, at luftindtaget oven på hjelmen ikke var lukket ordentligt.

Måske har du samme problem. Og åbningen af visiret gør, at du ikke kan
høre hylen pga. den større støj ved åbning af visiret. Så i gang med at
kontrollere alle andre åbninger / samlinger på hjelmen.

--

Kent

Fra : Western

Dato : 20-08-08 21:19

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev
> [...]
> høre hylen pga. den større støj ved åbning af visiret. Så i gang med
> at kontrollere alle andre åbninger / samlinger på hjelmen.

Tak for buddet.

Men nej, det er ikke fordi hyletonen bliver maskeret af øget støj ved
åbent visir. Selv en ganske lille åbning af visiret ændrer/fjerner
hyletonen, uden at støjniveauet i øvrigt ændres mærkbart.

Jeg tror meget at det handler om turbulenser omkring en kant eller
sprække et sted langs visiret, men jeg kan ikke greje hvor det foregår.
Lidt en nedtur når jeg nu i mit daglige arbejde beskæftiger mig en del
med støj!

--

Leif Westen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-08-08 21:57

Western skrev den 20 aug 2008 i

> [...]
> sprække et sted langs visiret, men jeg kan ikke greje hvor det
> foregår. Lidt en nedtur når jeg nu i mit daglige arbejde

Hvad med at teste lidt forskeligt afdækning med tape eller lign. for at
indkredse problemet, og så tage stilling til om der kan gøres noget?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper:http://usenet.lundhansen.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-08 22:04

On 20 Aug 2008 20:57:21 GMT, Arne Lorenzen
<alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej.

>Hvad med at teste lidt forskeligt afdækning med tape eller lign. for at
>indkredse problemet, og så tage stilling til om der kan gøres noget?

I min meget subjektive gennemgang af fire klaphatte glemte jeg lige en
detalje.

Til Shoei MultiTech findes der et ekstra afdækningssæt til påmontering
ved halsudskæringen.
Det leveres med som standard og skal være monteret.
Uden det støjer den som bare fanden, med er den støjsvag.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Western

Dato : 20-08-08 22:08

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev

> [...]
> ved halsudskæringen.
> Det leveres med som standard og skal være monteret.
> Uden det støjer den som bare fanden, med er den støjsvag.

Den _er_ monteret. Men den har ikke påvirket hyletonen. Jeg nævnte den
(Whisper Strip) i mit første indlæg tråden.

--

Leif Westen

Fra : Western

Dato : 20-08-08 22:05

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev >

> Hvad med at teste lidt forskeligt afdækning med tape eller lign. for
> at
> indkredse problemet, og så tage stilling til om der kan gøres noget?

Ikke nogen dum idé (jeg har også selv tænkt på det, men ikke fået det
effektueret endnu). Det skal prøves.

Håbede bare at en eller anden Multitec-bruger lige havde fidusen ved
hånden - eller at en anden ville bringe den nedslående besked at sådan
siger alle Multitec'er.

--

Leif Westen

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-08-08 08:45

E. wrote:
> Er ny på MC

Hvilken? Nøgen eller med vindskærm?

> vindstøj

Brug ørepropper.

/jim

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 18-08-08 11:51

E. wrote on 17-08-2008 :
> [...]
> bliver jo ikke mindre når farten bliver højrere, er det noget man/jeg skal vende mig til ?? el. har jeg evt. købt forkert ?? måske har jeg for store forventninger ?? hvad har DU at sige til dette

Jeg skiftede fra en CABERG flip-up hjelm til SHOEIs MultiTec.
Og her blev støjniveauet væsenligt mindre.

Men som andre har skrevet kommet an på cykel, højre mm.
Mange faktorere spiller ind. Derfor behøver en persons oplevelse ikke nødvendigvis at være den samme som din.

Og en flipup hjelm støjer mere end en "alm" hjelm.

Som andre også har sagt, så er der ikke så meget du kan gøre andet end at bruge ørepropper hvis det er ...

Jeg har fundet af, at på min Suzuki DL 650 satte jeg et andet kåbeglas på. Det kom med sådan en bette spoiler. Det tog næsten alt støj.
Det som er tilbage har jeg fået at vide stammer fra mine spejle. Så de skal lige afmonteres en dag, og så skal jeg køre en kort tur.
Hvis støjen forsvinder vil jeg se mig om efter nogle andre.

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-08-08 15:49

E. skrev den 17 aug 2008 i

> bliver jo ikke mindre når farten bliver højrere, er det noget
> man/jeg skal vende mig til ??

Tjow, hvis du "vender" langt nok, går det væk.

Fra : H&M

Dato : 18-08-08 19:51

> [...]
> farten bliver højrere, er det noget man/jeg skal vende mig til ?? el. har
> jeg evt. købt forkert ?? måske har jeg for store forventninger ?? hvad

Du skal helt sikkert IKKE vende dig til det, en høreskade er ikke sjovt,
brug høreværn, og lav diverse forsøg,
hvor du prøver andre hjelme og maskiner, du vil sikkert opdage at det er
støj/turbulenser fra din MC.
Har selv tinnitus, er derfor hys med støj.....Og brugt meget tid på at finde
den bedste løsning.

Har nu fået en Pan European med den store MRA vindskærm, det gør at jeg UDEN
høreværn nu kan køre en tur.
Hvis det blæser tager jeg mine inear høretelfoner i, kan så samtidig høre
radio.....De dæmper 15 - 20 db.

God jagt

Fra : E.

Dato : 18-08-08 20:56

Jeg takker hermed for alle indlæg.
Jo jeg er blevet klogere, vil først lige oplyse at jeg køre på en kiniser
chopper, først uden vinskærm og nu med en GIVI skærm som tager en del at
vinden mod kroppen, og måske derfor giver støj i hjelmen, dernæst har jeg
også tinitus og derfor også noget sart over for støj, så nu vil jeg prøve
med ørepropper, det kan da ikke skade at prøve. Min MC er ikke min
drømmemaskine, men håber, tror og mener jeg får noget erfaring på den og med
det sagt, vil jeg lige luftte hvad jeg har i kikkerteren, til det der måske
skal være min næste MC, er brandt noget varm på en Suzuki DL 650ak8 V-Strøm,
har dog ikke prøvet en demo i nu, men vil snart finde en for at prøve den,
er der noget der kan sige godt el. skidt om den ????, når jeg skal have en
anden MC skal den være ny, og passe til mine behov og pengepung.
Takker endnu en gang på forhånd

Suzuki DL650AK8 V-Strom Suzuki DL650AK8 V-Strom

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 19-08-08 07:32

er brandt noget varm på en Suzuki DL 650ak8
> V-Strøm, har dog ikke prøvet en demo i nu, men vil snart finde en for at prøve den, er der noget der kan sige godt el. skidt om den ????,

Altså - Jeg har sådan en maskine.
Jeg er yderst tilfreds med min.

Den er nok lidt høj (eller føles sådan i starten).
Men den kører godt, har en god benzin økonomi (min er 23-26 km/l), er god til sving og deslige.
Har man passager på sidder disse godt.
Kørestillingen er oprejst og afslappet.

Jeg har kun skiftet standard skærm til MRA touring skærm.
Tog praktisk talt alt støj og turbolens for mig (jeg er 178 høj).
Det sidste skulle komme fra spejlene, og den skal lige afprøves en af dagene.

Jeg kan i hvert fald kun anbefale en v-strom.
Dejlig maskine

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Anders Majland

Dato : 19-08-08 08:41

> [...]

> Tog praktisk talt alt støj og turbolens for mig (jeg er 178 høj).
> Det sidste skulle komme fra spejlene, og den skal lige afprøves en af

Jeg er lidt højere ~1,9m og positivt overrasket over det relativt lave
støjniveau på den i forhold til min xtz750 (dl med std skærm). Det er meget
mindre turbolens. På xtz'en har jeg prøvet alt fra at køre uden vindskærm
til at køre med en ekstra høj plus en stump ...

Stod jeg med penge til en ny mc og den primært skulle køre asfalt ville
sådan en DL 650'er helt sikkert være med i opløbet ... Motoren er jo en
gammel kending der gør det godt og selvom den har 10hk mindre end xtz'en så
virker den bestemt ikke langsommere. Den virker godt skruet sammen og er let
at håndtere. Kommer man fra et yamaha klonk gear er suzukies jo også et
skridt fremad ... Men jeg kan godt lide at køre ad "greenlanes" og så vil
den enten skulle have monteret noget motorskjold .... Men jeg mangler at
prøve den på nogle knopdæk ...

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-08-08 07:34

E. wrote:
> nu med en GIVI skærm som
> tager en del at vinden mod kroppen, og måske derfor giver støj i
> hjelmen

Da du har vindskærm så prøv, når du kører, at stå op på fodhvilerne og se om
støjen forsvinder.

Hvis den gør, så ret/flyt vindskærmen nedad, så vinden lander på din
krop/skuldre, men så hovedet går fri.

/jim