ventiljusterings helvede gs 500
Fra : dw

Dato : 17-08-08 18:45

Mojne

Så fik jeg mig endelig taget sammen.
med haynes, gstwin.com og en video i i hukommelsen blev der skruet løs
og målt shims.
50 forsøg med værktøjet, og 50 "klank" senere og 1 shim stadig sad og
grinede....
Nå blev lidt nervøs for de små ridser værktøjet lavede i bucket, og de
små spåner der afogtil blev revet af værktøjet, for slet ikke at tale om
irritationen ved at skulle dette igennem 3 gange til. Så mere skruen og
løsne knast kæden så knastakslerne kunne flyttes og shimsene måles to ad
gangen (nøjedes med at flytte akslerne lidt så det var nemt at holde
styr på at knastkæde ikke hoppede over en tand.
Og svineheldig var jeg så at shimsene lige kunne bytte plads så det hele
passede igen.
Skidtet startede (efter 10 forsøg hvorefter jeg huskede
tændrørshætterne....), og lyder mindre bankende end før justeringen, så
det er vel godt.
Men der er en mekanisk hvisle lyd, som har været der hele tiden, men som
enten har været overdøvet eller også er blevet mere markant nu. nogen bud?

Men det afledte lige et par spg.....
Er det mig der bare ikke kan betjæne det stykke værktøj? Er det meget
nemmere med suzukis originale?
Hvor får man fat på en lille moment nøgle? Jeg lånte en til projektet,
men ved ikke hvor den er købt (gjorde ham jeg lånte af heller ikke). Har
kun set nogen store skrumler, som det er meget svært at komme til med.
Og til sidst.... hvor køber i shims henne? jeg målte tykkelsen af alle
med mikrometer skrue, men glemte self at måle diameteren.. nogen der ved
hvad den er på?

Fra : André S Hansen

Dato : 17-08-08 19:22

"dw" <dw@sletheleadressenogforventenmassesvar.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mikrometer skrue, men glemte self at måle diameteren.. nogen der ved hvad

He he, fandt ud af ansigt helt ned, og se hvad værktøj gør, ligger tæt op af
shims,
og trykke på anden side af værktøj, med finger fra fri hånd, så det ikke kan
smutte ud.

Du huskede vel at løsne knastkædestrammer, ellers er kæden alt for stram
nu,
da du har haft knasterne af, ud med gummidut, fladkærvet skruetrækker ind i
hak,
for at køre strammer tilbage, fjeder skal nok stramme kæde rigtigt så

Syntes at kunne huske 29,5 i diameter på shims

Mvh
André S Hansen

Fra : André S Hansen

Dato : 17-08-08 19:42

Lille momentnøgle hos www.louis.de købte min der billigt
læste forresten, om nem måde at pille shims ud uden tool, men må hellere,
få de kloge på banen, om det er en god ide
http://www.mediafire.com/?3ptmrhwxzvm
Syntes at kunnne se to problemer, koks der fjernes, og ujævn tryk for neden
på ventil.
Nå ja, glemte knastkædestrammer er lavet sådan, at den ikke selv kan køre
tilbage,
derfor skal tryk løsnes med skruetrækker.

Mvh
André S Hansen

Fra : dw

Dato : 17-08-08 21:34

André S Hansen skrev:

> Lille momentnøgle hos www.louis.de købte min der billigt

Takker, må ha været blind sidst jeg var inde og lede.

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-08-08 07:21

dw wrote:
> Og til sidst.... hvor køber i shims henne? jeg målte tykkelsen af alle
> med mikrometer skrue, men glemte self at måle diameteren.. nogen der ved
> hvad den er på?

MC-nøgle forhandlere har fåøet shims i mange forskellige dimetre til
fornuftige priser (25-30kr/stk). De kan nok slå diametren op

--
vh
Torben

Fra : dw

Dato : 18-08-08 18:30

Torben Scheel skrev:

> MC-nøgle forhandlere har fåøet shims i mange forskellige dimetre til
> fornuftige priser (25-30kr/stk). De kan nok slå diametren op

yea jeg ringede til et værksted i odense. Det kunne de godt klare. de
byttede shims til gs500 for 65kr stykket..... så der var jeg allerede
påvej til sydfyns mc, men kunne så klare mig ved lidt ombytning i maskinen.