Synkronisering af karburatorer.
Fra : Rene´

Dato : 17-08-08 03:30

Ifølge mit serviceskema (Kawa ER5) skal karburatorerne synkroniseres
hver 12.000 km, hvilket næsten er en gang om året med mit
kørselsbehov. Men umiddelbart kan jeg ikke forstå nødvendigheden af
synkronisering så tit, for der går jo ikke et gaskabel til hver
karburator, men derimod et fast stangtræk som er reguleret af
gaskablet . Altså hvis jeg een gang har fået synkroniseret dem, burde
det så ikke holde fremover, såfremt jeg ikke piller ved noget.??

Fra : André S Hansen

Dato : 17-08-08 11:03

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Uden at være at for klog, er det vel vacum fra hver cylinder, som kan
forandres, fra tid til anden, hvis der bliver stillet ventiler, eller andet.
Ikke selve karburatorerne der forandres, men altså styrken på vacum, der
forandres, og derfor skal karburatorerne synkroniseres derefter.
Men hold mig ikke op på det

Mvh
André S Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 11:23

On Sun, 17 Aug 2008 12:02:43 +0200, André S Hansen wrote:

> [...]
> Ikke selve karburatorerne der forandres, men altså styrken på vacum, der
> forandres, og derfor skal karburatorerne synkroniseres derefter.

Såe, nu får vi rodet op i et frygteligt dilemma ;-D Jo, at bruge vacuum som
målemetode er teoretisk ret usikker, men dog den nemmeste metode. Den
rigtige metode er selvfølgelig at måle volumenflow for den enkelte
karburator/cylinder, og justere ind efter det. Men alene prisen på
instrumenter, og bøvlet med at finde et egnet sted at måle, gør at vi alle
er rigtig "glade" for at måle vacumm, og en ventiljustering skal altså være
fuldstændigt i skoven, før at vacummmålemetoden fejler.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-8-08

Fra : Per

Dato : 17-08-08 12:17

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> metode. Den rigtige metode er selvfølgelig at måle volumenflow for
> den enkelte karburator/cylinder, og justere ind efter det.

Måske et dumt spørgsmål, men skal/bør man "synkronisere" altså stille en
1-cylindret (1 kaburator) maskine på samme måde, som en flercylindret ?

mvh. Per

Fra : Jacob

Dato : 17-08-08 13:10

> Måske et dumt spørgsmål, men skal/bør man "synkronisere" altså stille en
> 1-cylindret (1 kaburator) maskine på samme måde, som en flercylindret ?
>
> mvh. Per

Nej, synkronisering refererer til at man stiller på karbunaderne sådan at de
forskellige cylindre yder lige meget.

Mvh Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 11:16

On Sun, 17 Aug 2008 02:30:28 -0700 (PDT), Rene´ wrote:

> Altså hvis jeg een gang har fået synkroniseret dem, burde
> det så ikke holde fremover, såfremt jeg ikke piller ved noget.??

Sansynligvis jo, der er ikke megen mekanik på en 2 cylinder rækkemaskine.
Men nogle 4 cylindrede kræver en del småjusteren.

Min VTR kørte jeg ca. 50.000 Km. på uden nødvendig justering. Faktisk måtte
jeg "misjustere" den for at finde ud af om mit hjemmegjorte instrument
virkede. Så hvis ellers mekanikken er godt dimensioneret fra fabrikken,
så holder justeringen meget længe.

Fra : B&O

Dato : 17-08-08 11:29

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis din mc skal virke optimalt med et minimalt benzin-forbrug, så skal du
syncroniserer den en gang om året. Det er i hvert fald min erfaring med min
Blackbird.
Køb dig et par syncroniserings ure eller dem med søjleaflæsning, og gør
jobbet selv.
Det er ikke så svært som det kunne lyde, og du har en veltrimmet mc hvert
år.
Det er en fornøjelse selv at skrue den ind til at køre rigtig godt.
Selvgjort er velgjort.

Ove CBR XX

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 13:46

On Sun, 17 Aug 2008 12:28:38 +0200, B&O wrote:

> Hvis din mc skal virke optimalt med et minimalt benzin-forbrug, så skal du
> syncroniserer den en gang om året. Det er i hvert fald min erfaring med min
> Blackbird.

Jup, for en firecylindret, men for en to'er er det totalt overkill imho.
Selv efter mange Km. er der jo ikke noget at komme efter, og i øvrigt, så
snart at man er bare lidt over tomgang vil Du slet ikke kunne spore en selv
ganske skæv sync. Det er trods alt kun tomgang justeringen rigtig gør noget
ved.

Orla Pedersen, bimse, som helt usædvanligt skal syncroniseres ved langt
over tomgang. Tomgang syncroniseres automatisk og løbende af ECU'en.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc

Fra : Armand

Dato : 17-08-08 21:27

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> ganske skæv sync. Det er trods alt kun tomgang justeringen rigtig gør noget

Jup!
Jeg vil ligefrem påstå at det er ren indbildning når B&O mener at kunne
mærke det på andet end tomgangen :-|

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-08-08 08:36

Armand wrote:

> Jup!

Men en god tomgang er jo heller ikke at foragte. Og når du alligevel skal
have skilt mc'en ad for at stille ventiler og skifte tændrør tager det jo
ikke mange øjeblikke at synk'e karbs'ene.

/jim (der kun har set før/efter virkning på en gammel misligholdt 4-cyl. Det
var som at få en ny cykel)

Fra : Rene´

Dato : 17-08-08 04:37

"B&O" wrote:

> Køb dig et par syncroniserings ure eller dem med søjleaflæsning, og gør
> jobbet selv.

Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
Er den ene type mere præcis end den anden.??

Fra : Jacob

Dato : 17-08-08 13:13

"B&O" wrote:

>Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
>Er den ene type mere præcis end den anden.??

Biltema har også nogle udemærkede instrumenter (ure).

Mvh Jacob

Fra : Futte & Co.

Dato : 17-08-08 13:25

Rene´ skrev:

> Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
> Er den ene type mere præcis end den anden.??

De bedste til prisen finder du her:
http://www.carbtune.com/
urtypen siges at være svære at bruge

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 13:46

On Sun, 17 Aug 2008 14:24:43 +0200, Futte & Co. wrote:

> urtypen siges at være svære at bruge

Grænsende til ubrugelige :-/

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-08-08 14:16

> De bedste til prisen finder du her:
> http://www.carbtune.com/
> urtypen siges at være svære at bruge

Her er havd jeg tidligere har sekvet om karb sync:
Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering. Det er
fordi du lige har ændret åndedrættet på motoren ved at stille på
ventilerne, derfor skal du også ændre på justeringen at karburatorerne.
Det en karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle cylindere
"trækker" lige meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan justeres i
hvor mange % de er åbne allerede fra tomgang. Det er det du indstiller
ved en synkronisering. Hvis synkroniseringen er ude af tur kan det
mærkes som rusken fra tomgang til ca. 3000 rpm (for en række fire).

Jeg kan anbefale synkroniseringsværktøjet Carbtune pro fra Morgan. Det
koster ca. 600 ved www.carbtune.com Det kan bruges til en masse
forskellige cykler og er en engangsinvestering. Det holder godt, selv
til klubbrug hvor dårligt værktøj ikke holder i lang tid.
Synkroniseringsværktøj fra f.eks. Louis og MC nøglen med ure er meget
upræcise. Prøv at få en synkroniseringen lige i øjet og så byt om på
slangerne. Så ser det ud som om de er ude af tur igen.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 16:08

On Sun, 17 Aug 2008 15:15:36 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> ved en synkronisering. Hvis synkroniseringen er ude af tur kan det
> mærkes som rusken fra tomgang til ca. 3000 rpm (for en række fire).

Har Du nogensinde udført en før/efter måling ? Med mindre at
ventiljusteringen er way out, så kan Du ikke måle en disse forskel :-/ Og
det er endda en forudsætning at der har været sync'et til den dårlige
ventiljustering i mellemtiden.

Orla Pedersen, mod myter :-|

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 16:17

On Sun, 17 Aug 2008 03:36:37 -0700 (PDT), Rene´ wrote:

> Jeg må en tur på Louis.de og se hvad de har.
> Er den ene type mere præcis end den anden.??

Hold hestene, det som Du skal bruge er et differenstryksmeter. Det er det
mest præsise som Du kan få.

Dimsen er fra Honeywell og hedder 26PCCFA6D.

Den kan drives direkte fra 12 volt på mc'en, og med et simpelt multimeter
justerer Du bar til 0 volt visning. Du kan se en lidt forfinet udgave,
bygget i et gammelt tavleinstrument, på min hjemmeside:

http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/vacuum/index.html

Den er verificeret af prof. mekaniker som værende bedre end nogen mekanisk
løsning.

Fra : p.jarnbak

Dato : 18-08-08 01:58

> [...]
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/vacuum/index.html
>
> Den er verificeret af prof. mekaniker som værende bedre end nogen mekanisk

Lidt som den twinmax jeg bruger
http://www.calamander.co.uk/twinmax/twinmaxmk2.htm
Nulstil og så justere efter master spjældet, en cylinder ad gangen.
Hilsen Palle.

Fra : StreetFighter

Dato : 23-08-08 06:10

http://www.twinmax.co.uk/acatalog/info_13.html

Det lyder til at være det helt rigtige og til £60 er prisen ok.
Er kvaliteten god?
Fortæl om din erfaring med det

Fra : N/A

Dato : 17-08-08 13:25