Lader - lader ikke..
Fra : Heise

Dato : 14-08-08 20:42

Hej NG

Min mc ville ikke starte igår og efter 3 - 4 forsøg var batteriet tømt. Fik
den skubbet i gang og kom godt hjem.
Demonterede batteriet og fik det sat til opladning. I dag monterede jeg
batteriet igen og trak samtidig 2 ledninger med ud fra polerne, stripsede
multimeteret fast på styret og derudaf det gik.

Målingerne som følger : Tomgang 12,7 volt
1400 rpm 13,7 volt
2000 rpm 13,3 volt
2500 rpm 13,2 volt
3000 rpm og opefter 13,1 volt
ovenstående målinger er med lyset tændt.
Efter køreturen, med tænding i off kunne jeg måle 13,2 volt.
Er det ensretter / regulator der har søgt skilsmisse og fået det....???

Hilsen Heise
Yamaha xv 750

--
Hilsen Johannes

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-08 21:05

Det er lidt en gråzone, fordi hvis dit batteri er helt tomt, eller måske
dødt, så vil den piske en masse amp ned i det, og så vil din spænding ikke
være så høj som hvis batteriet er i god stand..
Men ja eller skal den helst lade med omkring 14v..

Hvor mange volt står der på batteriet ved slukket motor?

Mvh
Morten
CBR 600 F3 98'

Fra : Armand

Dato : 15-08-08 01:38

Morten Juel skrev:
> [...]
> være så høj som hvis batteriet er i god stand..
> Men ja eller skal den helst lade med omkring 14v..

Man kan ikke lade en 12V akkumulator med 12V, der skal op over 14V til!
Dermed modsiger du dig selv, for hvis spændingen (á Volt) falder fordi
akkumulatoren "suger" hårdt, bliver der jo ikke ladet.

Afhængig af omdrejningstal kan generatoren(!) levere langt over 50V, så
der skal noget nær en kortslutning til for at laderelæet må opgive at
holde spændingen oppe.

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 21:15

> Man kan ikke lade en 12V akkumulator med 12V, der skal op over 14V til!
> Dermed modsiger du dig selv, for hvis spændingen (á Volt) falder fordi
> akkumulatoren "suger" hårdt, bliver der jo ikke ladet.

Jeg skrev intet om 12v ?!?!læs hvad jeg skriver Armand..
Og self kan man lade et 12V batteri med 12,7v det er bare ikke effektivt som
f.eks,. 14,4v ville være..

> Afhængig af omdrejningstal kan generatoren(!) levere langt over 50V, så
> der skal noget nær en kortslutning til for at laderelæet må opgive at
> holde spændingen oppe.

Igen læs hvad jeg skriver.. Og så lav et irl eksperiment, det har jeg set
flere gange..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 21:36

On Sat, 16 Aug 2008 22:14:55 +0200, Morten Juel wrote:

> Og self kan man lade et 12V batteri med 12,7v det er bare ikke effektivt som
> f.eks,. 14,4v ville være..

Nope, det kan man ikke. 12,7 volt er under hvilespænding, og der vil ingen
strøm flyde. Det er en vildfarelse at tro, at fordi akkumulatoren er
afladet til en spænding på eksempelvis 11 volt, så vil den tage imod
ladning ved alt over 11 volt. Det gør den ikke, kemien i akkumulatoren
sætter først igang over den "kemiske" hvilespænding, og den er en del over
12 volt.

At et simpelt multimeter viser noget andet er målefejl. Sæt et oscilloskop
på polerne, og bliv overbevist.

> Igen læs hvad jeg skriver.. Og så lav et irl eksperiment, det har jeg set
> flere gange..

Jup, Du har set målefejl :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-8-08

Fra : Armand

Dato : 17-08-08 20:06

Morten Juel skrev:

> Jeg skrev intet om 12v ?!?!læs hvad jeg skriver Armand..
> Og self kan man lade et 12V batteri med 12,7v det er bare ikke effektivt som
> f.eks,. 14,4v ville være..

OK! Jeg citerer:
"hvis dit batteri er helt tomt, eller måske dødt, så vil den piske
en masse amp ned i det, og så vil din spænding ikke være så høj"

Skriver du dér ikke at ladespændingen (á Volt) falder hvis forbruget er
heftigt?
Hvilket jeg imodgår med:

Jég er så langtfra el-høg, men jeg skulle mene at en ureguleret(!)
generators effekt genkendes ved at den leverede spænding kun opretholdes
til en grænse under stigende belastning og dér hvor spændingen falder
er hvor ydelsen er maksimal. Det kan være noget deromkring at der ligger
i din argumentation, men på motorcyklen taler vi om en reguleret
spænding og hvis ikke at ladespændingen kan holdes oppe på 14V når
generatoren kan levere 50-80V må der ligge et problem ligge i
regulatoren :-|

Men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken omkring emnet og vil derfor
afvente gruppens sædvanlige el-guruer's udtalelser derom!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-08-08 22:15

On Thu, 14 Aug 2008 21:42:01 +0200, "Heise" <jmafejl@dyb-net.dk>
wrote:

Hej Heise.

> [...]
> 3000 rpm og opefter 13,1 volt
>ovenstående målinger er med lyset tændt.
>Efter køreturen, med tænding i off kunne jeg måle 13,2 volt.

Den lader ikke som den skal.
Den skal med lys på kunne hive den op på 14,2 volt.
Som du kan se af dine målinger falder ladespændingen ved stigende
omdrejningstal - Det er ikke rigtigt.
At du måler 13,2 volt ved stilstand lige efter kørsel er heller ikke
normalt.

>Er det ensretter / regulator der har søgt skilsmisse og fået det....???

Det kunne godt se således ud - Det ville også være mit gæt.
Som jeg skrev i en tidligere tråd er det svært at gætte på om det er
regulatoren eller statoren.
Det kan kun afgøres endeligt ved måling.
Så hvis man vil være sikker på at bestille de rigtige stumper er der
kun een vej ud af det.
Mål statorens ydeevne også.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thore Jensen

Dato : 15-08-08 02:45

Steen Gruby skrev:

> [...]
> regulatoren eller statoren.
> Det kan kun afgøres endeligt ved måling.
> Så hvis man vil være sikker på at bestille de rigtige stumper er der

Præcis.. Når Gruby udtaler som om el er det sjældent helt forkert..

Jeg har lagt en kopi af Eltrex's el-fejl-findings-diagram her, det kan
være til god hjælp.
http://www.bergenstoff.dk/aprilia/fault_finding.pdf

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-08 10:46

On Fri, 15 Aug 2008 03:44:36 +0200, Thore Jensen <thore@snaps.dk>
wrote:

Hej Thore

>Jeg har lagt en kopi af Eltrex's el-fejl-findings-diagram her, det kan
>være til god hjælp.
>http://www.bergenstoff.dk/aprilia/fault_finding.pdf

Det flow chart er guld værd - Det har kun een fejl:
Det var ikke mig der fandt på det
Jeg overvejede at includere det i mit skrift, men vurderede at
tyveriet ville være for åbenlys, selv i en ford(v)ansket udgave

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thore Jensen

Dato : 15-08-08 11:45

Steen Gruby skrev:

> Det flow chart er guld værd
Jeps, det har reddet mere adskillige gange

> Det har kun een fejl:
> Det var ikke mig der fandt på det

> Jeg overvejede at includere det i mit skrift, men vurderede at
> tyveriet ville være for åbenlys, selv i en ford(v)ansket udgave

Jeg tror den var gået, jeg synes at kendskabet til det er meget begrænset..

Thore

Fra : Heise

Dato : 15-08-08 14:16

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lagt en kopi af Eltrex's el-fejl-findings-diagram her, det kan
> [...]

Jeg takker for svarene. Diagrammet er printet ud og melder tilbage.

Hilsen Heise

Fra : Heise

Dato : 15-08-08 17:08

"Heise" <jmafejl@dyb-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg takker for svarene. Diagrammet er printet ud og melder tilbage.
>
> Hilsen Heise
Så er målingerne lavet og røg ud til højre ved første kasse under afsnit C.
= Regulator / ensretter defekt. Ny er bestilt.
Mange tak for hjælpen.

Hilsen Heise
der snart får cyklen til at levere strøm igen...

Fra : Søren Ottosen

Dato : 17-08-08 09:55

> [...]
> Efter køreturen, med tænding i off kunne jeg måle 13,2 volt.
> Er det ensretter / regulator der har søgt skilsmisse og fået det....???

Hej.

Jeg har lige en bemærkning som måske ikke kan hjælpe Heise, men blot almen
information.

Et fuldt opladt batteri har en hvilespænding på 12,7 v (*) Hvis
hvilespændingen er 12,2 v er kapaciteten (læs, resterende ladning tilbage)
halveret.
Er faktisk lidt tankevækkende.

Søren