æv... nyt problem.
Fra : Dak

Dato : 14-08-08 19:13

Men denne gang ikke med cyklen direkte. Det drejer sig om min Tomtom
GPS holder på cyklen. Har endda for nogen måneder siden fået sendt et
nyt fra tomtom :-/ Holderen forsyner ikke længere min GPS med strøm.
Og jeg har en 20A sikring på kredsløbet som tager strøm direkte fra
batteriet. Og umiddelbart er der ikke nogen løse stik osv. Det eneste
tegn på "defekt" er at der er kommet rust i det stik som stikker ud fra
holderen som sidder længst til venstre.

Er der nogen derude som har oplevet noget lign.? Det skal dog lige siges
at holderen åbenbart er gået i stykker mens den har holdt stille.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Anders Majland

Dato : 14-08-08 19:18

> [...]
>
> Er der nogen derude som har oplevet noget lign.? Det skal dog lige siges
> at holderen åbenbart er gået i stykker mens den har holdt stille.

Ja holderen kan ikke tåle at stå med strøm uden en tomtom. Du får galvanisk
tæring på kontaktpunkterne nå de er spændingsførende og udsat for været.
Tilføj et relæ i serie med sikringen og tag strømmen til relæet fra f.eks
pos.lyset. Så er der kun strøm på GPS'en når du er kørende.

Altså når du har fået den byttet igen ...

/A

Fra : Per*

Dato : 14-08-08 21:40

"Anders Majland"

> Tilføj et relæ i serie med sikringen og tag strømmen til relæet fra f.eks
> pos.lyset. Så er der kun strøm på GPS'en når du er kørende.

- og en 20A sikring er nok meget i overkanten..

Per*

Fra : Dak

Dato : 15-08-08 13:22

> - og en 20A sikring er nok meget i overkanten..

nå ja, men det var fordi jeg havde tænkt mig at tilføje nogen ting mere til
cyklen. havde faktisk en 10A men den røg sig en tur. Så en 20A var lige
hvad jeg havde ved hånden.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Dak

Dato : 15-08-08 13:26

> Ja holderen kan ikke tåle at stå med strøm uden en tomtom.

Sjovt at du nævner det. I manualen står der at man skal tilslutte den
direkte til batteriet.

> Tilføj et relæ i serie med sikringen og tag strømmen til relæet fra f.eks
> pos.lyset. Så er der kun strøm på GPS'en når du er kørende.

æhh... relæ? kan jeg få et link?

> Altså når du har fået den byttet igen ...

Ja, jeg skal jo "kun" oprette et reperationsnummer hos Tomtom samt sende den
til Holland via et sted ude i hvidovre eller deromkring! :-/

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : H. Brønd

Dato : 15-08-08 16:40

Min holder er også eksploderet, men garantien gælder vel kun 2år?
Henning

Fra : Dak

Dato : 16-08-08 10:40

H. Brønd skrev:
> Min holder er også eksploderet, men garantien gælder vel kun 2år?
> Henning

Umiddelbart ja. Men hvis du har kvitteringen så skader det vel ikke at
prøve? det eneste du skal betale i værste tilfælde er for reparationen
af den?

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Anders Majland

Dato : 15-08-08 18:51

> Sjovt at du nævner det. I manualen står der at man skal tilslutte den
> direkte til batteriet.

Det er nok det nemmeste at beskrive så "teknik-mongoler" (no offense kan
montere den med mindst muligt henvendelse til kundeservice ... Men jeg har
efterhånden hørt den sangt mange gange ...

> æhh... relæ? kan jeg få et link?

Thansen, Biltema, merkonmen etc ... Der er som regel trykt et diagram på
siden af den så man kan se hvad der skal til

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=88087

Når der kommer 12V og 85 & 86 trækker relæet og der er hul igennem fra 30
til 87.

Og mhs sikringer på en mc er de der primært som kortslutningssikring af
ledningsnettet. For at det hele ikke går op i røg. Så sikringen skal maks
størrelse bestemmes ud fra de ledninger du har trukket. Og hvis du ved
forbruget er meget lavere (f.eks GPS ) så vælger du bare mindste sikring
der er stor nok.
/A

Fra : Dak

Dato : 16-08-08 10:50

> Når der kommer 12V og 85 & 86 trækker relæet og der er hul igennem fra
> 30 til 87.

Så jeg skal trække ledninger fra pos.lyset til 30? og 87 skal til gps'en?

Skal der så bare direkte fra batteri til 85/86?

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Armand

Dato : 16-08-08 11:24

Dak skrev:

> Så jeg skal trække ledninger fra pos.lyset til 30? og 87 skal til gps'en?
>
> Skal der så bare direkte fra batteri til 85/86?

Nej!

Der er to "sider" i et relæ: "betjeningen" og "funktionen/kontakten"!

I dette tilfælde skal du have relæet til at levere strøm til
GPS-holderen, hvorved at strømmen fra batteriet skal løbe til
kontakt-delen i relæet á gennem 30 og 87, og videre til holderen.
Den funktion du så vil have til at betjene relæet (á i dette tilfælde
pos.lyset) trækkes så til 85 og videre til stel fra 86!

Og så gentager jeg lige Majland:
" Når der kommer 12V og 85 & 86 trækker relæet og(er) der er hul igennem
fra 30 til 87"

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-08-08 22:59

Dak skrev:

> æhh... relæ? kan jeg få et link?

Et relæ er en fjernstyret kontakt, hvor fjernstyringen er elektrisk.
Fordelen er at man kan trække strøm i kraftige ledninger til forbrugeren
og bruge et relæ som kontakt.
Relæet kan ligeledes sidde tæt på batteriet eller forbrugeren hvad en
styrkontakt indlysende nok ikke kan.
Når relæ og tung ledningsføring er monteret lan man så bruge en spinkel
ledningsføring hhv. kontakt til at "fjernstyre" relæet !

--
Armand.