/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ingen ladestrøm på honda CB 500
Fra : Holger


Dato : 13-08-08 21:43

Hmmm så er jeg her igen......
Efter at værkstedet har skiftet statoren hentede jeg glad min motorcykel,
den startede fint og kørte som en drøm,
Kørte de 30 km hjem fra værkstedet og kørte en tur i aftes og alt fungerede
perfekt.
Da jeg skulle starte i morges var der IGEN ikke noget strøm på batteriet. så
forfra igen, ladeaperat på batteriet og cyklen starter fint.
Herefter måler jeg ladestrøm på batteriet og konstatere at der ingen
ladestrøm er tilstede, hmmmmm var det nu også den hunde
dyre stator der var defekt og er den stået af igen????
Da jeg hentede cyklen på værkstedet fik jeg den gamle stator med hjem og
målte lidt på dem og det viste sig at jeg kunne måle 0,5 ohm på alle tre
ledninger og ingen tilgang til stel?????
Værkstedet påstår at de målte en ladestrøm på 13,9 V efter skift af
statoren, hvilket jo må siges at være OK.
Kan det være en dårlig forbindelse et eller andet sted?
Kan det være en defekt ensretter?
Værkstedet mener at der må være noget der sidder og brænder statoren
af...... (hvordan) kan det egentlig lade sig gøre?????

Holger



 
 
Steen Gruby (13-08-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-08-08 22:43

On Wed, 13 Aug 2008 22:42:46 +0200, "Holger" <123vip1123@mail.dk>
wrote:


Hej Holger.

>Da jeg hentede cyklen på værkstedet fik jeg den gamle stator med hjem og
>målte lidt på dem og det viste sig at jeg kunne måle 0,5 ohm på alle tre
>ledninger og ingen tilgang til stel?????
>
Du må ikke tage det følgende ilde op, men jeg føler mig lidt dum nu.
Jeg beskrev hvorledes du kunne måle på statoren, idet jeg af erfaring
ved at det ikke er nemt, men jeg håbede på at du ville følge rådet og
måle på den under belastning før du overlod den til værkstedet.
Du vælger at få værkstedet til at følge deres antagelser, og det er nu
op til dem at få ladesystemet til at fungere igen.
Jeg vil ikke gå ind i nærmere diskussioner om det på det foreliggende
grundlag, idet det kun kan blive til pseudoteori.
Jeg kan anbefale dig at læse dette skrift for at få lidt mere
baggrundsviden:
http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ole Hansen (14-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 14-08-08 15:38

Steen Gruby wrote:

> Jeg kan anbefale dig at læse dette skrift for at få lidt mere
> baggrundsviden:
> http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf

Det er god læsning! Rigtig godt skrevet - selv jeg begynder at forstå
det

--
Ole Hansen

Steen Gruby (14-08-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-08-08 23:33

On Thu, 14 Aug 2008 16:37:33 +0200, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
wrote:

Hej Ole.
>
>Det er god læsning! Rigtig godt skrevet - selv jeg begynder at forstå
>det

Mange tak.
Jeg skrev det efter en diskussion med andre MC ejere, og til sidst var
der en der sagde: Hvorfor beskriver du det ikke?
Og så var handsken jo kastet

På samme side ligger der een til om tænding der er skrevet noget
senere men med samme formål:
http://www.gruby.dk/MC-tænding.pdf

Det er faktisk min mening at skrive en til om indsprøjtning, men ånden
har ikke rigtigt været der.
Jeg håber den en dag kommer på besøg ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (15-08-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-08-08 01:41

Steen Gruby skrev:
> On Thu, 14 Aug 2008 16:37:33 +0200, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
> wrote:
>
> Hej Ole.
>> Det er god læsning! Rigtig godt skrevet - selv jeg begynder at forstå
>> det
>
> Mange tak.
> Jeg skrev det efter en diskussion med andre MC ejere, og til sidst var
> der en der sagde: Hvorfor beskriver du det ikke?
> Og så var handsken jo kastet
>
> På samme side ligger der een til om tænding der er skrevet noget
> senere men med samme formål:
> http://www.gruby.dk/MC-tænding.pdf
>
> Det er faktisk min mening at skrive en til om indsprøjtning, men ånden
> har ikke rigtigt været der.
> Jeg håber den en dag kommer på besøg ,-)
>
Skal jeg hjælpe (á. v.h.a. ovennævnte metode)?:
"Hvorfor beskriver du det ikke?"



--
Armand.

Ukendt (14-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-08-08 14:57

On Wed, 13 Aug 2008 22:42:46 +0200, Holger wrote:

> Værkstedet mener at der må være noget der sidder og brænder statoren
> af...... (hvordan) kan det egentlig lade sig gøre?????

Det er sjældent, men det kan ske. Årsagen er den defekte
ensretter/laderegulering, som værkstedet glemte at skifte

I det hele taget en rigtig syg historie om bevistløst at skifte dele, før
at årsagen til defekten er undersøgt og klarlagt.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Holger (14-08-2008)
Kommentar
Fra : Holger


Dato : 14-08-08 21:42

Hej Orla.
Du har fuldstændig ret i at det var ensretteren der var defekt, værkstedet
(Vordingborg MC) skiftede ensretteren som de påstod holdt op med at virke
efter et par minutters kørsel.
De fortalte også at de kunne målen en afladning på 0.4 A på batteriet og at
dette kunne være årsagen til at statoren var brændt af i første omgang????
efter min mening er denne forklaring rent rygsvømning
da der vidt skal mere end 0,4 A til at brænden en ½ kvadrat ledning
over......
Ikke mindst har jeg fået kontrolleret statoren hos et elektro firma, da smed
den i en eller anden form for testbænk og kunne konstatere at den ikke
fejlede noget som helst hvilket kun bekræftede mine egne udmålinger.
Jeg konfronterede Vordingborg MC med denne udmåling af statoren og de mente
at dette elektro firma ikke vidste hvad de lavede og at de havde målt at
statoren var defekt mens den sad på cyklen....hmmmm alle kan vel tage fejl
og jeg har lidt svært ved at indse hvordan både stator og ensretter kan
brænde af samtidig.
Jeg mente at de burde tage den gamle velfungerende stator retur og lade mig
betale for ensretteren + montering af denne men det kunne ikke komme på
tale.
Surt surt
En ting er helt sikkert, jeg sætter ikke mine ben i den forretning mere.

Holger

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:ra6w3oan2kaq$.a7tydjw95z0d$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 13 Aug 2008 22:42:46 +0200, Holger wrote:
>
>> Værkstedet mener at der må være noget der sidder og brænder statoren
>> af...... (hvordan) kan det egentlig lade sig gøre?????
>
> Det er sjældent, men det kan ske. Årsagen er den defekte
> ensretter/laderegulering, som værkstedet glemte at skifte
>
> I det hele taget en rigtig syg historie om bevistløst at skifte dele, før
> at årsagen til defekten er undersøgt og klarlagt.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste