Montering af Küryakyn Hypercharger
Fra : martin.withus@gmail.~

Dato : 11-08-08 02:00

Hej Hej

Jeg skal have monteret en Küryakyn Hypercharger på min Yamaha XVS 650
Dragstar. Er der nogen i denne gruppe der har en anbefaling til et
værksted i nærheden af Århus som kan mestre denne opgave?

Jeg overvejer at få det gjort hos RydbergsMC da jeg har hørt at de
skulle være de rette til en sådan opgave. Nogen der kan be-/afkræfte
dette?

Med venlig hilsen
\Martin

Fra : Hekto

Dato : 11-08-08 20:52

On Mon, 11 Aug 2008 01:00:09 -0700, martin.withus wrote:

> [...]
>
> Jeg overvejer at få det gjort hos RydbergsMC da jeg har hørt at de
> skulle være de rette til en sådan opgave. Nogen der kan be-/afkræfte

Hypercharger???? - er det ikke bare sådan en dimmer der sidder og ser ud
som et eller andet vanvittigt teknisk ...uden at have nogen virkning?

Ellers ved jeg iKke noget om den, andet end at det da ser ud til at være
to skruer af og to skruer på???

Fra : Armand

Dato : 12-08-08 23:12

Hekto skrev:

> Hypercharger???? - er det ikke bare sådan en dimmer der sidder og ser ud
> som et eller andet vanvittigt teknisk ...uden at have nogen virkning?

Når fabrikanten under features nævner:
"You’ll be able to spot this distinctive design a mile away"
"give this performance weapon a look that screams horsepower"
Synes jeg at lødigheden er evident :-|

Noget andet er at hvis den skulle virke som tryk-øgende (á fartvind)
ville pågældende mer-tryk blæse svømmerhusene tomme
At den ikke gør dét er på modsatte vis det bedste tegn på uvirksomheden :-|

Men man skal jo ikke underkende værdien af porno-krom på en DragStar!

--
Armand.

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 11-08-08 22:27

<martin.withus@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Martin..

Kender ikke Rydberg.. de fleste jeg har hørt om i dit område benytter
bikeshoppen i Viborg.. Men du skulle overveje at checke hos starriders.dk
hvad folk har af erfaringer med en Hypercharger på en dragstar.. De fleste
jeg har hørt om ender med at sætte et KN filter på istedet og Hypercharger
ender med at sidde inaktiv til pynt..

Jeg har en kammerat som har sat Vance og Hines udstødninger og Hypercharger
på sin 1100 Dragstar.. og fået dysset om efterfølgende.. men ud over at den
larmer forfærdeligt så mærker man ikke at der skulle være forøget effekt..
=)

Fra : martin.withus@gmail.~

Dato : 12-08-08 01:16

On 11 Aug., 21:51, Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> wrote:

> [...]
> som et eller andet vanvittigt teknisk ...uden at have nogen virkning?
>
>  Ellers ved jeg iKke noget om den, andet end at det da ser ud til at være

Ja sådan et svar måtte jo komme og du har næsten ret. Dog spurgte jeg
ikke om hvad det var om hvordan det skulle monteres :)

Fra : martin.withus@gmail.~

Dato : 12-08-08 02:04

On 11 Aug., 23:26, "Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> wrote:
> [...]
> larmer forfærdeligt så mærker man ikke at der skulle være forøget effekt..

Hej Christian

Nå ja, Bikeshoppen - dem havde jeg da helt glemt. De har nok prøvet
det en del gange før.

Jeg har tjekket lidt rundt omkring efter folks erfaringer med
Hyperchargeren og der er en del forskel i disse. Jeg må indrømme at
jeg ikke er blandt dem der bliver skuffet hvis det ikke har den helt
vildt store effekt - jeg er mest på jagt efter en "erstatning" for det
6 gear som jeg synes XVS'en mangler. Med den rette kombination af
jets, hyperchargeren og professionel justering skulle det være muligt
at få en del lavere RPM ved højere hastigheder og det vil jeg meget
gerne have.

Det fleste af dem jeg har hørt fra der ikke synes det giver mærkbart
performance er dem der har brugt det jet-kit der følger med i pakken.
Men dette skal man vist lade være med med mindre man kører med org.
udstødninger. Det medfølgende jet-kit er efter signende ganske enkelt
for ringe og for småt. Den største "jet" der følger med er en 122.5 og
man skal nok op og have en DynoJet 128, Mikuni 127.5 eller en Mikuni
130 smidt på før det virker korrekt. Selvfølgelig alt afhængigt af
hvilken udstødning man har på...

Men nu er det ikke en racermaskine jeg tøffer rundt på og jeg bliver
ikke ked af det hvis den ikke ender med at give den store forskel. Jeg
har Hyperchargeren liggende og jeg skal alligevel have motoren gået
igennem og så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne få denne smidt på i
samme omgang :) Om end ikke andet, så kommer der da lidt mere crome på
damen...

Når du nævner at de fleste ender med at sætte et KN filter på, tænker
du så på et High performance filter? For der sidder jo allerede et KN
filter i Küryakyn Hyperchargeren...

Med venlig hilsen
\Martin

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-08-08 09:41

> [...]

jets, hyperchargeren og professionel justering skulle det være muligt
at få en del lavere RPM ved højere hastigheder og det vil jeg meget

Du får ikke lavere omdrejninger i forhold til hastigheden,
uden der samtidig foretages en ændring af gearingen!
Selv ikke den mest optimale dysning og justering på rullefelt kan ændre
det.

--
Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-08 09:43

On Tue, 12 Aug 2008 01:04:11 -0700 (PDT), martin.withus@gmail.com wrote:

> Med den rette kombination af
> jets, hyperchargeren og professionel justering skulle det være muligt
> at få en del lavere RPM ved højere hastigheder og det vil jeg meget
> gerne have.

Det vil da kræve en omgearing, og det bliver dyrt forsåvidt at Du har
kardantræk :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 12-08-08 15:48

>Når du nævner at de fleste ender med at sætte et KN filter på, tænker
>du så på et High performance filter? For der sidder jo allerede et KN
>filter i Küryakyn Hyperchargeren..

Check den her ud =)

http://www.dot-e.dk/news/produkt/dot/ProBes.2003-08-27.0523

Der står en længere forklaring på hvorfor effekten af disse er bedre end HC
under 1100 modellen:

http://www.dot-e.dk/news/produkt/dot/ProBes.2004-01-20.0959

Fra : Armand

Dato : 12-08-08 23:18

Christian Mikkelsen skrev:

> [...]
>
> http://www.dot-e.dk/news/produkt/dot/ProBes.2003-08-27.0523
>
> Der står en længere forklaring på hvorfor effekten af disse er bedre end HC

Citat:
" Luftfilterboxene som er monteret på standard motorcyklen er ikke
særlig gunstige, med hensyn til luftflow.
Luften skal simpelthen igennem for mange boxe, huller og
rørforbindelser. Og den skal vende retning 5 gange før den når
karburatorerne, og der kan luft ikke lide."

I dén udtalelse tages der overhovedet ingen hensyn til at de
originalt-monterede CV-karbunader på ingen måde kan lide turbulenser i
luftstrømmen!
Luft-modstande á refleksvægge og reduceringer á hul-plader og rør gavner
et jævnt flow - Akkurat som når de "høj-turbolente" knald lige udenfor
udstødningsventilen dæmpes gennem lydpottens labyrint!

Men det er jo let at skrive, for en død trimning på rullefelt giver
intet billede af hvorledes at luften slår igennem et bolt-on filter
p.g.a. turbolenser ved 150' :-|

--
Armand.

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 13-08-08 00:06

> Men det er jo let at skrive, for en død trimning på rullefelt giver intet
> billede af hvorledes at luften slår igennem et bolt-on filter p.g.a.
> [...]

Nu er en Dragstar ikke så fed at køre 150 på anyway imo.. kan selvfølgelig
være det ville hjælpe med et vindspejl =) ..men tror du der vil være så
meget turbulens når filteret monteres under tanken?..

Well.. jeg ved det ikke.. kan godt være det er spild af penge..

Fra : Armand

Dato : 13-08-08 00:22

Christian Mikkelsen skrev:

> Nu er en Dragstar ikke så fed at køre 150 på anyway imo.. kan selvfølgelig
> være det ville hjælpe med et vindspejl =) ..men tror du der vil være så
> meget turbulens når filteret monteres under tanken?..

Det er et generelt problem at man ikke kan montere "gode gammeldags"
K&N-enkeltfiltre på CV-karburatorer uden at få en dårlig og huggende
motorgang ved alle hastigheder!
Alle steder hvor der kommer luft omkring en motorcykel vil det turbulere
(ja, ja. Jeg ved godt at det ikke har noget med turbo at gøre!) og selv
under tanken kan det svært forestilles at luftstrømmen "glider lige ind"
At en motorcykel er indpakker i kåbe har på samme måde heller ingen
betydning for dét!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 13-08-08 19:08

On Tue, 12 Aug 2008 00:16:09 -0700, martin.withus wrote:

> Ja sådan et svar måtte jo komme og du har næsten ret. Dog spurgte jeg
> ikke om hvad det var om hvordan det skulle monteres

Nej det spurgte du ikke om - jeg var bare nysgerrig fordi jeg ike kunne
se nogen virkning af 'dimmeren'.

Altså rent 'bling'!

Fra : martin.withus@gmail.~

Dato : 15-08-08 04:25

On 13 Aug., 20:08, Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> wrote:

> Nej det spurgte du ikke om - jeg var bare nysgerrig fordi jeg ike kunne
> se nogen virkning af 'dimmeren'.
>
> Altså rent 'bling'!

Ja bling kan man altid bruge :)

Har ikke gået ret meget op i, hvor meget det rent faktisk giver eller
ikke giver i sidste ende. Kværnen kører fint som den gør, men når jeg
nu har den liggende og alligevel skal have min motor m.m. gennemgået,
så tænkte jeg, at jeg alligevel lige så godt kunne få den smidt på.

Den bliver monteret i næste uge og så poster jeg da lige en bemærkning
omkring oplevelsen efterfølgende.

Der er for resten en del reviews af Hyperchargeren på følgende link -
hovedsageligt ret positive. Dog aner man jo aldrig om de er troværdige
eller ej og i realiteten kunne det jo være butikken selv der laver
disse reviews:
http://www.cruisercustomizing.com/detail.cfm?action=reviews&model_ID=34&Category_ID=15&manufacturer_ID=16&product_ID=4086

\Martin

Fra : martin.withus@gmail.~

Dato : 25-08-08 02:14

On 15 Aug., 12:25, martin.wit...@gmail.com wrote:
> On 13 Aug., 20:08, Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> wrote:
>
> Den bliver monteret i næste uge og så poster jeg da lige en bemærkning
> omkring oplevelsen efterfølgende.

Så har jeg fået monteret HyperChargeren og kan kun sige at jeg er en
glad mand. Jeg fik RydbergsMC til at klare strabasserne og de gjorde
et fremragende stykke arbejde - både med justering at ventiler og
karburator samt monteringen at selve HyperChargeren og inddysning.

Som forventet benyttede de ikke ret meget fra det medfølgende JetKit,
hvor den største dyse var en 122'er. De smed en 130'er på, justerede
lidt frem og tilbage og nu er alt i fineste orden.

Motoren kører jævnt ved alle hastigheder og der er generelt kommet en
del mere træk i den. Jeg kan uden problemer mærke, at der er kommet
mere performance, bundtrækket føles en del bedre og den er blevet mere
responsiv. Specielt hvis jeg vrider håndtaget i bund ved ca.110kmt kan
jeg mærke at der er sket noget. Nu flytter den sig ret meget hurtigere
op til de 140kmt end den gjorde før...

Lyden er blevet federe og så ser den jo også godt ud :)

Nu skal der selvfølgelig tages højde for, at motoren generelt har fået
en finjustering og dette hjælper jo også til, så HyperChargeren skal
ikke have hele æren. Dog tør jeg godt anbefale montering af denne
HyperCharger på en XVS650 for folk som går med disse overvejelser. Men
vær opmærksom på, at man med denne HyperCharger altså ikke får en
extrem tilføjelse af ydelse, hvilket producenten ellers ikke er blege
for at skrive... Ydermere kan der evt. opstå ujævn motorgang i RIGTIG
meget blæsevejr eller ved kraftigt regnskyld (men der holder vi jo nok
alligevel vores chrome indenfor som de "tøsedrenge" vi er :).

Alt i alt en positiv oplevelse indtil videre og den lever op til det
som jeg forventede. Om den er de ca. 4.000,- værd som den har kostet i
indkøb fra tyskland samt montering og justering må så være en
personlig vurdering :)

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-08 09:23

On Mon, 25 Aug 2008 01:14:12 -0700 (PDT), martin.withus@gmail.com wrote:

> Nu skal der selvfølgelig tages højde for, at motoren generelt har fået
> en finjustering og dette hjælper jo også til,

Jup, der mangler en før/efter. :-/ Faktisk er der næsten altid en masse at
hente på en generel justering.