kædekit ?
Fra : Coraggio

Dato : 10-08-08 20:45

Hej NG

Det er ved at være på tide med en ny kæde på min TL1000R og i den
forbindelse har jeg ladet mig fortælle at man kan få en "noget hurtigere"
acceleration ved at vælge et større tandhjul bagpå (+1, 2 eller 3 tænder) og
et mindre tandhjul foran (-1 tand), jeg blev anbefalet -1 tand foran og +3
tænder bagpå !?

Er der nogen af jer der har erfaringer med dette, og i så fald hvad er "den
rigtige" ændring ?

Hilsen Brian

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 10-08-08 14:41

On 10 Aug., 21:45, "Coraggio" <1HXcorag...@coraggio.dk(fjern 1HX)>
wrote:
> [...]
> tænder bagpå !?
>
> Er der nogen af jer der har erfaringer med dette, og i så fald hvad er "den

Jeg har haft alle mine cykler gearet en smule, pt. kører min SV med +2
bagpå.
Topfart over 220km/t er alligevel ikke noget jeg bruger, så heller
lidt mere go i første gear.
Umiddelbart syntes jeg at det du er blevet anbefalet lyder en smule
hidsigt, jeg er dog ikke klar over om TLR'en måske er gear meget højt
fra fabrikken og så kan det godt være en god ide.

Ulempen er ofte et lidt højere benzin forbrug.

-1 foran svarer i øvrigt nogenlunde til +3 bagpå.

--
// brian

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-08-08 22:02

Coraggio skrev:
> [...]
> tænder bagpå !?
>
> Er der nogen af jer der har erfaringer med dette, og i så fald hvad er "den

Færre tænder på forreste kædehjul, giver "meget" på en gang, men det
giver også en kæde der skal drejes endnu skarpere om hjørnet end ellers,
hvilket egentligt ikke er ønskværdigt.

Jeg har smidt et par tænder ekstra på bagerste kædehjul,på Sv'eren mest
for at den så er lettere at komme ud af røret med. Det er jeg ganske
tilfreds med.

Giver man den for meget "banjo" med færre tænder på forreste og en del
flere på bagerste, kan man bringe sig selv i en situstion, hvor den går
på baghjul ved mindste aceleration i de lave gear, hvilket i "café"
øjemed sikkert kan være ganske interessant, med som til egentlig brug er
aldeles uinteressant og i længden pisse irriterende.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 22:07

On Sun, 10 Aug 2008 21:45:05 +0200, Coraggio wrote:

> [...]
> et mindre tandhjul foran (-1 tand), jeg blev anbefalet -1 tand foran og +3

Hurtigere i førstegear det er, ellers tabes det igen i gearskift. se evt
min hjemmeside. Men -1, +3 er for meget, alt for meget. +3 bag er nok den
bedste løsning. Vogt dig for færre tænder foran, der er faktisk allerede
for få med deraf følgende polygonvibrationer. Med færre tænder foran er
trækket i kæden også forøget, og det er ikke godt for effektfulde maskiner.
Resultatet kan også ses på min side. :-/

> Er der nogen af jer der har erfaringer med dette, og i så fald hvad er "den
> rigtige" ændring ?

+1 foran, og +5 bag, og en ZVM2 kæde

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : HKL

Dato : 11-08-08 12:05

> [...]
> +3 tænder bagpå !?
>
> Er der nogen af jer der har erfaringer med dette, og i så fald hvad er

Hej

Jeg har skiftet forreste tandhjul ud og er gået fra 17 til 16 tænder, det er
den billigste form for "tuning" jeg har oplevet

/HKL, ZX10R - med laaaaaaaangt 1. gear.

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-08 16:08

On Mon, 11 Aug 2008 13:04:46 +0200, HKL wrote:

> /HKL, ZX10R - med laaaaaaaangt 1. gear.

Du mener kort....

Fra : HKL

Dato : 11-08-08 19:57

meddelelse news:qre35d81v0we.1cj3j0illw1es.dlg@40tude.net...

> Du mener kort....
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08

Ja, hvis 165km/t (med std. gearing) er et kort 1. gear, så mener jeg kort,
ellers mener jeg laaaaaaangt

/HKL, ZX10R

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-08 20:26

On Mon, 11 Aug 2008 20:56:42 +0200, HKL wrote:

> Ja, hvis 165km/t (med std. gearing) er et kort 1. gear, så mener jeg kort,
> ellers mener jeg laaaaaaangt

Ja-ja, men det er vel også derfor at Du har kortet af første gear med en
nedgearing.

Fra : Armand

Dato : 12-08-08 22:57

Orla Pedersen skrev:

> Du mener kort....

Henrik mener vel: "født med (alt for) laangt 1.-gear" :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 12-08-08 22:53

Coraggio skrev:
> [...]
> tænder bagpå !?
>
> Er der nogen af jer der har erfaringer med dette, og i så fald hvad er "den

Er sådan en TLR ikke retarderet i de lave gear fordi motoren trækker
rigeligt hårdt dér :-/
At montere en lavere gearing gavner i så fald ikke ander end rykket i
3.gear, medmindre man fjerner retarderingen. Og gør man dét er der efter
alt at dømme ingen behov for en lavere gearing :-|

Noget andet er at en lavere gearing højest gavner omkring
start/tilkobling, og i så fald kræver at man kan magte at fyre et så
lavt gear af uden at ryge på baghjulet - Når først man lægger 2.gear ind
er accelerationen tilnærmelsesvis ens videre op gennem gearene, og
herunder skal man have for øje at kameraten med den originale gearing
konstant vil være den der senest "spilder tid" med skifte gear. og
således vil synes hurtigere!

Noget tredie: Kør lige rundt den næste uge uden at bruge højeste gear og
se om du gider dé høje omdrejninger - For det bliver med samme eller
endog højere omdrejninger, som du kører med i næsthøjeste gear nu, at du
med den lave gearing vil komme til at køre med i højgear!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-08 06:33

On Tue, 12 Aug 2008 23:52:57 +0200, Armand wrote:

> [...]
> endog højere omdrejninger, som du kører med i næsthøjeste gear nu, at du
> med den lave gearing vil komme til at køre med i højgear!

Et udmærket, og praktisk tip, meen mon sådan en "sports" V2 standard har et
anvendeligt højgear til dansk brug. :-/ Det bliver nok snarere at
næsthøjeste gear bliver lovligt anvendelig ved en nedgearing.

Men jeg vil da lige gentage, at Brian bør holde nallerne fra forkædehjulet.
:-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-8-08