Olie spørgsmål.
Fra : Rob

Dato : 10-08-08 16:12

Jeg vil lige høre om her er nogle som har erfaringer med
Castrol GPS 15W/50 olie.
Jeg kører på en Harley Davidson med en TC88 motor, og på nuværende
tidspunkt, har jeg harley´s egen mineralske olie i 20-50.
Men da det er en delsyntetisk olie, og man kan få den til en meget rimelig
pris hos T-Svansen, tænkte jeg at det da kun kunne være bedre end, HD egen
mineralske olie.

/Robert

Fra : Nielsen

Dato : 11-08-08 08:17

Med en HD, er det vigtigere om olien kan tørres nemt op under cyklen, når
den står i carporten

/Ths.

P.s. Hvis olien, du har i kikkerten opfylder de specifikationer, som HD
opstiller, bør der ikke være problemer....

Fra : Rob

Dato : 11-08-08 13:05

ja he he, nu er det vist ved at være en skrøne...siden Evo motoren kom i
1984 har det ikke været noget problem.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-08-08 13:36

"Rob" <robert._eg@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men da det er en delsyntetisk olie, og man kan få den til en meget
> rimelig pris hos T-Svansen, tænkte jeg at det da kun kunne være bedre

Den er ikke bland de olier Castrol selv anbefaler til HD, med TC
motoren!
Det betyder ikke nødvendigvis at den ikke duer, men........

http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/chooseDAN.asp
Prøv selv
--
Michael D

Fra : Rob

Dato : 11-08-08 14:05

Tak for linket, var inde og kigge, og så de anbefalede ved normale forhold
en GP 50, altså en single grade mineralsk olie........det var da noget man
brugte for mange mange år siden...underligt.
Og ved køre forhold "acceptable" vælger de en Power 1 Racing 4T 10W-50, som
jeg nok mere vil hælde mig til.

/Robert

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-08-08 14:16

> [...]
> Og ved køre forhold "acceptable" vælger de en Power 1 Racing 4T
> 10W-50, som jeg nok mere vil hælde mig til.

Jeg undrede mig også lidt, især over at de anbefaler en monograde 50 SAE
olie, for som du siger, er det en ting man forventer til "traditionelle"
HD motorer.

Hvis du har tid og lyst, kan du læse meget godt om motorolie her:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Eller her: (Spring direkte til side 17, alt inden er religiøst, eller
"link til mig" pjat)
http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf

--
Michael D

Fra : Rob

Dato : 11-08-08 14:43

De link har jeg læst for langtid siden, spændende læsning må jeg sige.
Jeg har besluttet mig for at køre med Castrol Power 1 Racing 4T 10w-50, den
opfylder de krav der er, også kan jeg få den til en rimelig pris hos
Hein-Gericke som ligger få km syd for grænsen.
Undre mig virkelig over at Harlye Davidson, stadig vil anbefale en mineralsk
olie til de nyere motor som f.eks TC88, og deres Syn3 er en meget ringe
olie, udfra det jeg har læst om den...og jeg har virkelig læst en del om
olien