On Sun, 10 Aug 2008 00:03:04 +0200, "Holger" <123vip1123@mail.dk>
wrote:
Hej Holger.
>
>Jeg har skam prøvet at lade batteriet op men efter en køretur på ca. 30 min.
>var der ikke strøm nok på batteriet til at starte igen.
>Målte spændingen på batteiet efter kort tids ladning og der var 11.4 v
>,startede cyklen og målte på batteriet mens cyklen kørte med ca 1500 omr. og
>stadig 11,4 v så ingen ladning af batteriet??
>
Jeg er enig både med Armand og Orla.
Værkstedet har ingen del i den fejl - Den ville du have set under alle
omstændigheder.
Jeg vil dog være lidt mere forsigtig med at dømme statoren død før der
er foretaget målinger på den - Det er sjældent Honda har en defekt
stator, men deres regulatorer er ikke for gode
Havde det været en Suzuki var jeg også hoppet på statoren først
Nuvel, som Armand skriver, så mål statoren med et digital ohmmeter,
først mellem de tre ledninger ud af den, de vil sikkert vise noget med
0,5 ohm - Husk at kortslutte målepindene før målingen for at få en
"nul" indikation med måleledningerne inclusive.
Mål derefter fra tilledningerne til stel - Der må ikke være nogen
gennemgang - Ingen!
Nu er en modstandsmåling (ohm) på statoren særdeles usikker, så den
rigtige måde at gøre det på er ved at forbinde en gammel forlygtepære
mellem statorens tilledninger - Et par ad gangen og så måle spændingen
over pæren med et voltmeter - Motoren skal gå i rask tomgang - Ikke
for hurtigt ellers er pæren forhenværende.
Målingen foretages ved samme omdrejningstal mellem alle tre ledninger
- Et par ad gangen.
Spændingsmålingen skal være ens på alle målinger ved samme
omdrejningstal.
Hvis det er OK, og der ikke kommer noget ud af regulatoren tror jeg du
skal skifte den og ikke statoren.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk