Stator defekt på Honda cb500
Fra : Holger

Dato : 09-08-08 14:19

Havde min ny Honda CB 500 til drosling (34hk) på et værksted og da jeg
skulle hente den var der ikke strøm på batteriet, værkstedet satte
startkabler på og jeg kørte hjem, skulle ud at køre igen, ingen strøm på
batteriet.
Ned på værkstedet hvor de fortæller mig at statoren?? er defekt???? og skal
udskiftes. hmmmmm
Nu er spørgsmålet om hvordan en stator kan bryde sammen ved at hondaen står
på værkstedet, er det værkstedet der har pillet ved noget forkert eller er
det bare sort uheld?

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 14:55

Holger skrev:
> [...]
> på værkstedet, er det værkstedet der har pillet ved noget forkert eller er

Hvis den li'godt kan holde sig kørende efter starthjælp er det snarere
batteriet der er færdigt: Prøv at lade det op v.h.a. en lille mc-lader
og se om ikke det taber pusten af at stå et par dage ubrugt! Ifald, kan
det jo ikke være statorens manglende ladning der er årsagen!!
At udmåle statoren ved hjælp af et billigt digi-multimeter fra T-hansen
er forøvrigt en ganske enkel GDS-opgave!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 15:18

On Sat, 09 Aug 2008 15:54:52 +0200, Armand wrote:

> Hvis den li'godt kan holde sig kørende efter starthjælp er det snarere
> batteriet der er færdigt:

Meeget god pointe, og mit svar var da også lidt svævende. Men under alle
omstændigheder, jeg tror ikke at værkstedet har del i defekten uanset. Blot
har de i forbindelse med ombygningen prøvestartet motoren et par gange,
uden derefter at køre en længere tur, og så gav akku'en op.

Måske i grunden lettest blot at måle ladespænding á 14 - 15 volt ved høj
tomgang.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Holger

Dato : 13-08-08 20:59

Hmmm så er jeg her igen......
Efter at værkstedet har skiftet statoren hentede jeg glad min motorcykel,
den startede fint og kørte som en drøm,
Kørte de 30 km hjem fra værkstedet og kørte en tur i aftes og alt fungerede
perfekt.
Da jeg skulle starte i morges var der IGEN ikke noget strøm på batteriet. så
forfra igen, ladeaperat på batteriet og cyklen starter fint.
Herefter måler jeg ladestrøm på batteriet og konstatere at der ingen
ladestrøm er tilstede, hmmmmm var det nu også den hunde
dyre stator der var defekt og er den stået af igen????
Da jeg hentede cyklen på værkstedet fik jeg den gamle stator med hjem og
målte lidt på dem og det viste sig at jeg kunne måle 0,5 ohm på alle tre
ledninger og ingen tilgang til stel?????
Værkstedet påstår at de målte en ladestrøm på 13,9 V efter skift af
statoren, hvilket jo må siges at være OK.
Kan det være en dårlig forbindelse et eller andet sted?
Kan det være en defekt ensretter?
Værkstedet mener at der må være noget der sidder og brænder statoren
af...... (hvordan) kan det egentlig lade sig gøre?????

Holger

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 15:09

On Sat, 9 Aug 2008 15:19:11 +0200, Holger wrote:

> Nu er spørgsmålet om hvordan en stator kan bryde sammen ved at hondaen står
> på værkstedet, er det værkstedet der har pillet ved noget forkert eller er
> det bare sort uheld?

Tilfældigt. Faktisk ved Du ikke nøjagtigt hvornår statoren brød sammen. Det
må, og kan sagtens have været adskillige Km. før at Du var på værksted.
Ellers havde der jo stadig været strøm på akkumulatoren, da Du skulle
starte fra værkstedet.

Fra : Holger

Dato : 09-08-08 23:03

Værkstedet påstod at de havde været ude og prøvekøre Hondaen efter drosling
og da fejlede den ingenting efter deres vurdering.....

[Detmå, og kan sagtens have været adskillige Km. før at Du var på værksted.]
Det skal lige for en god orden skyld pointeres at jeg har ca. 30 km til
værkstedet så hvis der stadig er strøm nok på batteriet til at starte, efter
at værkstedet har rodet kan statoren da ikke være defekt da den ankom til
værkstedet. Strømmen ville jo have været brugt under 30 km kørsel.

Jeg har skam prøvet at lade batteriet op men efter en køretur på ca. 30 min.
var der ikke strøm nok på batteriet til at starte igen.
Målte spændingen på batteiet efter kort tids ladning og der var 11.4 v
,startede cyklen og målte på batteriet mens cyklen kørte med ca 1500 omr. og
stadig 11,4 v så ingen ladning af batteriet??

meddelelse news:g3oxayzsoc3v$.1jm696m3zzgnu.dlg@40tude.net...

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-08-08 23:25

On Sun, 10 Aug 2008 00:03:04 +0200, "Holger" <123vip1123@mail.dk>
wrote:

Hej Holger.

> [...]
>,startede cyklen og målte på batteriet mens cyklen kørte med ca 1500 omr. og
>stadig 11,4 v så ingen ladning af batteriet??

Jeg er enig både med Armand og Orla.
Værkstedet har ingen del i den fejl - Den ville du have set under alle
omstændigheder.
Jeg vil dog være lidt mere forsigtig med at dømme statoren død før der
er foretaget målinger på den - Det er sjældent Honda har en defekt
stator, men deres regulatorer er ikke for gode
Havde det været en Suzuki var jeg også hoppet på statoren først

Nuvel, som Armand skriver, så mål statoren med et digital ohmmeter,
først mellem de tre ledninger ud af den, de vil sikkert vise noget med
0,5 ohm - Husk at kortslutte målepindene før målingen for at få en
"nul" indikation med måleledningerne inclusive.
Mål derefter fra tilledningerne til stel - Der må ikke være nogen
gennemgang - Ingen!

Nu er en modstandsmåling (ohm) på statoren særdeles usikker, så den
rigtige måde at gøre det på er ved at forbinde en gammel forlygtepære
mellem statorens tilledninger - Et par ad gangen og så måle spændingen
over pæren med et voltmeter - Motoren skal gå i rask tomgang - Ikke
for hurtigt ellers er pæren forhenværende.
Målingen foretages ved samme omdrejningstal mellem alle tre ledninger
- Et par ad gangen.
Spændingsmålingen skal være ens på alle målinger ved samme
omdrejningstal.
Hvis det er OK, og der ikke kommer noget ud af regulatoren tror jeg du
skal skifte den og ikke statoren.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 13-08-08 22:29

On Wed, 13 Aug 2008 21:59:02 +0200, Holger wrote:

> [...]
> Værkstedet mener at der må være noget der sidder og brænder statoren
> af...... (hvordan) kan det egentlig lade sig gøre?????

Hmmm ... umiddelbart lyder det ike til at den gamle stator fejler noget
ud over at den kunne have været kortsluttet til stel - er isolationen på
ledningerne intakt? Det kan dog ikke siges endegyldigt uden at man måler
omhyggeligt efter om vindingerne er ens, om den giver spændning nok o.s.v.

Desværre tror jeg ikke værkstedet har løst opgaven med flid - men bare
skiftet en god solid klump og så håbet at det var det. Fjelen kan være
løse forbindelser, dårlige stik, laderegulæatoren - og endda en periodisk
fejl i laderegulatoren. Statoren kan dog heller ikke udelukkes - men så
burde fejlen jo være væk nu!