/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC kører ej vinkelret på banen mere?
Fra : StreetFighter


Dato : 08-08-08 23:49

MC-en hælder en smule til den ene side når man slipper styret. Altså lide
ligesom man har pakket 20kg gods på siden af den, og så skal korrigere for
det. Det er kommet snigende efter kædejusteringer og styrjusteringer og
efter at den har fået tæsk
Hvad kan det være og hvordan rettes det?



 
 
Grunnet (09-08-2008)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 09-08-08 08:37

I nyhedsmeddelelse: g7iibk$l3$1@registered.motzarella.org,
skrev StreetFighter <streetfighter@ghostrider.invalid> følgende:
> MC-en hælder en smule til den ene side når man slipper styret. Altså
> lide ligesom man har pakket 20kg gods på siden af den, og så skal
> korrigere for det. Det er kommet snigende efter kædejusteringer og
> styrjusteringer og efter at den har fået tæsk
> Hvad kan det være og hvordan rettes det?
>
>

Kunne tyde på at for- og baghjul ikke flugter.
Hvis du ved kædejusteringen ikke har justeret baghjulet lige meget i både
højre og venstre side, vil baghjulet ikke flugte med forhjulet, og cyklen
vil forsøge at dreje til den ene side.
Har du ikke spændt baghjulet godt nok efter kædejusteringen, kunne en gang
"tæsk" måske også trække hjulet skævt, hvilket let må kunne se ved at kæden
må være blevet for slap.

Et ødelagt kronrørsleje (eller for håndt spændte lejer) kan også give
symptomerne - og du har jo haft dem spændt rimeligt hårdt jvfr. tidligere
tråd.

Jeg ville starte med at måle om for- /baghjul flugter.
Metoden gav Orla dig i din tråd af 3/8


--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)



Armand (09-08-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-08-08 14:46

Grunnet skrev:
> I nyhedsmeddelelse: g7iibk$l3$1@registered.motzarella.org,
> skrev StreetFighter <streetfighter@ghostrider.invalid> følgende:
>>
>> Hvad kan det være og hvordan rettes det?
>>
>
> Kunne tyde på at for- og baghjul ikke flugter.
> Hvis du ved kædejusteringen ikke har justeret baghjulet lige meget i både
> højre og venstre side, vil baghjulet ikke flugte med forhjulet, og cyklen
> vil forsøge at dreje til den ene side.
> Har du ikke spændt baghjulet godt nok efter kædejusteringen, kunne en gang
> "tæsk" måske også trække hjulet skævt, hvilket let må kunne se ved at kæden
> må være blevet for slap.
> Jeg ville starte med at måle om for- /baghjul flugter.
> Metoden gav Orla dig i din tråd af 3/8
>
Vær lidt moderne og brug det laser-waterpas der sikkert er i familien et
sted:
Stil motorcyklen på center-støtteben eller baghjulsløfter og læg
waterpasset an mod siden af bagdækket, så højt som muligt så dækket
støtter så tæt ved waterpassets ender som muligt (og der ikke er noget i
vejen for laserens "bane")
Brug en strop eller elastik til at binde det fast om en hjulege så det
biliver siddende stramt mod dækket, således at man kan arbejde fremme
ved forhjulet.
"lys" fremad mod samme højde på forhjulet og gå frem for at rette
forhjulet til så bageste og forreste dækside har lige langt ud til
laser-punktet, og noter dét!
Gør derefter ligeså på den modsatte side og konstanter om der er forskel
på målet for de to sider!

Er der forskel beregnes gennemsnitsmålet for de to sider og baghjulet
justeres indtil at dette mål er opnået - Perfektionisten kan derefter
lige måle efter på første side igen, for at se om beregningen nu også
holder vand og evt. finjustere derudfra!

Når hjulene således flugter kan man kigge efter om fabriks-markeringerne
ved baghjuls-akslen passer og i fald at de ikke gør (á så havde man vel
ikke brug for at korrigere v.h.a. en flugtning) kan man med en
kørnerprik eller mejsel-hak i kanten flytte markeringen på den side hvor
man finder det mest belejligt - Og sidenhen bruge dén markering med god
samvittighed!

--
Armand.

StreetFighter (09-08-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 09-08-08 20:41

On Sat, 09 Aug 2008 15:45:59 +0200, Armand wrote:

> Vær lidt moderne og brug det laser-waterpas der sikkert er i familien et
> sted:

God Ide
Havde tænkt på det. Ville spænde en alu el jernprofil på hver side af
baghjulet (med en lang bolt som klemmer dem sammen om hjulet) og så montere
laserwaterpas på denne anordning. Kan det bruges?

Armand (09-08-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-08-08 21:08

StreetFighter skrev:
> On Sat, 09 Aug 2008 15:45:59 +0200, Armand wrote:
>
>> Vær lidt moderne og brug det laser-waterpas der sikkert er i familien et
>> sted:
>
> God Ide
> Havde tænkt på det. Ville spænde en alu el jernprofil på hver side af
> baghjulet (med en lang bolt som klemmer dem sammen om hjulet) og så montere
> laserwaterpas på denne anordning. Kan det bruges?

Hvis profilerne er lange nok, så er du jo fremme på begge sider af
forhjulet alligevel og får ikke brug for laser-pletten.
Er waterpasset langt nok (jeg har ikke set dem som lommewaterpas endnu),
så er skinnerne unødvendige.

--
Armand.

StreetFighter (09-08-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 09-08-08 22:33

On Sat, 09 Aug 2008 22:07:38 +0200, Armand wrote:

> Hvis profilerne er lange nok, så er du jo fremme på begge sider af
> forhjulet alligevel

aha, så det er måske den bedste løsning. At spænde to stk 2mtr aluprofiler
sammen om dæksiderne. Så kan vrid i forgaffelbroerne vel fjernes blot ved
at løsne skruerne i broerne.
?



Michael Dahlberg (10-08-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 10-08-08 10:36


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:489df8cf$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> StreetFighter skrev:
>> On Sat, 09 Aug 2008 15:45:59 +0200, Armand wrote:
>>
>>> Vær lidt moderne og brug det laser-waterpas der sikkert er i
>>> familien et sted:
>>
>> God Ide
>> Havde tænkt på det. Ville spænde en alu el jernprofil på hver side af
>> baghjulet (med en lang bolt som klemmer dem sammen om hjulet) og så
>> montere
>> laserwaterpas på denne anordning. Kan det bruges?
>
> Hvis profilerne er lange nok, så er du jo fremme på begge sider af
> forhjulet alligevel og får ikke brug for laser-pletten.
> Er waterpasset langt nok (jeg har ikke set dem som lommewaterpas
> endnu), så er skinnerne unødvendige.

--
Hvor store lommer har du?
Jeg har et Laserwaterpas, der kun er 7,7,5 cm på den største led.
--
Michael D



Armand (10-08-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-08 11:27

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:489df8cf$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Er waterpasset langt nok (jeg har ikke set dem som lommewaterpas
>> endnu), så er skinnerne unødvendige.
>
> Hvor store lommer har du?
> Jeg har et Laserwaterpas, der kun er 7,7,5 cm på den største led.
>
OK!
i så fald kræver det nok en skinne alligevel

Forøvrigt: Lad være med at læse med her!
Hvis du kommer til at teste 75'eren jvf. en nævnte procedure, risikerer
du bare at blive skuffet (over ikke at have mulighed for at justere
baghjulet ind) :-|

--
Armand.

Michael Dahlberg (10-08-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 10-08-08 16:59


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:489ec219$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:489df8cf$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Er waterpasset langt nok (jeg har ikke set dem som lommewaterpas
>>> endnu), så er skinnerne unødvendige.
>>
>> Hvor store lommer har du?
>> Jeg har et Laserwaterpas, der kun er 7,7,5 cm på den største led.
>>
> OK!
> i så fald kræver det nok en skinne alligevel
>
> Forøvrigt: Lad være med at læse med her!
> Hvis du kommer til at teste 75'eren jvf. en nævnte procedure,
> risikerer du bare at blive skuffet (over ikke at have mulighed for at
> justere baghjulet ind) :-|
>

Synes du, at jeg skal prøve?
Jeg er forberedt på lidt "Overraskelse!

By the way (Lidt OT:
Jeg kørte lidt ved siden af datteren i fredags, for at chekke
kædestramning efter Armand-metoden.
Den virker!
Hun kunne til gengæld ikke se om 75'erens træk var korrekt justeret
--
Michael D



Armand (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-08-08 22:11

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:489ec219$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>> Forøvrigt: Lad være med at læse med her!
>> Hvis du kommer til at teste 75'eren jvf. en nævnte procedure,
>> risikerer du bare at blive skuffet (over ikke at have mulighed for at
>> justere baghjulet ind) :-|
>
> Synes du, at jeg skal prøve?
> Jeg er forberedt på lidt "Overraskelse!
>
Hvis du mener at kunne håndtere en neagtiv oplevelse som der IKKE er
andet at gøre ved end at trække på skulderne over, så prøv da bare.
men på den anden side, eftersom at der ikke er noget at gøre, så er det
unødig viden, så hvorfor bruge tid på det anyway :-/

> By the way (Lidt OT:
> Jeg kørte lidt ved siden af datteren i fredags, for at chekke
> kædestramning efter Armand-metoden.
> Den virker!
>
Sæ'fulli

> Hun kunne til gengæld ikke se om 75'erens træk var korrekt justeret
>
Nu må du heller ikks stille for store krav til sådant et pigebarn!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste