ka det passe...
Fra : Jan Jacobsen

Dato : 08-08-08 23:10

Hej
Jeg er relativ ny i det at kører mc, og har i den forbindelse et lille
spørgsmål:

Ka det passe at når man kører hen over en kant, eksempelvis asfalt der er
repareret, anden belægning o.lign, så skal cyllen "slå med baghjulet"

Mvh
Jan, og hans gamle suzuki 550 ed fra 84

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-08-08 23:25

Jan Jacobsen skrev:
> [...]
>
> Ka det passe at når man kører hen over en kant, eksempelvis asfalt der er
> repareret, anden belægning o.lign, så skal cyllen "slå med baghjulet"

jo lidt bevægelse kan godt forekomme, især på ældre MC.

tjek dine dæk, hvis de er tip-top (dæktryk og slid) er bevægelsen mindre

der er ikke umiddelbart noget farligt ved det, omend det da for mange
føles ubehageligt

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 11:30

J.C.Kløve skrev:

> jo lidt bevægelse kan godt forekomme, især på ældre MC.
>
> tjek dine dæk, hvis de er tip-top (dæktryk og slid) er bevægelsen mindre

Jup!
Især en ganske flad-slidt bagdæks "firekantede" profil giver voldsomme
reaktioner!
Samme fænomæn forekommer i de spor der af den tunge trafik er tromlet i
asfalten på mange motorvejsstrækninger, og dér kan det føles/være mere
kritisk eftersom at man vil kunne komme til at slingre mellem de to
sider i et sådant - Bare at du er forberedt på dét også!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 09-08-08 15:41

> [...]
> mere kritisk eftersom at man vil kunne komme til at slingre mellem de
> to sider i et sådant - Bare at du er forberedt på dét også!

Jeg vil gerne supplere Kløve og Armand, ved at bemærke, at selvom både
motorcykel og dæk er i orden, og her er dæktrykket bestemt også af
betydning, så kan det i starten føles meget voldsomt, men man vender sig
til det. Helt slemt er skinner i vejen efter min mening.
En slutbemærkning: Der er utrolig forskel fra dæktype til dæktype.
--
Michael D

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-08-08 21:04

Michael Dahlberg skrev den 09 aug 2008 i

> man vender sig til det. Helt slemt er skinner i vejen efter min
> mening.

Hæ, ja: På vores tjekkiettur for nogle uger siden var jeg inde i Prag
(vi boede oppe i Melnick) for at få nye bremseklodser på ibag (280,dkr
monteret), og det foregik i regnvejr på glatslidte brosten og
sporvognsskinner. Shit jeg havde ondt i skuldrene efter den omgang. Det
vænner jeg mig aldrig til, der var glat som sæbe, urghh ;-/

Information om de danske nyhedsgrupper:http://usenet.lundhansen.dk

Fra : Jacob

Dato : 09-08-08 04:29

"Jan Jacobsen" <jan_torbin@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ka det passe at når man kører hen over en kant, eksempelvis asfalt der er
> repareret, anden belægning o.lign, så skal cyllen "slå med baghjulet"

Det kan godt passe at du kan mærke det i mc´en. Det vender du dig dog
hurtigt til, og du lærer sikkert også hurtigt at holde dig fra de hvide
langsgående striber på vejen :)

Mvh Jacob

Fra : Gimbal

Dato : 09-08-08 10:49

Min MC er helt ny og den gør det også hvis striber eller lapper på vejen er
tykke. Men jeg ved ikke om den ligefrem "slår" med baghjulet, det føles
nærmere som at sejle lidt. Jeg forsøger så vidt det er forsvarligt, at styre
uden om grove lapper og brønddæksler, og køre imellem de hvide felter i
fodgængerovergange. Det giver også lidt øvelse til den dag man møder en stor
fed olieplet eller hestepære. :)

Fra : OZ3BTO

Dato : 09-08-08 13:07

> [...]
>
> Ka det passe at når man kører hen over en kant, eksempelvis asfalt der er
> repareret, anden belægning o.lign, så skal cyllen "slå med baghjulet"

Samlinger og striper kan trække ret voldsomt enda i en 2 hjuler.. Har selv
prøvet at blive "fanget" i et sæt fuldt optrukne streger hvilket tydeligt
kunne mærkes

Fra : Gimbal

Dato : 09-08-08 15:31

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Samlinger og striper kan trække ret voldsomt enda i en 2 hjuler.. Har selv
> prøvet at blive "fanget" i et sæt fuldt optrukne streger hvilket tydeligt
> kunne mærkes

Jamen, derude må du jo slet ikke køre

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 15:43

Gimbal skrev:
> "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message
>>
> Jamen, derude må du jo slet ikke køre

Begivenheden gjorde jo også at han blev fanget!

--
Armand.

Fra : Jan Jacobsen

Dato : 09-08-08 21:14

Hej Alle... og tak for jeres kommentarer...
Det er da rart at vide at man ikke er helt tosset ...
Har da også selv fundet ud af at ikke kører på striber /lapper....
Er egentligt ret klog !!!!!!!!..... (konen er ikke enig... hvorfor mon )

mvh
Jan.... og tak

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-08-08 10:40

> [...]
> Har da også selv fundet ud af at ikke kører på striber /lapper....
> Er egentligt ret klog !!!!!!!!..... (konen er ikke enig... hvorfor

Hvorfor tror du mon, at du skulle have det anderledes end os andre?

--
Michael D

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-08 20:14

"Jan Jacobsen" <jan_torbin@jacobsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
>
> Ka det passe at når man kører hen over en kant, eksempelvis asfalt
> der er repareret, anden belægning o.lign, så skal cyllen "slå med

De kan godt sejle lidt, men hvis dækket ellers ikke er slidt fladt på
midten burde der ikke være meget at mærke. Dæk, der er flade på midten
er noget skidt for mc'ens køreegenskaber på mange måder.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R