Lidt sikkerhed
Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 14:58

Afledt af en tråd i et svensk forum:

Hvor mange af jer, med GPS, har sat jer ind i at opgive en position til en
redningstjeneste, (112) ?

Forestil dig, at Du er kørt galt, ude på den mindste sognevej som Du kan
komme i tanke om, er Du i stand til at finde kordinaterne i din GPS, og
formidle dem til 112 ?

De fleste GPS enheder kan oplyse kordinater á hddd°mm.mmm eller
hddd°mm.ss.s , så det var måske en god idé at øve sig en smule, så at det
ikke er helt håbløst at finde når Du ligger der med et ben fastklemt under
mc'en. Det kan betyde meget i tid for en ambulance om at nå frem.

Orla Pedersen, som fandt en grund til at have GPS med på turen.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-08 15:18

> Hvor mange af jer, med GPS, har sat jer ind i at opgive en position til en
> redningstjeneste, (112) ?

Prøvede det sidste sommer på stranden i nordylland. Hverken Falck eller
politi kunne bruge koordinatet til noget. Hverken på centralen eller i
bilerne ....

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-08 15:24

> Prøvede det sidste sommer på stranden i nordylland. Hverken Falck eller
> politi kunne bruge koordinatet til noget. Hverken på centralen eller i
> bilerne ....

Der skulle man istedet vide at man kan finden nogle små grønne skilte oppe
ved klitterne og/eller mellem hvilke nedkørsler man befandt sig. Så trods
det at vi viste præcist hvor martin "imiterede strandet sæl" så tog
ambulancen den lange vej fra en nordligere nedkørsel...

Men de får vel opdateret deres udstyr "engang", eller man er heldig at have
en chauffør der har sin private GPS med ...

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 15:41

On Fri, 8 Aug 2008 16:18:09 +0200, Anders Majland wrote:

> Prøvede det sidste sommer på stranden i nordylland. Hverken Falck eller
> politi kunne bruge koordinatet til noget. Hverken på centralen eller i
> bilerne ....

Jesus, står det så ringe til.... Ok så, Sverige er langt foran,
(igen). :-/

Orla Pedersen

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 10:56

Orla Pedersen skrev:

> Jesus, står det så ringe til.... Ok så, Sverige er langt foran,
> (igen). :-/

Alt andet lige så har Sverige langt højere antal øde strækninger uden så
meget som et sving eller sidevej til stedfæstelse af lokalitet - "der er
masser af grantræer på begge sider" er IKKE en særlig god positionering
hinsidan

Som ikke-GPSejer er jeg heller ikke i panik over ikke at vide hvor i
verden jeg er indenfor en femkrone og de der måtte bevæge sig udenfor
det faste vejnet bør tillægge sig en lokalitets-stedfæstelses rutine som
en del af den andeledes oplevelse det er at være udenfor alfarvej!

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-08-08 15:36

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:ouoippminn9d$.f4cbg33ohb13.dlg@40tude.net...
> [...]
> ikke er helt håbløst at finde når Du ligger der med et ben fastklemt under
> mc'en. Det kan betyde meget i tid for en ambulance om at nå frem.

Jeg mener da at vejnavnet og oplysninger fra den nærmeste kantpæl skulle
være tilstrækkeligt.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 15:44

On Fri, 8 Aug 2008 16:35:57 +0200, Søren Larsen wrote:

> Jeg mener da at vejnavnet og oplysninger fra den nærmeste kantpæl skulle
> være tilstrækkeligt.

Kan Du huske vejnavnene på din improvisoriske tur i sommerlandet ? :-/

Orla Pedersen, kantpæle ? Kommer i aldrig nogen steder.......

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-08-08 15:51

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:xhf76ma2qu3r.1d27jet345ke$.dlg@40tude.net...
> Kan Du huske vejnavnene på din improvisoriske tur i sommerlandet ? :-/

Nej - men det kan GPS'en.

Fra : Grunnet

Dato : 08-08-08 15:42

I nyhedsmeddelelse: 489c59cd$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
skrev Søren Larsen <a.and@andeby.dk> følgende:
> [...]
> meddelelsen news:ouoippminn9d$.f4cbg33ohb13.dlg@40tude.net...

> Jeg mener da at vejnavnet og oplysninger fra den nærmeste kantpæl

Det er det da også - men hvordan får du lige aflæst nærmeste kantpæl der
måske står 30m fra dig, hvis du - som Orla skriver - ligger med et ben
fastklemt under MC'en ?

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-08-08 15:50

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen
> Det er det da også - men hvordan får du lige aflæst nærmeste kantpæl der
> måske står 30m fra dig, hvis du - som Orla skriver - ligger med et ben
> fastklemt under MC'en ?

Okay, lige i den situation så...

Fra : Gimbal

Dato : 08-08-08 22:04

"Søren Larsen" <a.and@andeby.dk> wrote in message

> "Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen
>
> Okay, lige i den situation så...

Det kunne også gælde hvis man er landet på ryggen, så må man jo ikke rejse
sig op, af fare for at blive Jason Watts.

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 11:05

Gimbal skrev:
> "Søren Larsen" <a.and@andeby.dk> wrote in message
>>

> Det kunne også gælde hvis man er landet på ryggen, så må man jo ikke rejse
> sig op, af fare for at blive Jason Watts.

Generelt har man vist ikke megen nytte af den på motorcyklen
fastmonterede GPS hvis man er alene og ligger ubevægelig tilskadekommet!
I mange situationer af den karakter vil bare det at få fat i
mobiltelefonen kunne være et problem!

Til dem der er allermest forskrækkede over at ende med ikke at være
on-line: Kør derefter!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 15:47

On Fri, 8 Aug 2008 16:35:57 +0200, Søren Larsen wrote:

> den nærmeste kantpæl skulle
> være tilstrækkeligt.

Ahædr, kantpæle ?? Kløve ! Hjælp mig, hvor mange kantpæle så vi på turen
til Karoline......

Orla Pedersen, ihvertfald ingen der hvor at det var sjavt.

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-08-08 15:52

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:rzu6pj9kqv8y.ifkaa9qmtppm.dlg@40tude.net...
> Ahædr, kantpæle ?? Kløve ! Hjælp mig, hvor mange kantpæle så vi på turen
> til Karoline......

Hvis vejen er så lille at der ikke er kantpæle, er vejnavnet sikkert også
nok

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-08-08 19:21

Søren Larsen skrev:

> [...]
> meddelelsen news:rzu6pj9kqv8y.ifkaa9qmtppm.dlg@40tude.net...
>
> Hvis vejen er så lille at der ikke er kantpæle, er vejnavnet sikkert

??
Jeg kan ikke komme i tanke om at jeg nogen sinde er stoppet op ved at
skilt for at orientere mig om hvad en given "ligegyldig" vej i en fjern
egn af danmark hedder - det eneste jeg interesserer mig for i den
situation (på MC) er
1) at den er der
2) at den er sjov at køre på
3) at der er en naturoplevelse med oven i hatten

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-08-08 20:12

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 1) at den er der
> 2) at den er sjov at køre på
> 3) at der er en naturoplevelse med oven i hatten

Enig, men nu gik Orla's indlæg jo på at bruge GPS'en til at finde de aktulle
koordinater, og så er det da lettere at aflæse vejnavnet (på GPS'en).

/Søren

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-08-08 20:55

Søren Larsen skrev:

> [...]
>
> Enig, men nu gik Orla's indlæg jo på at bruge GPS'en til at finde de
> aktulle koordinater, og så er det da lettere at aflæse vejnavnet (på

ja ok, men jeg bruger ikke selv den slags forstyrrende elektronik når
jeg kører MC

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-08 21:14

> ja ok, men jeg bruger ikke selv den slags forstyrrende elektronik når jeg
> kører MC

Trafiksikkerhedsmæssigt tror jeg at en gps vil vinde over et krak kort på
tanken til hver en tid ... Jeg har kørt rigeligt rundt i kbh og forsøgt at
orientere mig efter et papirkort til at jeg værdsætter såden en lille dims
der ikke alene ved hvor jeg er men også kan komme med et forslag til en
retning... Men hverken i bil eller på mc vil jeg have stemmenavigering -
Det er forstyrrende. Men sådan en lille "stille" skærm man lige kan kaste et
blik på når man har tid finder jeg ikke forstyrrende .... Og så er det jo
samtidig et nøjagtigt speedometer - Noget yamaha ikke har forsynet mine
mc'er med.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-08-08 21:59

Anders Majland skrev:

> [...]
> forstyrrende .... Og så er det jo samtidig et nøjagtigt speedometer -
> Noget yamaha ikke har forsynet mine mc'er med.

gud var så venlig at give mig en "organisk" GPS, til MC brug

Den er ganske god syntes jeg, her er lidt features:

Den kan fortælle hvor jeg er (se ned, jeg er der hvor mine fødder /dæk
rører jorden)

Den kan også afgøre hvor jeg skal køre hen - (der hvor der ser sjovest ud)

Den har ikke kort på husnummer niveau for meget mere end himmerland
og,djursland dele af vest,og øst jylland samt dele af vensyssel og thy.

Den kender dog det overordnede vejnet for jylland og fyn, og kan
orientere sig generelt i nordeuropa sverige og norge.

Der er flere interface til kort opdatering, hvis det bliver nødvendigt
at detailorientere sig på adresseniveau:
fx
- Optisk interface (scan et kort inden du kører hjemme fra)
- Elektro akkustisk / oralt interface (ring til dem du skal hen til)
- rent oralt/akkustisk interface (spørg en tilfældig om vej)
- optisk visuelt interface (den lærer de steder jeg kommer frem at kende)

Den kører på rugbrød, men kan "boostes" med sukkerstof

--
Dun@nt der nægter at være effektiv på MC

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-08-08 09:01

J.C.Kløve skrev den 08 aug 2008 i

> gud var så venlig at give mig en "organisk" GPS, til MC brug

Jaja, sådan en har vi allesammen

GPSén tilføjer en ekstra dimension / mulighed, og har den fordel at der
kan slukkes for den. Har man brugt den tilpas meget, og har overstået
fascinationfasen, ved man også at bruge den på den "rigtige" måde.

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 11:26

Arne Lorenzen skrev:
> [...]
> kan slukkes for den. Har man brugt den tilpas meget, og har overstået
> fascinationfasen, ved man også at bruge den på den "rigtige" måde.

På den anden side, så er jeg bange for at brugen deraf hæmmer den
"organiske" i sin indbyggede stedgenkendelses-lagring!

Lidt ligesom bagsædepassageren i bilen på familieudflugt der spørger:
"hvor er vi" og alligevel kun kan svare "nå" til svaret: "Lige udenfor
Vorbasse" fordi at spørgsmålet snarere var: "er vi der snart", á den
"blinde" GPS-brugers relation til hvor på "linien" mellem punkt A og B
at man befinder sig :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-08 19:02

Det er jeg enig i.

> På den anden side, så er jeg bange for at brugen deraf hæmmer den
> "organiske" i sin indbyggede stedgenkendelses-lagring!

Langt hen ad vejen har du ret - men hvorfor dog bruge "energi" på at vide
hvor man er og/eller hvordan man når målet ...

Langt det meste af min mc-kørsel er enten til/fra arbejde eller på arbejde
(kørsel til kunder/leverandører). Hvor jeg har været før kan jeg da også
finde det igen uden hjælp, men kommer jeg fra et andet verdenshjørne så er
det ikke så nemt. Hvis man blot kører mc for turens skyld er det mest et
spørgsmål om man kan finde hjem igen ... Og det tror jeg de fleste vil kunne
uden de større problemer (og måske endda med omveje under 100km)

Dernæst bruger jeg meget GPS'ens estimering af ankomsttidspunkt. Kører man
efter en aftale/færge er det betryggende at den kan vise en at man har tid
nok. Specielt hvis man synes at trafikken er håbløs og at det går altfor
langsomt ...

Nej jeg synes ikke det er sjovt at rakke rundt i tæt trafik og skulel spørge
om vej eller køre med et lap papir i venstre hånd ...

Imho kører man kun for sjov kan GPS hjælpe en med at finde de sjove veje /
holde en på dem. Kører man også for at komme frem til ukendte destinationer
er den en stor hjælp jeg idag nødigt vil være foruden ...

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-08 21:03

> Enig, men nu gik Orla's indlæg jo på at bruge GPS'en til at finde de
> aktulle koordinater, og så er det da lettere at aflæse vejnavnet (på
> GPS'en).

Det er rigtigt mange små veje uden navne - selv i dk....

>Jesus, står det så ringe til.... Ok så, Sverige er langt foran,
> (igen). :-

Og så var der lige den med den nordjyske kyst. Der er langt mellem
kendetegn og vel ~20-30km mellem adgangsvejen på det stykke hvor en fra
klubben fik brug for liggende transport. Men trods det at ambulancen kom
"den gale vej" så nåede den da frem før tidevandet ... Vi var ved at
overveje om han skulle flyttes ...

I sverige kan der jo også være mange km blot mellem et par huse ..

Men det er ikke mere end et par uger siden at en motorcyklist en sen aften
mødte en undsluppen hest og selv ringede efter hjælp da han mente at han
havde brækket benet ... og så er det ikke kun GPS'en man skal kunne nå, men
også telefonen ...

Hvis man "bare" ligger fastklemt kan men vel flytte den ... Det vil vel
næsten altid kunne lade sig gøre. Det er ikke nødvendigvis nemt - det ved
jeg for jeg har selv prøvet det ... Lidt dumt som sidste mand at slå
kolbøtter og lade XT'en hoppe på benet. Nåede kun lige at vende mig rundt og
se næstsidste mand forsvinde i en støvsky ...

Næste skridt må være sådan en rally gps med indbygget kommunikation (mobil)
og en crashsensor så cyklen selv kan ringe efter hjælp hvis piloten ikke er
istand til det ...

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 23:57

On Fri, 8 Aug 2008 21:11:36 +0200, Søren Larsen wrote:

> Enig, men nu gik Orla's indlæg jo på at bruge GPS'en til at finde de aktulle
> koordinater, og så er det da lettere at aflæse vejnavnet (på GPS'en).

Okay, prøv lige med Gl. Viborgvej et sted i Nordjylland

Orla Pedersen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-08-08 19:17

Orla Pedersen skrev:

> Ahædr, kantpæle ?? Kløve ! Hjælp mig, hvor mange kantpæle så vi på turen
> til Karoline......

umm jeg lavede lige et hurtigt overslag, omkring 1 pæl pr. km på vej der
ned

Det er vist ikke til megen nytte

Fra : Tonny Kirkegaard

Dato : 08-08-08 19:58

Orla Pedersen skrev:
> Afledt af en tråd i et svensk forum:
>
> Hvor mange af jer, med GPS, har sat jer ind i at opgive en position til en
> redningstjeneste, (112) ?
Hvis du har en TomTom gps, er der en funktion som kan fortælle hvor du er.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 23:57

On Fri, 08 Aug 2008 20:57:55 +0200, Tonny Kirkegaard wrote:

> Hvis du har en TomTom gps, er der en funktion som kan fortælle hvor du er.

Men det har jeg så ikke, og det eneste jeg ville opfordre til, var at lære
sin egen favorit GPS at kende.

Orla Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 08:20

On Fri, 8 Aug 2008 15:58:14 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Afledt af en tråd i et svensk forum:

<snip>

Nu var det nu ikke for at starte en tråd, GPS/kontra, der kan være alverden
grunde til at vælge til, eller fra. Næeh, det var kun et hip til at sætte
sig ind i de gizmo'er man _måtte_ have købt.

Mht. vejnavne, ja så har en mejetærsker måttet lade livet omkring Øster
Hornum mens brandfolk ledte efter den i Svenstrup, (Gl. Viborgvej). Så
kordinater er ikke helt uvæsentlige, faktisk er en del småveje slet ikke
navngivet i GPS-kortmateriale. (Ja-ja, vi bor, og kører altså ikke alle i
en storby ).

Derfor er jeg også lettere rystet over Majlands historie fra stranden, og
det agter jeg faktisk at gøre noget ved. Det er en absolut sikkerhedsbrist,
at alarmcentralen ikke, som option, kan tage imod en position

Orla Pedersen

Fra : Armand

Dato : 09-08-08 11:20

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> det agter jeg faktisk at gøre noget ved. Det er en absolut sikkerhedsbrist,
> at alarmcentralen ikke, som option, kan tage imod en position

For vestkysten er det vel egentligt ikke så svært:
Kystlinien er generelt nord/syd -orienteret hvorfor man ikke behøver at
fukusere på længde-koordinaten, men alene om bredde-koordinaten:
Der er lidt over 110 km mellem hver breddegrad og derfor næsten 2 km
mellem hvert (grad-)minut og hvis man er en alarmcentral med et stykke
vestkyst-linie indenfor området er det enkelt at plotte hvert
koordinatiske minut ind langs kystlinien på det land-kort man under
alle omstændigheder må have hængende bag en dør!

For østkysten af Jylland gælder generelt det samme, og de
kyststrækninger som dér ikke løber nord-syd (á fjordene og mols især) er
billedet omvendt á indlotning af længde-minutter

Men måske at der ikke er fantasi nok dertil iblandt etatens personnel og
at det således er op til 3.person at udføre arbejdet, samt levere det
færdige produkt til de enkelte alarmcentral :-/

--
Armand.

Fra : Henning Nielsen

Dato : 09-08-08 17:42

meddelelse news:piqq4c9ttz7j.1pscbt00wvuny$.dlg@40tude.net...
> [...]
> sikkerhedsbrist,
> at alarmcentralen ikke, som option, kan tage imod en position

Var der ikke noget med, at alarmcentralerne skulle kunne se ens position,
udfra det udsendte signal fra en mobiltelefon ?. Jeg læste engang en
artikkel om, at det skulle have været inført i danmark, men af tekniske
grunde ikke var blevet lavet endnu. Er er nogen der kender status på dette
?. Jeg ved at dette er indført i alarmcentraler uden for Danmark.

Og så til det oprindelige toppic

Politi, falck, brandvæsen ect. har jo i dag gps i bilerne så det burde jo
værre muligt at køre efter et gps kordinat. Men der må jo være en grund til
at de ikke vil modtage et sådan kordinat ?.
Alarmentralen der modtager et opkald, taster jo adresse oplysninger ind på
en computer og sender den videre til relevant redningstjeneste. Måske de
mangler et felt på komputeren til at skrive et gps-kordinat ind i ?

Det kunne måske også være at de er bange for den usikkerhed der kan værre i
det opgivne kordinat. Det er jo ikke ligemeget, om det er opgivet i
decimalgrader eller grader/minutter. Og det er jo heller ikke ligemeget
hvilket kordinatsystem kordinatet er beregnet efter ?
Det er jo alt sammen ting der kan føre til misforståelser og blive
problematisk når vi snakker om, at miste få minutter, i forbindelse med en
redningsaktion ?

Men det kunne jo være sjovt, at høre hvad de har, som begrundelse for ikke
at modtage et gps-kordinat ?.

mvh
Henning

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-08 19:15

Politiet kom frem lige som ambulancen var klar til at køre - så dem fik vi
også lige en snak med. De havde haft en GPS som forsøg "for længe siden" men
den kunne ikke følge med ved udrykning (Må have været i gps'ens barndom ,,,)

Falck havde ikke GPS i ambulancen.

> Politi, falck, brandvæsen ect. har jo i dag gps i bilerne så det burde jo
> værre muligt at køre efter et gps kordinat.

Åbenbart ikke i hele landet - baseret på den ene episode i sommern 2007.

Alarmcentralen noterede afair koordinatet ned, men hverken ambulance eller
polititi kunne bruge det.

Martin havde et redningsabb. på motorcyklen og det var også falck der skulle
hente cyklen. De fandt den da også, men der var vi andre kørt videre ...

> Men det kunne jo være sjovt, at høre hvad de har, som begrundelse for ikke
> at modtage et gps-kordinat ?.

Som sagt modtog de det - men ambulancen kunne ikke bruge det ...

Vi havde en skagbo med (der kender lidt til vestkysten) og han kunne
fortælle dem præcist mellem hvilke 2 nedkørsler til stranden vi befandt os.
Men ambulancen valgte så den nordlige og kørte mod syd... Men de fortsatte
så mod syd for der var noget kortere og stranden var bedre at køre på ...

Men når jeg kører tur kører jeg gerne på veje der hverken har asfalt eller
navn - og jeg kører helst ikke alene ... Mest det at jeg hvis jeg er uheldig
og ikke selv kan tilkalde hjælp risikerer at ligge i ugevis ... For hvis jeg
kan ringe efter hjælp skal de såmend nok finde mig trods min "upræcise"
stedbestemmelse ... Det er desværre for sjældent jeg kører "tur for sjov"
men sidt var en tur i juli hvor jeg kørte ud af indkørseln og til hæjre og
kom hjem 4 timer og 160km senere fra venstre. En tur med en overvægt uden
asfalt og veje uden navne ... Men jeg havde en bagstopper med ...

Men mon ikke at politit/falck "snart" bliver opdateret mhs gps ....

Fra : Søren Larsen

Dato : 10-08-08 16:57

"Henning Nielsen" <hhn@mail1.stofanet.dk.spamfilter> skrev i meddelelsen
> [...]
> grunde ikke var blevet lavet endnu. Er er nogen der kender status på dette
> ?. Jeg ved at dette er indført i alarmcentraler uden for Danmark.

Systemet er indført men det er ikke noget der overføres automatisk til
alarmcentralen. For at få den slags oplysninger, kræves der en henvendelse
til den pågældende mobiludbyder.

/Søren