Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor skal der strøm til søgeren i
Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 12-09-08 22:37

Hej
Jeg blev lidt overrasket da jeg kiggede i søgeren på mit D70 efter at
have taget batteriet ud til ladning. Søgerbilledet var blevet mørkt og
grumset! Da batteriet kom i igen kom søgeren tilbage til sit gamle udseende.
Da jeg ellers er vant til gammeldags SLR (Fra før AF, nogle af dem
virker helt uden strøm undrer jeg mig over hvad der i lysets vej gør
denne forskel?

../Lars

Fra : MW

Dato : 12-09-08 23:03

"Lars Schaumburg-Müller" <l@r.s> skrev i en meddelelse
> [...]
> Da jeg ellers er vant til gammeldags SLR (Fra før AF, nogle af dem virker
> helt uden strøm undrer jeg mig over hvad der i lysets vej gør denne

Eneste forklaring er at du har set gennem et nedblændet objektiv

mvhMW

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-09-08 23:18

MW wrote:
> "Lars Schaumburg-Müller" <l@r.s> skrev i en meddelelse

> Eneste forklaring er at du har set gennem et nedblændet objektiv

Nå, eneste og eneste...

Ud over matskiven ligger der en gennemsigtig LCD i søgeren. Det er den,
der viser info og bl.a. osse fokuss valg. Den bliver mørk og træls, når
den slukkes.

Bo //

Fra : MW

Dato : 13-09-08 11:24

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ud over matskiven ligger der en gennemsigtig LCD i søgeren. Det er den,
> der viser info og bl.a. osse fokuss valg. Den bliver mørk og træls, når

Det lyder da uhensigtsmæssigt, normalt indspejles informationerne så de ikke
forstyrrer søgerbilledet, endnu en grund til at vælge Canon (host host)

MW

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-09-08 11:50

>forstyrrer søgerbilledet, endnu en grund til at vælge Canon (host host)

"endnu"? Er der andre grunde da??

Har ikke oplevet problemet med mit D40X ..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 11:56

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det lyder da uhensigtsmæssigt, normalt indspejles informationerne så de
> ikke forstyrrer søgerbilledet, endnu en grund til at vælge Canon (host

Hvorfor dog?
Kan du tage billedet uden strøm?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : MW

Dato : 13-09-08 13:01

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor dog?
> Kan du tage billedet uden strøm?

Ja da, med mit gamle F1, men det er sgu da tumpet med overflødigt
dillerdaller i søgeren, det kan den da kun blive dårligere af, ja man kan
vel dårligt kalde det en optisk søger når den går "i sort" uden strøm

mvhMW

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 18:58

> Ja da, med mit gamle F1, men det er sgu da tumpet med overflødigt
> dillerdaller i søgeren, det kan den da kun blive dårligere af, ja man kan
> vel dårligt kalde det en optisk søger når den går "i sort" uden strøm

Humm, dit Canon har også en LCDskærm hen over søgerfeltet.
Hvordan tror du ellers, dit valgte fokusfelt lyser op, når det er aktivt
eller noget af alt det andet hejs, der er i søgerfeltet?
Hint: horisontlinier, variabelt centerfelt mm. Nåh nej, det er vist kun
Nikon, der har opfundet horisontlinierne

Har du kigget i din søger uden batteriet i kameraet?
Indrømmet jeg har ikke spekuleret over det siden D70'eren, men mon ikke
noget tilsvarende sker i D200 og D3, når batteriet pilles ud.
Eller måske LCD'en er blevet af bedre kvalitet.

Reelt er det afsindigt ligegyldigt. Uden batteri er dit kamera en sten! Du
kan ingenting uden strøm i et DSLR.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 13-09-08 19:07

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> noget tilsvarende sker i D200 og D3, når batteriet pilles ud.
> Eller måske LCD'en er blevet af bedre kvalitet.

Jo også i D200 sker det, men jeg har ikke brugt det uden batteri før

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : ab©

Dato : 14-09-08 13:49

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
> Jo også i D200 sker det, men jeg har ikke brugt det uden batteri før

Og hvordan bar du dig ad med at "bruge" det nu ?

ab©

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-09-08 19:29

ab© skrev:
> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
>>

> Og hvordan bar du dig ad med at "bruge" det nu ?
>
> ab©

Undskyld min dårlige formulering: Jeg har aldrig før set i søgeren uden
batteri.

Fra : MW

Dato : 13-09-08 19:49

> [...]
> Nikon, der har opfundet horisontlinierne
>
> Har du kigget i din søger uden batteriet i kameraet?

Nu er jeg jo ikke født i går men Canon 30D har et halvgennemskinneligt
hovedspejl, et sekundært spejl (hjælpespejl) og en CMOS sensor i bunden af
spejlhuset. Fokuspunkter og info er delvist indgraveret i matskiven /delvist
indspejlet i søgeren og der er et helt almindelig klart søgerbillede med
synlig markering af spotcirkel og fokuspunkter uden batteri i kameraet

mvh/MW

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-08 15:12

MW wrote:

> [...]
> indspejlet i søgeren og der er et helt almindelig klart søgerbillede med
> synlig markering af spotcirkel og fokuspunkter uden batteri i kameraet

Uanset hvordan det er konstrueret, kan ingen digitale kameraet tage
billeder uden batteri

Bo //

Fra : MW

Dato : 14-09-08 15:35

> Uanset hvordan det er konstrueret, kan ingen digitale kameraet tage
> billeder uden batteri
>
> Bo //

Derfra og så til ligefrem at anbringe en lcd skærm oven på matskiven er der
trods alt et stykke vej, og det kan ikke ligefrem være befordrende for
søgerbilledets kvalitet.

MW

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-08 17:27

MW wrote:
> [...]
> trods alt et stykke vej, og det kan ikke ligefrem være befordrende for

Kommer vel an på om det er en LCD af ordentlig kvalitet. Har du f.x.
kigget i søgeren på en D3, og sammenlignet med den, der sidder på en F4
(som jeg anser for een af de bedste) ?

Jeg kan ikke se forskellen.

Og så må det vel være i orden ?

Bo //

Fra : aon

Dato : 14-09-08 01:23

> [...]
> Hint: horisontlinier, variabelt centerfelt mm. Nåh nej, det er vist kun
> Nikon, der har opfundet horisontlinierne

Jep de har også brug for hjælp

aon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-08 15:07

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Indrømmet jeg har ikke spekuleret over det siden D70'eren, men mon ikke
> noget tilsvarende sker i D200 og D3, når batteriet pilles ud.

Efter at have læst det, har jeg prøvet: Jo, både D200 og D3 bliver osse
lidt mørkere, når man tager batteriet ud.
Et kamera bruger også strøm, når det er slukket. Jeg læste at D3 bruger
omkring 2mA i slukket tilstand, og ca 4mA, når det et tændt og gået på
standby. Så med et batteri på 2.5Ah kan den være slukket i lidt over 7
uger, før batteriet er afladet.

> Reelt er det afsindigt ligegyldigt. Uden batteri er dit kamera en sten!
> Du kan ingenting uden strøm i et DSLR.

Jo, med kameraer af god og tung kvalitet, kan man slå søm i mens man
lader batteriet op

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-08 15:03

MW wrote:

> Ja da, med mit gamle F1, men det er sgu da tumpet med overflødigt
> dillerdaller i søgeren, det kan den da kun blive dårligere af, ja man kan
> vel dårligt kalde det en optisk søger når den går "i sort" uden strøm

F1 ? - den digitalieserede da vist heller ikke billederne. Det var den
gang vi havde den selen lysmåler (også uden batteri).

Bo //

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 12-09-08 23:20

MW skrev:
> "Lars Schaumburg-Müller" <l@r.s> skrev i en meddelelse

> Eneste forklaring er at du har set gennem et nedblændet objektiv
>
> mvhMW

Ja, det kunne forklare at det bliver mørkt, men jeg kunne heller ikke
fokusere manuelt (Det var det jeg mente med grumset . .)