Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Antal eksponeringer
Fra : 4000[Roskilde]

Dato : 12-09-08 05:25

Hejsa.

Hvordan kan jeg se antal eksponeringer ved mit kamera?

Det drejer sig om et Olympus E-510.

På forhånd tak

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 12-09-08 13:20

4000[Roskilde] wrote:
> Hejsa.
>
> Hvordan kan jeg se antal eksponeringer ved mit kamera?
>
> Det drejer sig om et Olympus E-510.
>
> På forhånd tak

Hej.
Jeg ved det ikke - men programmet photome http://www.photome.de/ kan
vise en masse exif info for dine billeder, heriblandt mener jeg også
actuations/exponeringer, hvis altså informationen er tilgængelig i billedet.
Det er den vist ikke for Canon kameraer (undtagen 1D serien) men med
lidt held kan du finde det i dine Olympus E-510 billeder.

Om der er andre muligheder ved jeg ikke - men det da et interessant emne.
/Finn

Fra : emj

Dato : 12-09-08 13:43

On Fri, 12 Sep 2008 04:25:01 -0700 (PDT), in dk.fritid.foto you wrote:

>Hvordan kan jeg se antal eksponeringer ved mit kamera?
>
>Det drejer sig om et Olympus E-510.

Tag et billede og aflæs i filnavnet
Pmddd0000.jpg
P står for farveprofilen (sRGB)
md for måned
ddd for dato
0000 for antal eksponeringer.
P8249186.JPG
viser at billedet er taget den 24 sept og at det er nummer 9186
eksponering.
Hilsen emj

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-09-08 14:09

emj skrev:

> [...]
> 0000 for antal eksponeringer.
> P8249186.JPG
> viser at billedet er taget den 24 sept og at det er nummer 9186

Står otte tallet i filnavnet for september? Hvad sker der når man har
taget mere end 9999 billeder?

Jesper

Fra : emj

Dato : 12-09-08 14:45

Jesper Juul skrev:

>Står otte tallet i filnavnet for september?

Nej,det er selvfølgelig august. En tyrkfejl fra min side.

>Hvad sker der når man har
>taget mere end 9999 billeder?

Jeg tror, den begynder forfra.Det skal jeg fortælle dig, når jeg når
dertil på mit e-510.

Mit står på 9535 eksponeringer

Hvorfor er det så vigtig for dig at kende antallet af eksponeringer?
Hvis du skal købe/sælge et brugt E-510 koster det vel max. 2000 kr
incl. 2 kitobjektiv.
Det vil det også være værd.

Hilsen emj

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-09-08 18:36

emj skrev:

> Nej,det er selvfølgelig august. En tyrkfejl fra min side.

Oki doki, synes også det ville være ret underligt.

> Jeg tror, den begynder forfra.Det skal jeg fortælle dig, når jeg når
> dertil på mit e-510.

Ok, så man kan i praksis ikke bruge det.

> Mit står på 9535 eksponeringer
>
> Hvorfor er det så vigtig for dig at kende antallet af eksponeringer?

Det må du spørge OP om.

> Hvis du skal købe/sælge et brugt E-510 koster det vel max. 2000 kr
> incl. 2 kitobjektiv.
> Det vil det også være værd.

Enig, det er sgu et ret fornuftigt kamera.

Jesper

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 13-09-08 19:09

>Hvordan kan jeg se antal eksponeringer ved mit kamera?

Dette trick virker på E-500, men om det virker på E-510 ved jeg ikke......

Turn camera on
Open card door.
Press Play(green arrow on e1) and ok together

Press up down left and right
Press shutter button
Press up
press right.

R = shutter releases (it shows the number of shutter releases the camera had
so far)