Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filnavn: _MG_ i stedet for IMG_
Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-09-08 21:01

Mit Canon 450D laver Filnavn: _MG_ i stedet for IMG_. Hvad er det lige
jeg er kommet til at ændre på - vil egentlig gerne have det tilbage
til IMG_*.*

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-09-08 21:19

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote in message
> Mit Canon 450D laver Filnavn: _MG_ i stedet for IMG_. Hvad er det lige
> jeg er kommet til at ændre på - vil egentlig gerne have det tilbage
> til IMG_*.*

Det er et spørgsmål om hvilket farverum du har valgt. AdobeRGB giver _MG_ og
sRGB giver IMG_

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-09-08 21:52

On Wed, 10 Sep 2008 22:19:21 +0200, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

>Det er et spørgsmål om hvilket farverum du har valgt. AdobeRGB giver _MG_ og
>sRGB giver IMG_

Da Adobe har størt farverum er det vel det man bør vælge, ikke?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-09-08 22:47

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:2rcgc4dk2tton2casb4kcafdlr5mdaldo0@4ax.com...

> Da Adobe har størt farverum er det vel det man bør vælge, ikke?

Ja - forudsat du har kalibreret din PC + skærm til dette farverum - sRGB er
defacto standard på PC.
Men det betyder jo ikke at du ikke bør kalibrere skærm osv bare fordi du
vælger sRGB.
Den store kalibrering af skærm osv kræver lige at du ikke overser din
farveprinter - og så har du en opgave for dig.
Og den ukendte faktor for dig kan hurtigt blive ekstern - det er slet ikke
let at kalibrere overfor en ekstern leverandørs maskiner, f.eks.
fotohandlere, Bilka og andre steder, hvor du kan få printet dine billeder.
Nogle af dem opgiver deres kalibrering, så du kan lægge en farveprofil ind
der passer til deres maskine. Men du ser jo ikke resultatet før et stykke
tid efter.....
Har arbejdet med farveprint i forskellige former - det er heller ikke let
med proffesionelt udstyr

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-09-08 10:36

On Wed, 10 Sep 2008 23:46:35 +0200, "Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu>
wrote:

> [...]
>meddelelse news:2rcgc4dk2tton2casb4kcafdlr5mdaldo0@4ax.com...

>Ja - forudsat du har kalibreret din PC + skærm til dette farverum - sRGB er

Både skærm og printer er kalibreret og vil høre om jeg så bør bruge
Adobe RGB eller sRGB i selve kameraet. i PS bruger jeg sRGB.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-09-08 22:51

Karsten Jensen wrote:

> Da Adobe har størt farverum er det vel det man bør vælge, ikke?

Hvis du fotograferer i raw format er det ligegyldigt...

Bo //

Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-09-08 10:37

On Wed, 10 Sep 2008 23:51:11 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>Hvis du fotograferer i raw format er det ligegyldigt...

Ok - det gør jeg.....

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-08 07:11

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote in message

> Da Adobe har størt farverum er det vel det man bør vælge, ikke?

Det kommer også an på, hvilke programmer man bruger. Der er en del der ikke
understøtter farvestyring og ikke understøtter andet end srgb. F.eks Acdsee
(ikke pro 2), IE, Faststone. Så bruger man et af disse programmer til at se
billeder med, så har man et problem med farverne.

Per

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-09-08 21:21

Karsten Jensen skrev:
> Mit Canon 450D laver Filnavn: _MG_ i stedet for IMG_. Hvad er det lige
> jeg er kommet til at ændre på - vil egentlig gerne have det tilbage
> til IMG_*.*

Prøv at ændre farverummet tilbage til adobe rgb.

Tommy

Fra : Infinity

Dato : 10-09-08 23:11

Karsten Jensen wrote:
> Mit Canon 450D laver Filnavn: _MG_ i stedet for IMG_. Hvad er det lige
> jeg er kommet til at ændre på - vil egentlig gerne have det tilbage
> til IMG_*.*

Har set at du har fået svar, men i en CMD box (Start/Kør/CMD) finder du den
rigtige mappe og skriver Ren -*.* I*.* og så bliver de alle renamet til
IMGnnnnn.jpg

OBS jeg skriver - istedet for underscore da underscore tilsynelande laver
understregning.

Eksempel
C.\>foto\Ren -*.* I*.*

--