Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF-kort: Sandisk Extreme III vs. Ultra II ~
Fra : Janus

Dato : 09-09-08 19:04

Står og skal bruge CF-kort (2x4GB). Skulle egentlig til at bestille
Sandisks “Extreme III”, men opdager så at “Ultra II” er noget
billigere.

Nogen der har praktiske erfaringer med forskellen på de to?

Hastigheden spiller ikke den store rolle (mit kamera har godt med
buffer), men hvordan med holdbarhed? Sandisk selv skriver en del om
“Extreme III”s levedygtighed ved “severe weather conditions”, og at
kortet er “durable, reliable and thoroughly tested (...) shock and
vibration tested” osv.

Er der reelt noget om snakken (man vil jo nødig miste fotos), eller
kommer det kun polar- og krigsfotografer til gode?

Janus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-09-08 19:09

Janus wrote:
> [...]
>
> Er der reelt noget om snakken (man vil jo nødig miste fotos), eller
> kommer det kun polar- og krigsfotografer til gode?

Den der med shock/vibration er noget fis til kamerabrug. Hameraet er
forlængst delamineret, inden kortet tager skade. Hvilket kamera har du
tænkt dig at bruge dem til ?

Hvorfor ikke tage nogle større kort. De er ikke så dyre. Jeg har selv et
antal 16Bgy Transcend kort, der ikke har givvet andre problemer end jeg
selv har skabt (de skal formatteres, så FAT32 ikke sætter en grænse ved
2Gyb)

Bo //

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-09-08 01:15

Du mener vel at de skal formateres med FAT32 så du kommer uden om
FAT16 grænsen på 2GB.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-09-08 19:54

"Janus" <foo@bar.com> wrote in message

> [...]
> billigere.
>
> Nogen der har praktiske erfaringer med forskellen på de to?

Jeg bruger både Extreme III og Ultra II kort.
Lidt afhængig af pris og hvad der er muligt at få. Jeg vil gerne give lidt
ekstra for Extreme III, for om ikke andet kan det tømmes hurtigere til
computeren.

Kig iøvrigt på
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007
og se om dit kamera er nævnt.
Med de priser der er på CF kort, syntes jeg at det godt kan svare at have
hvor kortet ikke er flaskehalsen.
Mine kameraer er langsommere end kortene, så jeg mærker ingen praktisk
forskel på Ultra II og Extreme III

Husk at nye Ultra II kort overfører ca. 15MB/sek (mod 10MB/sek tidligere) og
Extreme III ca. 30MB/sek (mod 20MB/sek tidligere).

Som Bo Bjerre, vil jeg også foreslå at overveje større kort.
Jeg bruger også 16GB, men kører den i parallel med 16GB SDHC kort (i Canon
1D serie kameraer).

> [...]
> "Extreme III"s levedygtighed ved "severe weather conditions", og at
> kortet er "durable, reliable and thoroughly tested (...) shock and

Jeg har ikke oplevet nogen kort stå af, så det ved jeg ikke.

Da World Tradecenter blev angrebet den 11/9-2001 blev een fotograf dræbt
(Bill Biggart).
Hans kameraer (2 stk Canon 1N (prof) og D30 (amatør)) og filmen ødelagt,
men hukommelseskortet overlevede - det må række...

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Janus

Dato : 09-09-08 20:08

On Tue, 09 Sep 2008 20:09:04 +0200, Bo Bjerre wrote:

> Den der med shock/vibration er noget fis til kamerabrug. Hameraet er
> forlængst delamineret, inden kortet tager skade.

Hehe .. det tror jeg gerne. Tilbage er så, om der reelt er nogen
kvalitetsforskel - herunder om Sandisks "built with leading-edge media
recovery algorithms" er noget der gør mig lykkelig:
<http://sandisk.dk/Products/Catalog(1024)-
SanDisk_Extreme_III_CompactFlash.aspx>

> Hvilket kamera har du tænkt dig at bruge dem til ?

Nikon D200.

> Hvorfor ikke tage nogle større kort. De er ikke så dyre.

Mest fordi jeg er paranoid for at miste fotos og gerne vil fordele fotos
over flere kort. Og så er prisen pr. MB vist nogenlunde den samme mellem
2-4-8 GB.

> Jeg har selv et
> antal 16Bgy Transcend kort, der ikke har givvet andre problemer end jeg
> selv har skabt (de skal formatteres, så FAT32 ikke sætter en grænse ved
> 2Gyb)

Ah, har faktisk ikke lagt mærke til hvilke filsystemer mit kamera
understøtter.

Janus

Fra : Janus

Dato : 10-09-08 20:04

On Tue, 09 Sep 2008 20:53:56 +0200, Mogens Hansen wrote:

> Jeg bruger både Extreme III og Ultra II kort. Lidt afhængig af pris og
> hvad der er muligt at få. Jeg vil gerne give lidt ekstra for Extreme
> III, for om ikke andet kan det tømmes hurtigere til computeren.

Et hurtigt kig på edbpriser.dk siger:

Sandisk 4 GB Ultra II: 190.
Sandisk 4 GB Extreme III: 295 kr.
Begge incl. fragt og ekspedition. Laveste priser for de forhandlere, der
p.t. har varen på lager.

> Kig iøvrigt på
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007
> og se om dit kamera er nævnt.

Det er det. Extreme III klart hurtigere end Ultra II. Tror dog ikke det
spiller den store rolle for mig. Læser typisk mails, mens maskinen henter
billeder.

> [...]
> at have hvor kortet ikke er flaskehalsen. Mine kameraer er
> langsommere end kortene, så jeg mærker ingen praktisk forskel

Har rigeligt med buffer.

> Som Bo Bjerre, vil jeg også foreslå at overveje større kort. Jeg bruger
> også 16GB, men kører den i parallel med 16GB SDHC kort (i Canon 1D serie
> kameraer).

Mit kamera spiser kun eet kort af gangen.
Tror jeg holder mig til 4 GB kort, jf. at jeg er paranoid, og gerne vil
kunne opbevare del-mængder af ferien andre steder end i kameraet.

> [...]
> Hans kameraer (2 stk Canon 1N (prof) og D30 (amatør)) og filmen
> ødelagt, men hukommelseskortet overlevede - det må række...

Rækker bestemt for mig

Efter input her (og tak for dem!) tror jeg bare, jeg køber Ultra II.

Janus