Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
GRÅFILTER
Fra : emj

Dato : 09-09-08 08:13

Jeg er på vej ud i en diskussion om, hvad et gråfilter bruges til.
Google har mange forskellige bud.
En teknisk funderet forklaring vil være rigtig velkommen.

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-09-08 08:30

emj wrote:
> Jeg er på vej ud i en diskussion om, hvad et gråfilter bruges til.
> Google har mange forskellige bud.
> En teknisk funderet forklaring vil være rigtig velkommen.

Det nedsætter mængden af lys, der kommer ind i kameraet. Omtales også
som ND eller Neutral Density. De finde i mange tætheder.

Grunden til at bruge dem er ofte at kunne fotografere på lange
lukkertider i fuldt dagslys, så f.x et vandfald kan se "lækkert" ud.

Skal man f.x. fotografere med 1/4 sekund i solskin er der ikke andre
muligheder.

Bo //

Fra : emj

Dato : 09-09-08 10:12

Bo Bjerre skrev:

Til dig + alle I andre siger jeg mange tak for god forklaring

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-08 08:38

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Jeg er på vej ud i en diskussion om, hvad et gråfilter bruges til.
> Google har mange forskellige bud.
> En teknisk funderet forklaring vil være rigtig velkommen.

Et gråfilter dæmper det lys som skal trænge gennem objektivet (solbrille).
Da det er et GRÅ-filter medfører det ikke farveskift i lyset, fordi grå
opfattes som en neutral nuance.

Hvis man f.eks. ønsker at bruge så stor blændeåbning og langsom
lukkerhastighed at billedet overbelyses, kan et gråfilter monteres på
objektivet. Det frigør fotografen for at binde sig til de høje blændetal som
f.eks. 16 og 22 i kraftig sol. Høj blænde giver stor dybdeskarphed, og det
er ikke altid et ønske. Normalt kan man sætte lukkerhastigheden op for at gå
tilsvarende ned i blændetal, men der kan være flere årsager til at vælge
gråfilter som alternativ. Måske kan kameraet fysisk ikke opnå tilstrækkelig
høj lukkerhastighed, måske ønsker fotografen en vis form for
bevægelsessløring eller noget tredie.

Gråfilter findes i flere styrker, og jo flere man sætter sammen, desto
mørkere bliver resultatet. Man kan i princippet lave langtidseksponeringer i
daglys, hvis man har filtre nok.

-Joachim

Fra : Michaelbs

Dato : 09-09-08 09:39

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i meddelelsen

Som supplement til de øvrige kan jeg lige skyde ind, at et ND filter også
muliggør at man kan kombinere flash-brug med stor blænder åbning (lav
dybdeskarphed) indenfor kameraets max sync-speed.
Jeg har et ND-filter, der kan stilles mellem 2 og 8 blænder ved at dreje på
den yderste ring. Meget smart.

mvh Michaelbs

Fra : Per, Herringe

Dato : 09-09-08 09:49

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:48c6363c$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> dybdeskarphed) indenfor kameraets max sync-speed.
> Jeg har et ND-filter, der kan stilles mellem 2 og 8 blænder ved at dreje

En anden grund til at ønske at undgå for kraftig nedblænding kunne være, at
de fleste objektiver er skarpest ved moderat nedblænding.

MVH Per, Herrringe

Fra : S

Dato : 09-09-08 09:59

Michaelbs wrote:

> [...]
> (lav dybdeskarphed) indenfor kameraets max sync-speed.
> Jeg har et ND-filter, der kan stilles mellem 2 og 8 blænder ved at dreje

Av, det var smart. Har du et link til dette ND-filter?

/S

Fra : Michaelbs

Dato : 09-09-08 14:22

"S" <s@no.no> skrev i meddelelsen

> Av, det var smart. Har du et link til dette ND-filter?

værsgo:
http://www.singh-ray.com/varind.html

Jeg sagde ikke at det var et billigt filter..

michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-08 14:49

Er det lavet ved at sætte to polfiltre sammen?

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.b2net.dk
"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:48c6786c$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-09-08 16:54

Marten Ølgaard wrote:
> Er det lavet ved at sætte to polfiltre sammen?

Det kan næsten ikke være andet. Jeg undrer om det udviser "særlige
egenskaber" overfor polariseret lys ?

-men det kan Michael sikkert svare på

Bo //

Fra : Michaelbs

Dato : 09-09-08 20:40

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan næsten ikke være andet. Jeg undrer om det udviser "særlige
> egenskaber" overfor polariseret lys ?
>
> -men det kan Michael sikkert svare på
>
> Bo //

Jeg aner ikke om det er to polfiltre, men det udviser ikke særlige
egenskaber overfor polariseret lys. Det opfører sig på ingen måde som et
polfilter men udelukkende som et - ja..gråfilter.
Det er i øvrigt et state og the art produkt.
Pudsighed: Det bliver først fremstillet, når man har bestilt det!

mvh Michaelbs

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 09-09-08 19:32

> Som supplement til de øvrige kan jeg lige skyde ind, at et ND filter også
> muliggør at man kan kombinere flash-brug med stor blænder åbning (lav
> dybdeskarphed) indenfor kameraets max sync-speed.

Man kan også bare enable high speed sync i flashens menu og spare filteret
(på bekostning af batterilevetid og lysstyrke, naturligvis...)

Mvh.
Anja

Fra : Michaelbs

Dato : 09-09-08 20:41

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> Man kan også bare enable high speed sync i flashens menu og spare filteret
> (på bekostning af batterilevetid og lysstyrke, naturligvis...)

Præcist! high speed ync i flashen reducerer dens styrke helt vanvittigt.

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 11-09-08 21:35

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> "Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> Præcist! high speed ync i flashen reducerer dens styrke helt vanvittigt.

High speed synk kan forøvrig ikke brukes med studioblitzer, så da må man ned
på blitz anleggets sync tid, som varierer fra 1/60-1/250 alt etter type,
alder og modell.

mvh
Gunnar Laurhammer

Fra : S

Dato : 09-09-08 21:55

Anja Dunning-Krüger wrote:

> Man kan også bare enable high speed sync i flashens menu og spare
> filteret (på bekostning af batterilevetid og lysstyrke, naturligvis...)
>
> Mvh.
> Anja

Ja på batteriflashes. Men hvad med almindelige studie-flashes?

Fra : thl

Dato : 09-09-08 17:16

On 9 Sep., 21:39, "Michaelbs"
> [...]

> Det er i øvrigt et state og the art produkt.
> Pudsighed: Det bliver først fremstillet, når man har bestilt det!

Hoya har dem og beskriver dem således:

Pol Fader
A combination of two gray polarizing filters set in independently
rotating frames. Rotating the frames varies the amount of light
passed. Useful with exceptionally strong light sources, such as in
solar photography, scientific applications, etc. Useful with movie
cameras for fadeouts.

mvh

Thorbjørn

Fra : Michaelbs

Dato : 10-09-08 09:38

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:cada965c-95f9-41d3-97da-Hoya har dem og beskriver dem således:

[...]

-------

Yeps men sådan er Singh-ray's vari ND ikke bygget op.
mvh Michaelbs

Fra : thl

Dato : 10-09-08 04:11

On 10 Sep., 10:38, "Michaelbs"
> [...]
>
> Thorbjørn
>
> -------
>
> Yeps men sådan er Singh-ray's vari ND ikke bygget op.

Hvordan er de så bygget op?

Når man læser Singh-ray´s egen beskrivelse, kunne man godt
få den tanke at det er et dobbelt polfilter.
---:The Vari-ND can be used with most other Singh-Ray filters except
Polarizers or Polarizers PLUS.

mvh

Thorbjørn

Fra : Michaelbs

Dato : 10-09-08 15:40

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:df66efef-0a47-4751-bf4e-> news:cada965c-95f9-41d3-97da-Hoya har dem og
beskriver dem således:

> [...]

få den tanke at det er et dobbelt polfilter.
---:The Vari-ND can be used with most other Singh-Ray filters except

______

Jeg ved det som sagt ikke. Jeg ved bare der ikke er tale om to
"independantly rotating frames".
Det inderste glas er fast. Det ydre kan roteres ca 1/4 omgang gående fra 2
til 8 hele stop.

mvh Michaelbs

Fra : Per

Dato : 11-09-08 08:51

> [...]
> "independantly rotating frames".
> Det inderste glas er fast. Det ydre kan roteres ca 1/4 omgang gående fra 2

----------

Ærgeligt de ikke kan æde mere lys. Jeg har et ND1000 filter som æder 10 stop
og mindre kan ikke gøre det, hvis man vil lege med lang lukketid i dagslys.

Fra : Michaelbs

Dato : 11-09-08 13:58

"Per" <ihate@spam.com> skrev i meddelelsen

> ----------
>
> Ærgeligt de ikke kan æde mere lys. Jeg har et ND1000 filter som æder 10
> stop og mindre kan ikke gøre det, hvis man vil lege med lang lukketid i
> dagslys.

10 stop? Så er viewfinderen jo helt sort.. hvordan ilverden fokuserer du med
dette gråfilter?

mvh Michaelbs

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 11-09-08 21:34

> "Per" <ihate@spam.com> skrev i meddelelsen

> 10 stop? Så er viewfinderen jo helt sort.. hvordan ilverden fokuserer du
> med dette gråfilter?
>
> mvh Michaelbs

Manuell fokus, og så monterer du filteret etter at fokus er satt... Enkelt
:)

For alle andre, så er det riktig at det er snakk om 2 linjære pola filter
satt sammen, der man vrir de mot hverandre.
Teoretisk om glasset er godt nok, så kan man med 2 slike pola filter sperre
ute alt lys dersom de står 180 grader mot hverandre.
Jeg har kikket på dette filteret, men endte opp med å kjøpe standard filter
ND8 og ND4 i 77mm fatning. dette dekker stort sett all optikken jeg
benytter.

mvh
Gunnar Laurhammer

Fra : Per

Dato : 09-09-08 12:04

Jeg har skrevet en lille artikel med billedeeksempler
http://www.fotomors.dk/artikler/Hvad%20er%20ND.pdf

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 09-09-08 12:48

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har skrevet en lille artikel med billedeeksempler
> http://www.fotomors.dk/artikler/Hvad%20er%20ND.pdf

Udemærket artikel. Du glemmer dog de filtre, som har en hård overgang mellem
filter og ikke filter (gradueret er vel et forkert ord i den sammenhæng).
Jeg undrer mig dog over, at du ikke mener gråfilter er det korrekte ord? Det
er vel det danske ord for et filter af denne type?

MVH
Thomas

Fra : emj

Dato : 12-09-08 08:12

Per skrev:

>Jeg har skrevet en lille artikel med billedeeksempler
>http://www.fotomors.dk/artikler/Hvad%20er%20ND.pdf

Du skulle vel ikke have en artikel om polfilter også.
Jeg elsker at få ting beskrevet på dansk

Hilsen emj