Underlivsbetændelse??
Fra : Catja Grundsted

Dato : 22-07-01 21:49

Hejsa i Gruppen

Jeg har en boxer-tæve på snart ½ år.
For nogle måneder siden opdagede jeg at hun en gang imellem havde en dråbe
et-eller-andet siddende, når hun havde tisset (for mig ligner det
betændelse).
Jeg besøgte dyrlægen (ikke min faste dyrlæge) i en anden henseende og fik
da spurgt til det. Hun sagde at så længe hun ikke viste tegne på
blærebetændelse (små-tisseri, forsøg på at tisse uden der kommer noget
m.m.), så havde jeg intet at bekymre mig om.Tillige trykkede hun lidt på
hendes underliv og jeg faldt tilro ved denne besked.
Nu er det så at jeg idag har set det igen. Der har været et stykke tid (1-2
mdr) hvor jeg ikke har set noget, men nu er det åbenbart tilbage. Hun er
frisk og glad og viser ingen gener.
Kan det være underlivsbetændelse?
Hvad er symtomerne på det?
Har I ligende erfaringer?

Med Venlig Hilsen Catja

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 22-07-01 21:57

"Catja Grundsted" <grundstedgaard@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(1-2
> mdr) hvor jeg ikke har set noget, men nu er det åbenbart tilbage. Hun er

Hej Katja.
Jeg oplever ofte, at tævehvalpe har dette problem. Min dyrlæges forklaring
er, at en hvalp har et meget kort urinrør,og at den derfor let får en lille
infektion i urinrøret.Behandlingen er 1 ascorbinsyretablet ( de "gammeldags
c- vitaminer, der ikke er syreneutrale) om dagen. De koster ikke ret meget,
og kan fås på apoteket. Det gør urinen sur, så bakterierne ikke kan trives
deri.
Selvfølgelig skal man samtidig være opmærksom på, om det udvikler sig. Tag
f.eks. hvalpens temperatur og vær sikker på at den er glad og tilfreds og
drikker og spiser, og ikke klynker mens den tisser.

Håber du kan bruge hjælpen.
Hilsen Anne Mette

--
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift

Fra : Bettina

Dato : 23-07-01 10:32

Hej Catja

Jeg har selv en tæve på 10 måneder og oplevede for et par måneder siden
næsten det samme lige da hun var færdig med sin første løbetid. I hendes
tilfælde var det dog en del værre, da der hang decideret betændelse ud af,
når hun havde ligget ned et stykke tid...og var da også hos dyrlægen og blev
dømt til penicillinkur i 10 dage.
Jeg fik at vide, at det sagtens kunne udvikle sig til livmoderbetændelse.
Det lyder dog ikke som om det er så grelt i dit tilfælde endnu, men hold
rigtig godt øje med den lille...det kan hurtigt gå hen og blive et alvorligt
problem med operation til følge. Min tæve viste heller ingen tegn på ubehoag
overhovedet, ingen sløvhed, øget tørst eller noget som helst. (jeg fik at
vide det var betændelse i livmoderhalsen)

held og lykke og hold godt øje med hende

Bettina

Fra : Familien Grundsted

Dato : 23-07-01 19:02

Hejsa igen

Tak for jeres indlæg.
Nu er jeg mere rolig..*ssss*
Jeg vil selvfølgelig forsat holde øje med hende, men jeg vil tillige få købt
de tabletter Anne Mette talte om. Så hun kan få af dem når jeg ser hun
"drypper".
Tak igen....hvor er det dog herligt med en sådan nyhedsgruppe

Hilsner Fra Catja

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 23-07-01 19:10

"Familien Grundsted" <grundstedgaard@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "drypper".
> Tak igen....hvor er det dog herligt med en sådan nyhedsgruppe

Hej Catja.
Jeg tror, det vil være klogt at forebygge, ved at give hende
C-vitaminerne.Hun har jo vist, at hun har tendenserne til lidt betændelse,
og i denne tid, hvor der er så varmt, er de små damer mere udsatte, da de
ofte lægger sig med de bare maver på noget koldt.
Hilsen Anne Mette

Fra : Familien Grundsted

Dato : 24-07-01 21:53

Hej Anne Mette

Mener du at jeg skal give hende dem hverdag i denne tid selvom hun evt. ikke
viser noget? Hvad med om vinteren? Måske skulle jeg give hende dem hverdag
evt til hun bliver noget ældre og så se om hun da kan undvære dem?
Hvad syntes du?
På forhånd tak

Catja

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 24-07-01 22:50

Hej Catja.
Jeg giver selv c-vitaminerne i en månedstid, hvis hvalpen har vist tegn på
lidt udflod eller småtisseri. Så stopper jeg og er ekstra opmærksomen tid.
Min erfaring er, at det oftere er om sommeren end om vinteren problemet
dukker op. Jeg har også erfaret, at det holder op senest, når hvalpen er et
års tid.
Håber det hjælper dig (øh- altså din hund)
Jeg har lige afleveret et kuld hvalpe og 2 ud af de7 tæver har haft det
samme problem i mild grad. Jeg gør altid hvalpekøberne opmærksom på, at
problemet kan opstå. Så er jeg sikker på, at de er opmærksomme herpå.
Forresten - hvis der er koldt gulv, hvor hvalpens kurv står, vil det være en
god ide at invistere i en billig tæpperest, og lægge den foran kurven, så
hun lægger sig der, når der bliver for varmt for hende i sengen.
Hilsen Anne Mette

Fra : Familien Grundsted

Dato : 30-07-01 20:25

ok....*sssssss*....og tak..*s*