Fejl o Opensuse 11.0 - ikke dansk keymap i~
Fra : Jørgen Heesche

Dato : 24-08-08 12:44

Jeg har installeret OpenSuse 11.0 på en Toshiba Satellite Pro A300, men
der er problemer med keyboard layout.
Jeg har ved installationen valgt dansk sprog og dansk keyboard.
Men i X er der US-keyboard.
I de virtuelle konsoller (CTRL-ALT-Fn) er DK-keyboard i orden.
xorg.conf:
Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
Option "XkbModel" "microsoftpro"
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbRules" "xfree86"
EndSection

Hvordan løses det problem?.
I de virtuelle konsoller er der som sagt ingen problemer, dansk keymap
er altså loadet.
Hvorfor kan X ikke finde dansk keymap?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 24-08-08 13:10

Den Sun, 24 Aug 2008 11:44:08 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> [...]
> EndSection
>
> Hvordan løses det problem?.
> I de virtuelle konsoller er der som sagt ingen problemer, dansk keymap

Måske det er "microsoftpro" der ikke er defineret for DK? Jeg har:

Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbRules" "base"

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-08-08 15:34

On Sun, 24 Aug 2008 11:44:08 +0000, Jørgen wrote:

> [...]
> Men i X er der US-keyboard.
> I de virtuelle konsoller (CTRL-ALT-Fn) er DK-keyboard i orden.

Man vælger keyboard layout når man installerer OpenSUSE 11:

"Select your language, keyboard layout and accept the licence terms:"
- http://www.howtoforge.com/perfect-server-opensuse11

Du kan ændre det senere, her til SUSE 10.X Server:

"6 Suse 10.X Server
6.1 Default Language

yast2

Select "System" on the left side and then "Language" on the right
side. Change the language and save the settings with "Accept"

6.2 Keyboard Layout

yast2

Select "Hardware" on the left side and then "Keyboard Layout" on the
right side. Change the keyboard layout and save the settings with
"Accept"."
- http://www.howtoforge.com/changing-language-and-keyboard-layout-on-various-linux-distributions

Her er hvordan du sætter Dvorak keyboard op på din OpenSUSE:

"Installing the Programmer Dvorak Keyboard Layout on Linux"
- http://www.kaufmann.no/roland/dvorak/linux.html

Hvilket filsystem har du installeret på? Det kan være det er noget med
UTF-8 og filsystemet:

"Mount your NTFS Filesystem/Partition for Read/Write Access in
openSUSE 10, 11"
- http://www.swerdna.net.au/linhowtontfs.html

Hvilket motherboard er der i maskinen? Det kan være det ikke kan klare
en opgradering fra en tidligere SUSE version:

"Best way to upgrade from 10.3 to SuSE 11.0"
- http://forums.opensuse.org/install-boot-login/388566-best-way-upgrade-10-3-suse-11-0-a.html

P.S. Jeg kender ikke til OpenSUSE, ovenstående er baseret på GOOGLE.

Mvh.

--
"Achtung, babies!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk