Skal jeg skifte fra Ubuntu 8.04 til Suse 1~
Fra : spam@datacentral.dk

Dato : 22-08-08 04:22

Hej gruppe.

Mit spørgsmål er:
Skal jeg skifte til Suse 11 i stedet for Ubuntu 8.4...?
Krav er DK brugergrænseflade
Lidt spil i form af kabaler og mahjoon, hvor man fjerner 2 ens brikke
af gangen.
.
Tanker og begrundelse:
Jeg aner ikke en ski.. om dette, så svar må gerne være til at forstå.

Jeg startede med Ubuntu 7.10 eller var 7.11, en fil jeg downloaded og
brændte og fik maskinen til at kørere - sejt tænk jeg skulle gøre
dette uden hjælp.
Da jeg kom hjem fra sommerferie her i august opdaterede Ubuntu sig
selv. Ok, men jeg har lagt mærke til at FireFox starter på en siden
som refere til Ubuntu 8.04, hvorfor jeg tror jeg har denne version.
I mellemtiden har jeg opdaget at der der kommet en version af Suse 11,
dem med øglen i grønne faver.
Inden jeg skiftet til Linux, havde jeg set Suse, og uden saglige fakta
synes jeg bare deres grafik og logo er fedt og kunne godt tænke mig
det i stedet.
Skal jeg skifte eller er der forskel.
Jeg bruger min pc til at surfe, open office med DK stavekontrol. og er
interesseret i DK brugergrænseflade, kabaler og mindre spil uden så
tetris.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 12:10

spam@datacentral.dk skrev den 22-08-2008 12:21:

> Inden jeg skiftet til Linux, havde jeg set Suse, og uden saglige fakta
> synes jeg bare deres grafik og logo er fedt og kunne godt tænke mig
> det i stedet.
> Skal jeg skifte eller er der forskel.

Der er altid forskelle distributionerne imellem.

Du kan jo hente en LiveCD (bemærk man skal udtrykkeligt vælge det) fra
http://software.opensuse.org/ og se om du kan lide det. Når man bruger
en LiveCD installeres der ikke noget, så det skulle gerne være smertefrit :)

Fra : spam@datacentral.dk

Dato : 22-08-08 05:18

> [...]
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen          "... plus... Tubular Bells!"

OK med live-CD, det brugte jeg også med Ubuntu.
Da jeg så var tilfreds valgte jeg fra live-CD permanent installation.
Nu ser jeg så, at der er 2 filer:
Live CD Gnomme
og
Live CD KDE 4
Øh - hvad skal jeg downloade...?
El. hvorfor er der 2 filer...?

Hilsen
Carsten

Fra : J

Dato : 22-08-08 13:31

On Fri, 22 Aug 2008 04:18:28 -0700 (PDT), spam@datacentral.dk wrote:

>OK med live-CD, det brugte jeg også med Ubuntu.
>Da jeg så var tilfreds valgte jeg fra live-CD permanent installation.
>Nu ser jeg så, at der er 2 filer:
>Live CD Gnomme
>og
>Live CD KDE 4
>Øh - hvad skal jeg downloade...?
>El. hvorfor er der 2 filer...?

Det er et valg du må træffe. Gnome desktop eller KDE4 desktop. Du kan
google lidt for at finde svaret.

Jeg er mest hook på Gnome.

Iøvrigt kan jeg ikke lide suse. Foretrækker altså ubuntu eller
mandriva.

Jeg synes at Suse med KDE er utrolig nørded i menuerne. Det hele er
meget lagdelt. Jeg bryder mig ikke om udklappelige gardiner i så mange
faner.

Men sådan er smag og behag jo forskellig.
Kernen er ofte den samme for de forskellige linux distroer. Det er
bare udseende, der er forskelligt. Der er så ca. 100 forskellige
distroer. Man skal lige vænne sig til tanken. Sammenlign bare med
kvinder.

mvh

John

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 16:57

spam@datacentral.dk skrev den 22-08-2008 13:18:

> OK med live-CD, det brugte jeg også med Ubuntu.
> Da jeg så var tilfreds valgte jeg fra live-CD permanent installation.
> Nu ser jeg så, at der er 2 filer:
> Live CD Gnomme
> og
> Live CD KDE 4
> Øh - hvad skal jeg downloade...?
> El. hvorfor er der 2 filer...?

Gnome og KDE er to forskellige brugerflader, dvs det du ser er
forskelligt mens de programmer man kan vælge imellem er de samme.

Du kan jo prøve dem begge og se hvad du bedst kan lide. KDE vil gerne
ligne windows, Gnome er nok den du er vant til fra Ubuntu

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-08-08 12:30

Den Fri, 22 Aug 2008 03:21:41 -0700 skrev spam:

> [...]
> open office med DK stavekontrol. og er interesseret i DK
> brugergrænseflade, kabaler og mindre spil uden så tetris.

Jeg påtænker at skifte min røde Ferrari 2007 med en GRØN Skoda 120C 1964
- Jeg er bare helt vild med grønt.

--
Karl Erik

Fra : J

Dato : 22-08-08 13:38

On Fri, 22 Aug 2008 03:21:41 -0700 (PDT), spam@datacentral.dk wrote:

>Inden jeg skiftet til Linux, havde jeg set Suse, og uden saglige fakta
>synes jeg bare deres grafik og logo er fedt og kunne godt tænke mig
>det i stedet.
>Skal jeg skifte eller er der forskel.

Du skal bare ændre baggrundsbillede i buntu, så er den såmænd ikke så
værst. Højreklik og browse frem til noget.

Du kan finde utrolig mange wallpapers på nettet. Du skal bare notere
dig først den opløsning, du skal bruge. 1280x1024 f.eks., det skal
matche din skærm.

mvh

John

Fra : N/A

Dato : 22-08-08 16:57

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-08-08 20:26

spam@datacentral.dk wrote:
> Da jeg kom hjem fra sommerferie her i august opdaterede Ubuntu sig
> selv. Ok, men jeg har lagt mærke til at FireFox starter på en siden
> som refere til Ubuntu 8.04, hvorfor jeg tror jeg har denne version.

Kun hvis du selv har valgt at opdatere til den nye version.

> [...]
> Inden jeg skiftet til Linux, havde jeg set Suse, og uden saglige fakta
> synes jeg bare deres grafik og logo er fedt og kunne godt tænke mig

P.g.a. farverne, grafik og logo?
Tjae... hvis du ikke kan finde et andet tema til Ubuntu som du kan lide
ligeså godt og det er vigtigere for dig med et SuSe logo end evt.
forskelle i funktionalitet, så skal du jo skifte.

Personligt syntes jeg godtnok det lyder lidt tyndt.

Fra : spamdatacentral@gmai~

Dato : 26-08-08 02:04

On 22 Aug., 13:30, Karl Erik Christensen <n...@none.com> wrote:
> Den Fri, 22 Aug 2008 03:21:41 -0700 skrev spam:

> Jeg påtænker at skifte min røde Ferrari 2007 med en GRØN Skoda 120C 1964
> - Jeg er bare helt vild med grønt.

Det handler om, at jeg er overbevist om, at både Suse og Ubuntu
opfylder mine behov.
Derfor vælger jeg efter det æstetiske.

Lidt ligsom bilvalg og valg af TV. Jeg finder det som opfylder mine
behov, og vælger derefter hvad jeg er vild med.
Nogle vælger en GRØN Skoda 120C 1964, andre ville vælge den i RØD.

Det som måske lå mere i min synsviklel var, er Suse mere til netværk
virksomhedder osv. eller er det i bund og grund det samme i hver sin
"skal" og visningsmåde.

Hilsen
Carsten.

Fra : spamdatacentral@gmai~

Dato : 26-08-08 02:14

On 26 Aug., 10:04, spamdatacent...@gmail.com wrote:
> On 22 Aug., 13:30, Karl Erik Christensen <n...@none.com> wrote:
>
>Skal jeg skifte fra Ubuntu 8.04 til Suse 11.

Jeg er blevet lidt mere klar.

Jeg har forstået, at KDE 4 og GNOM er "selve" grafik måden at vise
linux på.
Jeg kan forstå at KDE 4 måske skulle ligne Windows meget.
Windows har både lavet god og dårlige ting, så hvorfor opfinde den
dybe tallerken igen.
.
Jeg er overbevist om, at både Ubuntu og Suse ville opfylde mine simple
behov.
Derfor er jeg mest til Suse - simpelhen af ætiske hensyn. Og jeg er
bare faldet for øglen.
.
Det som jeg ikke er klar over er:
Er den ene mere rettet mod netværk, firmaer, eller andre specialmåder
at bruge edb på.
På live-cd med Suse både GNOM og KDE 4, er der ikke database i
openoffice.org, det har jeg nu via Ubuntu.
.
Derfor nogle synes sikker jeg har gak i lovet - går efter det ætiske -
men ligesom kvinder er forskellige, så fungere de på sammen måde og
det er egentlig det jeg spørger om...?

Hilsen til jer alle og ha' en god dag
Carsten.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-08-08 10:16

spamdatacentral@gmail.com wrote:

> Jeg kan forstå at KDE 4 måske skulle ligne Windows meget.
> Windows har både lavet god og dårlige ting, så hvorfor opfinde den
> dybe tallerken igen.

???

> Derfor er jeg mest til Suse - simpelhen af ætiske hensyn. Og jeg er
> bare faldet for øglen.

Den øgle kan du også få ind i din Ubuntu/Kubuntu.

> Er den ene mere rettet mod netværk, firmaer, eller andre specialmåder
> at bruge edb på.

Suse (Novell) anvender Evolution i stor stil med mulighed for at koble
op på Exchange-servere.

> På live-cd med Suse både GNOM og KDE 4, er der ikke database i
> openoffice.org, det har jeg nu via Ubuntu.

Ok.

> Derfor nogle synes sikker jeg har gak i lovet - går efter det ætiske -

Du kan få Suse og Ubuntu til at ligne hinanden, hvis det er udseendet
der er vigtigt for dig.

Det der er vigtigst for mig er hvordan det bruges. Af samme årsag kan
jeg ikke holde KDE ud. Og af samme årsag kan jeg blive p*sseirriteret
over en bug i Nautilus som kræver at jeg bruger systemet på en anden
måde end jeg har sat det op til.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 26-08-08 10:16

Fra : spamdatacentral@gmai~

Dato : 27-08-08 02:33

On 26 Aug., 11:16, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Den øgle kan du også få ind i din Ubuntu/Kubuntu.

OK - men har installeret Suse - Gnom via live-cd og on-line
installering.

> Suse (Novell) anvender Evolution i stor stil med mulighed for at koble
> op på Exchange-servere.

Hvad betyder det - jeg har trådet router med min søn, og det virker.
Jeg kan sagen sætte Evolution op (postprogrammet) havde ikke problemer
med dette under ubuntu.

> Ok.

Jeg har efter installationen af Suse-Gnom installeret database via
Suse egne installation af programmer.

> [...]
> jeg ikke holde KDE ud. Og af samme årsag kan jeg blive p*sseirriteret
> over en bug i Nautilus som kræver at jeg bruger systemet på en anden

Jeg bruger min pc simpel. Surfer og lægger kabaler.
Brugergrænsefladen skal være danske.
Jeg har også fået dansk bruger grænseflade i de fleste programmer
herunder openoffice incl. dansk stavekontrol.
Men jeg har lagt mærke til at Trash - skraldespanden hedder Trash - og
når den skal tømmes, så er det engelsk tekst på kanppen?
.
Jeg kan heller ikke i Firefox 3 spille film - de små film der er bl.a.
på ekstrabladet...???
Nogle hjemmesider har "aktive-billeder" de vises ikke, jeg skal
installere et plog-in...???
.
Har i nogle bud på dette.
.