Ældre bærbar og Linux
Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-08-08 21:13

Hej

Jeg har "arvet" en ældre bærbar fra kæresten, som jeg egentligt havde
planlagt skulle køre XP, men den er nok lige lille nok til det (500 MHz og
128 MB RAM) og så overvejer jeg i stedet en form for Linux. Det skal bruges
til lidt surfen på nettet, email, musik, lave et par dokumenter i ny og næ
og ellers bare mest for at prøve Linux.

Men hvilken vil egne sig bedst? Jeg er *absolut* nybegynder indenfor Linux
og vil egentligt gerne have noget, der *minder* lidt om XP grafisk og
betjeningsmæssigt. Men i hvilken retning skal man kigge?

Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 21:16

Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-08-08 21:24

Michael Rasmussen wrote:
> snip...

Jeg har kigget lidt på både Xubuntu og Kubuntu og umiddelbart ser de ganske
tiltalende ud. Er den største forskel på de to, at den ene bruger KDE og den
anden GNOME?

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-08-08 19:56

Søren Nielsen wrote:

> Jeg har kigget lidt på både Xubuntu og Kubuntu og umiddelbart ser de ganske
> tiltalende ud. Er den største forskel på de to, at den ene bruger KDE og den
> anden GNOME?

Xubuntu anvender Xfce, Ubuntu anvender Gnome og Kubuntu anvender KDE.
Jeg har lige installeret en Ubuntu på en 1000MHz Athlon med 376MiB RAM.
Den kom efterfølgende til at køre Xfce. Jeg er ikke særligt imponeret
over Xfce. Det er hurtigere end Gnome, bevares... Men det er lige så
sløvt som den Windows 98 maskinen også rummer.

Jeg vil anbefale noget endnu mere skrabet til den maskine.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-08-08 21:01

Jesper Poulsen skrev den 24-08-2008 20:55:

> Jeg vil anbefale noget endnu mere skrabet til den maskine.

Jeg har tidligere haft gode erfaringer med Damn Small Linux.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-08-08 21:27

On Thu, 21 Aug 2008 22:15:52 +0200, Michael wrote:

> Jeg vil anbefale denne: xubuntu -> http://www.xubuntu.org/

Bemærk dog minimumskravene:

"Once installed, Xubuntu can run with 192 MB RAM, but it is strongly
recommended to have at least 256 MB RAM."

- http://www.xubuntu.org/get#requirements

Mvh.

--
"Achtung, babies!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 21:31

Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-08-08 21:32

Søren Nielsen wrote:
> Hej
> Søren

Og så lige et tillægsspørgsmål: jeg har idag et dualboot med XP og Vista
begge på en NTFS-partition. Vil jeg kunne afinstallere/formattere den
partition med Vista og så lægge f.eks. Xubuntu på denne umiddelbart?
Forstået på den måde, at jeg blot smider CD'en i skuffen og så vælger det
pågældende drev og får det installeret derpå uden det berører XP-partitionen
og uden jeg behøver at ændre partitionen fra NTFS til noget andet inden
installationen?

Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 21:37

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 21:39

Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-08-08 21:53

Michael Rasmussen wrote:
> Hvis du vil droppe Vista, kan du blot slette partitionen med fdisk, og
> Linux installationsprogrammet vil automatisk foreslå at anvende den
> ledige partition.

Det er ikke godt nok at fjerne Vista og så f.eks. partitionere det med
f.eks. Partition Magic og så starte installationen af Xubuntu bagefter?

Ak ja, der dukker jo noget nyt op hele tiden :) Jeg har en AMD64'er - *skal*
jeg så vælge den der hedder "64-bit PC (AMD64) desktop CD" eller kan jeg
godt hente den der hedder "PC (Intel x86) desktop CD"?

Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 21:45

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 21:58

Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-08-08 22:03

Michael Rasmussen wrote:
> Du behøver ikke gøre yderligere end at slette partitionen. F.eks. med
> Partition Magic. Der er ingen grund til at partititionere, da linux
> installationen vil gøre dette under alle omstændigheder.

Det var egentligt blot for at sikre mig, at der ikke går ged i
XP-installationen. Jeg har læst et par steder, at man skal være lidt varsom
med blot at slette partitionen, når man kører XP og Vista i dualboot.

> Du kan sagtens anvende Intel x86 på AMD64. Det kan faktisk anbefales,
> da Java og Flash giver problemer i et 64-bit system - Sun eller Adobe
> har ikke en version af plugin til 64bit endnu.

Okay - så prøver jeg at hente en x86-version og installerer den. Tak for
svarene indtil videre :)

Søren

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-08 23:04

Søren Nielsen skrev:

> Okay - så prøver jeg at hente en x86-version og installerer
> den.

Java kører fint på 64bit:

#v+
$ uname -a
Linux brainsplit 2.6.24 #1 SMP Tue Aug 12 13:03:01 UTC 2008 x86_64 GNU/Linux
$ java -version
java version "1.6.0_07"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_07-b06)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 10.0-b23, mixed mode)
#v-

Flash kan køre i 32bit-emulering vha. nspluginwrapper. Det virker
lidt fjollet at installere alt som 32bit på en maskine med 64bit-
arkitektur, blot for at få Flash til at køre ægte 32bit.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 06:32

Klaus Alexander Seistrup skrev den 22-08-2008 00:04:

> Flash kan køre i 32bit-emulering vha. nspluginwrapper. Det virker
> lidt fjollet at installere alt som 32bit på en maskine med 64bit-
> arkitektur, blot for at få Flash til at køre ægte 32bit.

Hvorfor køre 64 bit hvis man ikke har spandevis af RAM og programmer der
kræver det?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-08-08 20:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor køre 64 bit hvis man ikke har spandevis af RAM og programmer der
> kræver det?

Kort det ned til programmer. Der kræves ikke en 64-bit Linux for at
anvende mere end 4GiB RAM.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 22:15

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 23:15

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-08 23:22

Michael Rasmussen skrev:

> Kan du give mig et link til, hvor jeg kan hente en Sun Java
> 64-bit browser plugin?

Beklager, jeg tænkte kun på java som sådan, ikke i en browser.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-08 23:29

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-08-08 21:05

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-08-08 08:21

Den Sun, 24 Aug 2008 20:55:57 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
> sløvt som den Windows 98 maskinen også rummer.
>
> Jeg vil anbefale noget endnu mere skrabet til den maskine.

256 MB RAM er nok til de fleste linux-er, bare ikke Ubuntu.
Så prøv mandriva, eller suse eller pclinuxos, eller keldix.
Jeg har kørt keldix på en 5 år gammel acer-bærbar, det gik utroligt
hurtigt, endog med beryl.

Hilsen
keld

Fra : Michael Rasmussen