Ubuntu 8.04; Invalid compressed format (er~
Fra : Jan Birk

Dato : 21-08-08 15:09

Jeg vil installere Ubuntu server edition 8.04 LTS. Det går ikke godt,
får følgende fejl efter at have valgt 'Install....'

------------
Invalid compressed format (err=1)
Kernel panic - nor syncing: VFS: Unable to mount root fs on
unknown-block(104,1)
------------

Og så hænger systemet...

Har brugt CDen til at installere en anden computer uden problemer.
Testet CD og Mem uden nogen fejl.

Det er SATA diske som er i computeren.

Nogen der har en ide?

Pft

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-08-08 17:54

Jan Birk skrev den 21-08-2008 16:09:
> [...]
>
> ------------
> Invalid compressed format (err=1)
> Kernel panic - nor syncing: VFS: Unable to mount root fs on

Er der ikke en "safe-mode"? Jeg mistænker kernen for ikke at kunne lide
enten cd-drev eller harddiske.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-08-08 18:14

Den Thu, 21 Aug 2008 18:53:38 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Er der ikke en "safe-mode"? Jeg mistænker kernen for ikke at kunne lide
> enten cd-drev eller harddiske.

"Invalid compressed format", det må være cd-drevet. Formentlig en
komprimeret ram-disk den forsøger at læse.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jan Birk

Dato : 22-08-08 16:17

> "Invalid compressed format", det må være cd-drevet. Formentlig en
> komprimeret ram-disk den forsøger at læse.

Jeg tror du har fat i noget .... Den sidste fejl (fra FC9):

------------------
"Please append a correct "root=" boot option, here are the available

0100 16384 ram0 (driver?)
0101 16384 ram1 (driver?)
010f 16384 ram15 (driver?)

Kernel panic ......"
--------------------

En ide om hvad jeg kan gøre her?

/Jan

Fra : Jan Birk

Dato : 22-08-08 07:05

> Er der ikke en "safe-mode"? Jeg mistænker kernen for ikke at kunne lide
> enten cd-drev eller harddiske.

Så langt kommer den desværre ikke i boot processen.

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 07:16

Jan Birk skrev den 22-08-2008 08:04:

> Så langt kommer den desværre ikke i boot processen.

Der hvor du vælger cd-check, memcheck osv. Bemærk der er forskellige
funktionstaster hvor du kan vælge lidt af hvert. Prøv at kigge lidt
rundt der.

Fra : Jan Birk

Dato : 22-08-08 07:14

> Der hvor du vælger cd-check, memcheck osv. Bemærk der er forskellige
> funktionstaster hvor du kan vælge lidt af hvert. Prøv at kigge lidt
> rundt der.

Ahhhh, naturligvis Tjekker når jeg kommer hjem.

/Jan

Fra : Jan Birk

Dato : 22-08-08 12:01

> Der hvor du vælger cd-check, memcheck osv. Bemærk der er forskellige
> funktionstaster hvor du kan vælge lidt af hvert. Prøv at kigge lidt
> rundt der.

Der var desværre ikke noget der virkede. Men jeg kunne fjerne quiet fra
boot linien, hvilket gav følgende:

BAD EIP value

Kernel panic ......

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 12:07

Jan Birk skrev den 22-08-2008 13:00:

> Der var desværre ikke noget der virkede. Men jeg kunne fjerne quiet fra
> boot linien, hvilket gav følgende:
>
> BAD EIP value
>
> Kernel panic ......

Jah, så _er_ den død. Spørgsmålet hvad den gjorde inden.

Jeg tror du skal prøve en distribution med en anden kerne.

Fra : Jan Birk

Dato : 22-08-08 15:59

> Jah, så _er_ den død. Spørgsmålet hvad den gjorde inden.

Ingen ting, da jeg lige har pakket maskinen ud af papkassen (spritny).

*) Jeg har skiftet CDrom drevet, samme resultat.
*) Jeg kan heller ikke starte knoppix

Men, jeg satte en Fedora9 i CDen og fik lidt flere fejlmeddelelser;

--------------
[...]

Det gør desværre ikke mig klogere, men måske nogle af jer ?

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 16:55

Jan Birk skrev den 22-08-2008 16:58:

> Ingen ting, da jeg lige har pakket maskinen ud af papkassen (spritny).

"Den" er Linuxkernen, ikke maskinen.

Der SKAL være sket et eller andet inden da kernen sjældent går i panik
inden den er indlæst af boot loaderen :D

> *) Jeg kan heller ikke starte knoppix

Det er skidt. Knoppix plejer at æde alt.

Bundkortet er?

Fra : Jan Birk

Dato : 22-08-08 17:26

> "Den" er Linuxkernen, ikke maskinen.

Ingen ting, "den" ligger på en CD og jeg har ikke - umiddelbart -
mulighed for at gøre noget ved den.

> Der SKAL være sket et eller andet inden da kernen sjældent går i panik
> inden den er indlæst af boot loaderen :D

Enig.

> Det er skidt. Knoppix plejer at æde alt.

Ja.

> Bundkortet er?

Et Intel, 945GCM5, 2GM RAM + 4 SATA diske...

Pft

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 17:42

Jan Birk skrev den 22-08-2008 18:26:

> Enig.

Find noget der kan tage et billede af skærmen. Boot Ubuntu-CD'en, vælg
at redigere de kommandoer der vil blive udført når du vil boote ubuntu,
fjern alt hvad der hedder noget med splash og quiet, og boot med b.

Når du får fejlen så tag et billede og læg det så man kan se det. Prøv
evt at bladre op med Ctrl-PgUp (hvis det virker), da det er det INDEN
der er interessant for dem der ikke er Linus Torvalds.

> Et Intel, 945GCM5, 2GM RAM + 4 SATA diske...

Det er nok bare ikke understøttet. Prøv at spørge Google...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-08-08 17:46

Fra : Jan Birk

Dato : 22-08-08 21:59

> Ser ikke lyst ud:
> http://ubuntuforums.org/search.php?s=195f8b143f1d0fd75b3d5f8a47ab4cf5&searchid=46748812
> Bundkortet er listet på hardware incompatibility list

Tak for info. Jeg kan ikke få linket til at vise noget. Er det mig eller ...

Pft

Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-08-08 17:50

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-08-08 22:19

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-08-08 10:28

On Fri, 22 Aug 2008 23:18:43 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Heller ikke mig mere:-\
> Det viste sig også, jeg var for hurtigt ude. Derimod tror jeg mere på,
> at det er SATA indstillingen i BIOS, der driller. Altså skal du ind i
> BIOS og sætte SATA indstillingen til legacy.

Jamen kom den overhovedet så langt som til at kikke på diskene? Filen der
skal dekomprimeres ligger jo på CDen, så jeg ville kikke i retning af CD
drev eller medie.

(Disclaimer: Det er et par år siden at jeg sidst installerede fra CD. Tror
nok at jeg PXE bootede mig frem sidste gang.)

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-08 10:31

Den 23 Aug 2008 09:28:15 GMT skrev Peter Dalgaard:

> Jamen kom den overhovedet så langt som til at kikke på diskene? Filen der
> skal dekomprimeres ligger jo på CDen, så jeg ville kikke i retning af CD
> drev eller medie.

Kører CD-drev ikke SATA? Man beholder vel ikke gammeldags
IDE-controllere i al evighed bare for CD-drevs skyld?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-08 18:23

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-08-08 20:24

Fra : Jan Birk

Dato : 25-08-08 14:48

Tak til alle som har bidraget til løsningen.

Efter at have skiftet en RAM blok virker det som det skal..... Det er så
lidt underligt at hverken BIOS eller MEM-testen på Ubuntu's
install-medie har 'fanget' fejlen.

Set i bakspejlet, giver fejlmeddelelsen også en slags mening til en RAM
fejl...

Men tak.

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-08 20:25

Jan Birk skrev den 25-08-2008 15:48:
> lidt underligt at hverken BIOS eller MEM-testen på Ubuntu's
> install-medie har 'fanget' fejlen.

Hvor længe kørte du memtest86+?

Fra : Kent Friis

Dato : 25-08-08 20:27

Den Mon, 25 Aug 2008 21:24:49 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Hvor længe kørte du memtest86+?

Jeg tror ikke det har gjort nogen forskel. Når fejlen kommer konsekvent
lige i starten af boot-processen, burde memtest finde den med det
samme.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jan Birk

Dato : 26-08-08 07:01

> Hvor længe kørte du memtest86+?

Åbenbart for kort tid, men jeg vil gætte på 40-45 minutter (en TV avis +
lidt).

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-08 07:27

Jan Birk skrev den 26-08-2008 08:01:

> Åbenbart for kort tid, men jeg vil gætte på 40-45 minutter (en TV avis +
> lidt).

Det burde have været nok til at fange det her. Skulle bare høre om det
var sådan en 30 sekunders lyntest :)