Suspend på Ubuntu Server 8.04
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 19-08-08 23:49

Jeg har en lille maskine kørende med Ubuntu Server 8.04.

Den kører primært som Squeezebox-server og når den er inaktiv over en
periode, vil jeg gerne have den til at gå suspend - simpelthen for at
gøre den HELT stille.

Jeg har nu forsøgt forskelligt uden held og som linux-newbie ønsker jeg
derfor lidt kvalificeret inspiration til forsatte eksperimenter.

1. Bundkortet understøtter (ACPI S3/STR) og bios har en idle-timer, som
skulle kunne effekture dette, men det sker ikke og det er jo nok fordi
OS/Ubuntu laver et override.

2. Jeg fandt et plugin til Squeezecenter (SvrPowerCtrl) som skulle kunne
klare opgaven. Scriptet trigger som det skal, men der sker ikke noget.
Lidt research afslørede, at der pluginet virker via pm-utils, som jeg så
installerede, men heller ikke det var nok - den del af scriptet, som
afvikler pm-utils kører enten ikke eller også er det uden effekt.

3. Jeg prøvede dernæst pm-utils manuelt og kan se, at pm-hibernate
virker (men kan tilsyneladende ikke vækkes via WOL), mens pm-suspend
ikke virker - her får jeg fejlmeddelelsen:

   Error: Kernel cannot suspend to ram

Det ser altså ud til at Ubuntus kernel ikke undersøtter suspend - kan
man ikke få den til det?!

Pft, Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-08-08 06:25

Kim Bach Petersen wrote:

> Den kører primært som Squeezebox-server og når den er inaktiv over en
> periode, vil jeg gerne have den til at gå suspend - simpelthen for at
> gøre den HELT stille.

Det lyder som om du bruger et forkert hardware-setup. Eller har den
placeret et forkert sted.

Gem den dog væk. Den skal jo ikke bruge tastatur, mus eller skærm, så
gem den dog væk - laaaangt væk.

Med det rette hardware-setup er der heller ikke et voldsomt strømforbrug
fra den. Via C3 eller C7 og mini-ITX er alt det hardware der skal til.
Kombineret med en støjsvag harddisk i et støjdæmpende kabinet. Det gør
sig _rigtigt_ godt. Og man er fri for at rode med hibernate

Jesper Poulsen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 20-08-08 09:42

Jesper Poulsen skrev:

> Det lyder som om du bruger et forkert hardware-setup. Eller har den
> placeret et forkert sted.
>
> Gem den dog væk. Den skal jo ikke bruge tastatur, mus eller skærm, så
> gem den dog væk - laaaangt væk.

Langt er selvfølgelig en relativ term, men det er nok ikke lige et ord,
der kan beskrive afstande i min bolig - med andre ord: Ikke umiddelbart
en mulighed.

> [...]
> Kombineret med en støjsvag harddisk i et støjdæmpende kabinet. Det gør
> sig _rigtigt_ godt. Og man er fri for at rode med hibernate

Det er sådan set, hvad jeg har, men det gør det ikke ud for rigtig
stilhed...

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-08-08 06:26

Kim Bach Petersen wrote:

>    Error: Kernel cannot suspend to ram
>
> Det ser altså ud til at Ubuntus kernel ikke undersøtter suspend - kan
> man ikke få den til det?!

Hvad forsøger du at suspend'e til?

Jesper Poulsen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 20-08-08 09:51

Jesper Poulsen skrev:

> Hvad forsøger du at suspend'e til?

Ovenstående RAM (S3/STR), men har nu via uswsusp-pakken også forsøgt til
disk.

s2disk laver faktisk et shapshot af systemet og skriver det til disk,
men maskinen summer roligt videre... - den vil åbenbart være "oppe".

Kim

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 20-08-08 07:49

On Wed, 20 Aug 2008 00:49:07 +0200
Kim Bach Petersen <no@spam.dk> wrote:

> Jeg har en lille maskine kørende med Ubuntu Server 8.04.

--SNIP--

> [...]
>
>    Error: Kernel cannot suspend to ram
>
> Det ser altså ud til at Ubuntus kernel ikke undersøtter suspend - kan

på debian har jeg med held installeret hibernate , der er en pakke med
dibianificering af hibernate-script fra tuxonice-projectet. sammen med
hibernate har jeg installeret de pakker, den anbefaler (uswsusp, og hdparm svjh.)
dererfter svarer man på et eller to spørgsmål, som debconf stiller, og så virker det.
det er prøvet på servere (rack- og blade), desktops og laptops.
jeg antager noget lignende gør sig gældende for ubuntu.

mht wol. ar det enablet i bios ?

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 20-08-08 10:01

Jacob Gaarde skrev:

> [...]
> det er prøvet på servere (rack- og blade), desktops og laptops.
> jeg antager noget lignende gør sig gældende for ubuntu.

Jeg fik installeret hibernate og uswsusp, mens hdparm allerede var der.

Når jeg kører s2disk eller sboth laver den et snapshot af systemet, som
den gemmer på disken, men maskinen fortsætter derefter med at køre...
(s2ram var ikke en del af pakken, selv om den er omtalt).

> mht wol. ar det enablet i bios ?

Ja - og jeg har tjekket med ethtools at "Wake-on: g".

Kim

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 20-08-08 15:23

Kim Bach Petersen skrev:

> Jeg fik installeret hibernate og uswsusp, mens hdparm allerede var der.
>
> Når jeg kører s2disk eller sboth laver den et snapshot af systemet, som
> den gemmer på disken, men maskinen fortsætter derefter med at køre...

Hmm, der sker mystiske ting: Forsøgte mig lige igen med s2disk, maskinen
crashede, genstartede og ved opstart fortæller den så at filsystemet på
harddisken en defekt og må repareres med fsck - piv!

Jeg har nu afinstalleret hibernate, uswsusp og pm-utils - giver op i
mangel på brugbare anvisninger og bare tilnærmelsesvis sammenhængende
dokumentation. Jeg undrer mig voldsomt over, at en feature, jeg troede
var helt selvfølgelig og aldrig har oplevet bare det mindste problem
med, kan være SÅ indviklet at håndtere på linux... - wierd :o|

Kim