Streame lyd. Hvilket program?
Fra : Ole R

Dato : 16-08-08 13:58

Hejsa alle..

Jeg er inde i Second Life (SL), og jeg får snart brug for at streame lyd
indtil SL igen. Sidst jeg gjorde det var under Windows, men nu har jeg jo
set lyset, og skal til det i Linux.
Jeg kører Ubuntu 8.04, har VLC inde, men kunne da også godt tænke mig, om
der var et godt DJ program, hvor man kan mixe lidt med musikken.
Håber jeg fik gjort mig nogenlunde forståelig.

/Ole

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-08-08 18:12

Ole R wrote:
> Sidst jeg gjorde det var under Windows, men nu har jeg jo
> set lyset, og skal til det i Linux.

Umiddelbart vil jeg mene, at man først har set lyset den dag man har
fundet det operativsystem der passer allerbedst til ens egne behov, om
det er Windows, en Linux, en BSD, OS X, Solaris eller noget helt andet,
er ligegyldigt. Det handler udelukkende om at ens behov skal opfyldes på
den bedst mulige måde.

> Jeg kører Ubuntu 8.04, har VLC inde, men kunne da også godt tænke mig, om
> der var et godt DJ program, hvor man kan mixe lidt med musikken.

Umiddelbart skriver du ikke om det skal være i realtime, eller offline,
så du kan jo se på f.eks. Audacity.

Ellers nu du alligevel kører ubuntu, så prøv at kigge på indholdet af
Ubuntu Studio, den indeholder en pokkers masse til arbejdet med lyd og
video.

- Chano Andersen.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-08-08 19:20

Den Sat, 16 Aug 2008 19:11:45 +0200 skrev Chano Andersen:

> [...]
> det er Windows, en Linux, en BSD, OS X, Solaris eller noget helt andet,
> er ligegyldigt. Det handler udelukkende om at ens behov skal opfyldes på

Hvordan ved man hvilken der er bedst, uden at have prøvet de andre 117
forskellige OS'er?

Jeg mener, jeg bruger Linux fordi det er det system jeg har prøvet der
passer bedst til mit behov. Det er ud af DOS, Windows og Linux. Men
måske OSX er bedre? OpenBSD? Jeg har ikke prøvet dem, ligesom jeg ikke
har prøvet ReactOS, OS/2, AIX, osv.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-08-08 21:58

Kent Friis wrote:
> Hvordan ved man hvilken der er bedst, uden at have prøvet de andre 117
> forskellige OS'er?

Det ved man naturligvis ikke, men at virke frelst og "have set lyset"
bare fordi man dropper windows, virker for mig, som en tåbelig holdning.

> Jeg mener, jeg bruger Linux fordi det er det system jeg har prøvet der
> passer bedst til mit behov.

Det er jo så også fint nok, det er af præcis samme årsag jeg bruger
Windows Vista.

> har prøvet ReactOS, OS/2, AIX, osv.

OS/2 var et fremragende system da jeg brugte det for godt 10 år siden, i
modsætning til Windows, har jeg aldrig oplevet det er gået ned.

- Chano Andersen.

Fra : Ole R

Dato : 17-08-08 00:20

Jeg undskylder virkelig mange gange, at jeg kom til at skrive i en, måske
misforstået, lettere morsom vending.... Det var ikke min mening at støde
sarte sjæle, og hvis der skulle blive brug for noget krisepsykolog, vil
jeg gerne være behjælpelig med at finde frem til hjælp!

/Ole

Nu til streamen.... Det er realtime.

/Ole

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 17-08-08 09:48

Ole R wrote:
> [...]
> sarte sjæle, og hvis der skulle blive brug for noget krisepsykolog, vil
> jeg gerne være behjælpelig med at finde frem til hjælp!

Jeg kender ikke secondlife, er det en del af klienten at du kan streame
lyd ind eller vil du sætte en server op som andre klienter kan hente fra?

Hvis det er din klient der skal smide lyd ind i secondlife forventer den
val at blive fodret med lyden på en bestemt måde?

/Magnus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-08-08 12:21

Den Sun, 17 Aug 2008 10:48:16 +0200 skrev Magnus Pedersen:

> Jeg kender ikke secondlife, er det en del af klienten at du kan streame
> lyd ind eller vil du sætte en server op som andre klienter kan hente fra?

Det er en netradio stream man sætter op, og derefter fortæller
secondlife hvor den skal finde stream'en.

(Jeg har ikke styr på hvilke protokoller der er supporteret, men jeg
ved at folk der ikke selv har en stream ofte bruger en tilfældig
netradio).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 17-08-08 17:05

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> (Jeg har ikke styr på hvilke protokoller der er supporteret, men jeg
> ved at folk der ikke selv har en stream ofte bruger en tilfældig

Mon ikke denne kan bruges så?
http://www.gnu.org/software/gnump3d/

/Magnus

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 17-08-08 21:24

Magnus Pedersen wrote:
> Mon ikke denne kan bruges så?
> http://www.gnu.org/software/gnump3d/

Eller evt icecast, mon ikke den er i ubuntus pakkesystem.

Fra : Ole \(6000\)

Dato : 22-08-08 07:43

"Magnus Pedersen" <bofhenator@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Eller evt icecast, mon ikke den er i ubuntus pakkesystem.

Det Icecast har jeg hørt før. Nu har jeg så lige fået en ny maskine, så jeg
skal ha' installeret Ubuntu i næste uge. Så tager jeg lige den med.
Tak for hjælpen.

/Ole

Fra : Ole R

Dato : 17-08-08 15:04

> [...]
>
> (Jeg har ikke styr på hvilke protokoller der er supporteret, men jeg ved
> at folk der ikke selv har en stream ofte bruger en tilfældig netradio).

Second Life er en 3D verden, hvor man kan stort set alt det man ikke han
IRL, bygge og alt muligt. Det er rigtigt at man som regel tager en
netradio og streamer ind til det sted man nu vil. Der hvor jeg skal bruge
det er i vores klub (jeps, findes sgu *G*) så jeg kan være DJ derinde.

/Ole