Skriverettigheder på Samba-mappe (Ubuntu
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-08-08 16:47

Jeg har en Ubuntu Server med en WinXP-klient. På klienten vil jeg gerne
have fuld adgang til en mappe som netværksted.

Selve adgangen har jeg fået fungere fint, men jeg kan kun læse fra
mappen - ikke skrive, oprette nye filer/mapper, slette etc.

Det vil jeg gerne kunne.

min konfigurationsfil ser således ud:

[global]
workgroup = MYWORKGROUP
netbios name = MYSERVER
wins support = yes
[musik]
path = /home/ego/musik
read only = no
map archive = no
create mode = 0660
directory mask = 0771
writable = yes

Som det ses har jeg forsøgt at tilføje forskellige parametre som "read
only = no", "writable = yes", m.m. men uden held.

Mappen kan jeg i øvrigt fint tilgå med WinSCP - blot vil jeg gerne kunne
bruge Samba også, da jeg formoder, at det vil kunne give mig større
overførselshastighed på netværket.

På forhånd tak,

Kim
(linux-newbie)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-08-08 16:50

Kim Bach Petersen wrote:
> [musik]
> path = /home/ego/musik

Hvad skriver

ls -ld /home/ego/musik

Når du connecter til samba drevet, gør du det med
brugernavn og password?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-08-08 17:10

Mogens Kjaer skrev:

> Hvad skriver
>
> ls -ld /home/ego/musik

drwxr-xr-x 201 kim kim 12288 2008-08-15 17:18 /home/ego/musik

> Når du connecter til samba drevet, gør du det med
> brugernavn og password?

Ja - der kom en almidelig windows-login-box, da jeg connectede første
gang, så jeg oprettede en ny bruger på serveren til Samba alene og denne
bruger logger jeg ind med.

Kim

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-08-08 17:17

Kim Bach Petersen skrev:

> drwxr-xr-x 201 kim kim 12288 2008-08-15 17:18 /home/ego/musik

Tak - det var nok til finde vej i min grundbog:

   chmod -R a+w .

løste problemet

Kim

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-08-08 08:51

Kim Bach Petersen wrote:

> Tak - det var nok til finde vej i min grundbog:
>
> chmod -R a+w .
>
> løste problemet

Hvem er så ejer af de filer, du laver via samba fra
windows?

Hvis ikke de er ejet af kim.kim har du forklaringen.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 16-08-08 15:16

Mogens Kjaer skrev:

> Hvem er så ejer af de filer, du laver via samba fra
> windows?
>
> Hvis ikke de er ejet af kim.kim har du forklaringen.

Præcis. Dit sidste svar satte mig på det rette spor, nemlig at der var
tale om arvede rettigheder på serveren, så jeg fik mig sat ind i
rettighedsstyringen og skiftet bruger, så alt matcher - og nu ser det ud
til at det kører perfekt.

Tak, Kim