Installer og fjern programmer?
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 13-08-08 14:34

Hej

Jeg har ssh adgang til en webserver som bruger et program der hedder
graphicsMagick til billedbehandling, jeg skal have slette installationen
af denne og installeret en nyere udgave. Jeg har ikke så meget forstand
på linux/unix dog kan jeg de mest basale kommandoer.

Hvordan fjerner og installere man et program?

Nogen der evt. kan henvise til et godt site hvor man kan læse om sådanne
ting?

/Brian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-08-08 14:51

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
> på linux/unix dog kan jeg de mest basale kommandoer.
>
> Hvordan fjerner og installere man et program?

Hvilken Linuxdistribution kører serveren?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 13-08-08 15:03

Mogens Kjaer skrev:

> Hvilken Linuxdistribution kører serveren?
>
> Mogens

Hej

Det er CentOs

/Brian

Fra : Christian Joergensen

Dato : 13-08-08 14:58

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> writes:

> [...]
> installationen af denne og installeret en nyere udgave. Jeg har ikke
> så meget forstand på linux/unix dog kan jeg de mest basale kommandoer.

Jeg går ud fra du mener imagemagick?

> Hvordan fjerner og installere man et program?

Software på et linux-systme distribueres ofte som pakker af den enkelte
distribution. Man har så et pakkehåndteringsprogram til at holde styr
hvad der er installeret og hvor man kan hente nye programmer.

På Debian (og afledte distributioner), som er den distribution jeg
bruger, bruger man apt/dpkg.

Hvis jeg fx. ville afinstallere imagemagick:

# apt-get remove imagemagick

Eller opgradere:

# apt-get install imagemagick

Sidstnævnte installerer ud fra hvad apt kender til pakkeserveren man
snakker sammen med - apt's informationer kan opdateres med:

# apt-get update

Andre systemer har andre pakkehåndteringsprogrammer (fx. rpm).

Hvis programmet er installeret i /usr/local, kan det være et program
der er installeret manuelt, og så sletter du det bare (med rm).

/Christian

--
Christian Joergensen
http://www.technobabble.dk

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 13-08-08 15:04

Christian Joergensen skrev:

> [...]
>
> Hvis programmet er installeret i /usr/local, kan det være et program
> der er installeret manuelt, og så sletter du det bare (med rm).

Nej, det er godt nok GraphicsMagick

og det ligger i /usr/local/bin, så jeg skal fjerne det manuelt?

/Brian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-08-08 15:10

Brian Bendtsen wrote:
> Nej, det er godt nok GraphicsMagick
>
> og det ligger i /usr/local/bin, så jeg skal fjerne det manuelt?

CentOS har ikke GraphicsMagick med som pakke.

Og i og med den ligger i /usr/local/bin er den nok lavet manuelt.

Ved du hvilken version af gm du skal bruge og hvad der er installeret nu?

Det burde så være muligt at hente den på http://www.graphicsmagick.org/
og så oversætte og installere.

Bemærk at nogle funktioner i gm kræver at diverse hjælpepakker
er installeret - de skal måske også opgraderes.

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 13-08-08 15:13

Mogens Kjaer skrev:

> [...]
>
> Bemærk at nogle funktioner i gm kræver at diverse hjælpepakker
> er installeret - de skal måske også opgraderes.

Ok, jeg har hentet den nyeste version og lagt op på serveren og pakket
den ud. Og så ved jeg ikke lige hvordan jeg kommer videre.

I mappen /usr/local/bin/ ligger i øjeblikket

gm
GraphicsMagick-config
GraphicsMagick++-config
GraphicsMagickWand-config

/Brian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-08-08 15:28

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
> den ud. Og så ved jeg ikke lige hvordan jeg kommer videre.
>
> I mappen /usr/local/bin/ ligger i øjeblikket

Det står alt sammen på:

http://www.graphicsmagick.org/www/INSTALL-unix.html

Men som sagt er det ikke så simpelt da det kan være
nødvendigt at hente en masse hjælpepakker først.

Ellers risikerer du at lave en ny version af GraphicsMagick
som mangler en masse funktionalitet.