boot af ubuntu
Fra : Kaj Larsen

Dato : 12-08-08 10:57

Hej.
Jeg sidder og prøver at få Ubuntu 8.04 til at køre, men har problemer. I
starten booter den fint. jeg vælger sprog og at køre den som live CD
hvorefter den indlæser Linuxkernen, derefter kommer Ubuntus logo med bjælken
nedenunder der kører frem og tilbage. Når det slutter melder den vent og
derefter begynder den at skrive en masse tal og tekst hvor bla. der flere
gange står frozen. Til sidst fylder det hele skærmen og selv om jeg tager
CD'en ud af drevet fortsætter den med at skrive tal og tekst.
Jeg har prøvet med en Dappix live CD, og det virker fint.
Hvad kan der være galt?

Mvh. Kaj Larsen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 12-08-08 11:09

tir, 12 08 2008 kl. 11:57 +0200, skrev Kaj Larsen:
> Hej.
> Jeg sidder og prver at f Ubuntu 8.04 til at kre, men har problemer. I
> starten booter den fint. jeg vlger sprog og at kre den som live CD
> hvorefter den indlser Linuxkernen, derefter kommer Ubuntus logo med bjlken
> nedenunder der krer frem og tilbage. Nr det slutter melder den vent og
> derefter begynder den at skrive en masse tal og tekst hvor bla. der flere
> gange str frozen. Til sidst fylder det hele skrmen og selv om jeg tager
> CD'en ud af drevet fortstter den med at skrive tal og tekst.
> Jeg har prvet med en Dappix live CD, og det virker fint.
> [...]

Prøv først at bruge muligheden for at kontrollere CD'en - det kunne jo
være der var fejl på den.

/A

Fra : J

Dato : 12-08-08 12:52

On Tue, 12 Aug 2008 11:57:27 +0200, "Kaj Larsen"
<kaj(snyd)@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>CD'en ud af drevet fortsætter den med at skrive tal og tekst.
>Jeg har prøvet med en Dappix live CD, og det virker fint.

Den skal have lov at fortsætte med de tekster, til den er færdig. Så
skal den slå over i grafisk mode. Nogle gange kan ubuntu ikke dette,
hvis der f.eks. er onboard grafik, som du ikke bruger. Så kan den
sætte grafikken op til det forkerte (det på bundkortet). Er din
hardware meget speciel ?

Jeg har nu gode erfaringer med 8.04 m.h.t. onboard geforce sammen med
geforce grafikkort.

Det er vel ubuntu live CD ? (for 32 bit)

mvh

John

Fra : Kaj Larsen

Dato : 12-08-08 20:34

Jeg har testet CD, der er ingen fejl på den.
Jeg har ladet den køre i et par timer og den bliver ved med at skrive de
tekster. Der er onbord grafikkort men det er det jeg bruger og der er ingen
speciel hardware og det er en 32 bit live CD.

Mvh. Kaj

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-08 20:52

Den Tue, 12 Aug 2008 21:34:02 +0200 skrev Kaj Larsen:
> Jeg har testet CD, der er ingen fejl på den.
> Jeg har ladet den køre i et par timer og den bliver ved med at skrive de
> tekster.

Timer? Det lyder som RAM-testen du har fat i.

CD-testen plejer at læse CD'en igennem, og skrive en kode, som
man sammenligner med den kode der står der hvor man har downloadet
ISO'en.

Hvis de er ens, er CD'en god, men hvis de er forskellige, kan
du kassere den.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-08-08 22:41

Kaj Larsen skrev den 12-08-2008 11:57:
> [...]
> gange står frozen. Til sidst fylder det hele skærmen og selv om jeg tager
> CD'en ud af drevet fortsætter den med at skrive tal og tekst.

Det lyder som om Ubuntu har været for optimistiske med en kerne der
passer til din maskine (der er en masse fnidder med BIOS og diverse
udvidelser osv og ikke alle bundkort er i orden).

Jeg tror det er en eller anden fejlmeddellese der bliver gentaget. Bare
for en god ordens skyld - du har brugt menupunktet efter boot på CD'en
der kontrollerer CD'en til at kontrollere CD'en med?

Måske kan du tage et billede med cam eller mobil af skærmen og lægge den
et sted vi kan se?