Hjælp til en absolut nybegynder
Fra : Uffe Jensen

Dato : 11-08-08 17:57

hej
Jeg vil gerne forsøge mig ud i Linux, som jeg ikke kender men har hørt meget
godt om. Så jeg henter Mandriva (www.mandriva.com;
mandriva-linux-one-2008-spring-KDE-int-cdrom-i586.iso)
Jeg vil installere den på en ældre IBM T22 men da den downloade fil ikke kan
ligge på en alm. CD, brænder jeg den på en DVD, men det kan IBM'eren ikke
læse.
Så nu er spørgsmålene:
1 Er den downloade fil en "exe-fil" eller hvad gør jeg ved den.
2 Findes der et andet sted at hente Linux som er nemmere at installere
(mindre så den kan ligge på en CD'er).
3 Er Mandriva det rigtige valg for en nybegynder
4 Eller er løsningen at købe en "pakke" med cd og det hele, dog vil jeg
helst hente det fra nettet.

Håber her er hjælp at hente for en absolut nybegynder i Linux.
På forhånd tak

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-08-08 11:01

On 11 Aug., 18:56, "Uffe Jensen" <sil...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> helst hente det fra nettet.
>
> Håber her er hjælp at hente for en absolut nybegynder i Linux.

Jeg syntes du skal starte med en Live CD, de findes i mange udgaver,
baseret på mange distributioner
http://www.desktoplinux.com/news/NS4051478287.htm er en af dem der er
baseret på Mandrake.
Du henter iso`en, som forøvrigt passer på en CD, brænder den og booter
direkte fra den.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-08-08 19:35

On Mon, 11 Aug 2008 18:56:43 +0200, "Uffe Jensen" <siliam@stofanet.dk>
wrote:

>Jeg vil gerne forsøge mig ud i Linux, som jeg ikke kender men har hørt meget
>godt om.

God ide

> [...]
>(mindre så den kan ligge på en CD'er).
>3 Er Mandriva det rigtige valg for en nybegynder

Indlæringskurven for Linux er ret stejl, så det kan anbefales at
alliere sig med en bekendt der allerede bruger Linux og så anvende
samme distribution som ham

Alternativet er nok at du henter forskellige Live-CD'er indtil du
rammer den distribution der tiltaler dig: En Live-CD er en komplet
linux installation der kan afvikles direkte fra CD'en, og siden
installeres til harddisken hvis du får lyst til det:

Selv er jeg vældig glad for Fedora der kan hentes her:

http://fedoraproject.org/en/get-fedora

Det er i686 Live-Cd'en du skal bruge primært...

<mlr>

Fra : Lyrik

Dato : 11-08-08 19:33

> [...]
> helst hente det fra nettet.
>
> Håber her er hjælp at hente for en absolut nybegynder i Linux.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Den skal jo kunne læses fra en CD!
Prøv UBUNTU den virker ud af posen på det meste og kan brændes på CD:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloading?release=desktop-lts&arch=i386&mirror=ftp%3A%2F%2Fftp.klid.dk%2Fubuntu-cd%2F&debug=&download-button=

Hilsen
Jens

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 11-08-08 22:17

Uffe Jensen wrote:
> [...]
> helst hente det fra nettet.
>
> Håber her er hjælp at hente for en absolut nybegynder i Linux.

Har du hentet filen her:
http://www.mininova.org/tor/1333253
Den fil er 696.74 megabyte, dvs. den også for stor til en DVD.
Hent en Mandriva her: http://ftp.klid.dk/ftp/mandriva/official/iso/2008.1/
Vælg
mandriva-linux-free-2008-spring-dvd-i586.iso
Og vær opmærksom at det er en .iso-fil, altså et iso-image, der skal
brændes uden nogen konvertering til iso-image, som man normalt skal, når
der er tale 'almindelige' data.
Du skal ikke prøve at læse DVD'en, MS-windows kan ikke læse den.
Du skal boote fra DVD'en, så kører der et installations program.
Men inden du installerer skal have indskrænket din Windows-partition, så
der er plads til Linux.
Mandriva er et udmærket valg.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-08-08 22:19

Uffe Jensen wrote :

> Jeg vil installere den på en ældre IBM T22 men da den downloade fil
> ikke kan ligge på en alm. CD

Jeg prøvede lige at tjekke og den iso er 697MB, så jeg vil tro at den
kan ligge på en 700MB CD, ellers kan du prøve med en 800MB. Hvis du
prøver at brænde den ned på en 640MB CD så fejler det selvfølgeligt.

> 1 Er den downloade fil en "exe-fil" eller hvad gør jeg ved den.

En iso fil er en kopi af en CD, den er ikke komprimeret eller noget som
helst andet. Jeg kender ikke noget til Windows, men jeg vil da tro at
dit brændeprogram kan håndtere sådan en fætter.

Du kan eventuelt prøve at spørge i news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-08-08 22:50

Fra : Ole R

Dato : 12-08-08 09:27

> [...]
> http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloading?release=desktop-
lts&arch=i386&mirror=ftp%3A%2F%2Fftp.klid.dk%2Fubuntu-cd%

Jeg er selv ret ny i Linux, og kan varmt gå ind for Ubuntuen. Dog, hvis
man er helt ny, så vil jeg anbefale, du lige har en til at hjælpe med de
forskellige ting under installationen, da den er ret forskellig i forhold
til Windows. Der er noget med drivere, der skal aktiveres, repossitotys
(mener jeg det hedder) og lidt andet, der skal ind.
Ellers virker det fint out-of-the-box.

/Ole

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 12-08-08 15:17

Uffe Jensen wrote:
> [...]
> helst hente det fra nettet.
>
> Håber her er hjælp at hente for en absolut nybegynder i Linux.

Mandriva er et glimrende valg for en nybegynder, ellers kan ubuntu også
anbefales.

Du er opmærksom på at den .iso-fil du har hentet ikke skal brændes som
en fil ned på cd/dvd, men du skal bede dit brænderprogram om at brænde
fra en image-fil (det er lidt forskelligt fra brænderprogram til
brænderprogram hvordan man gør det)?

Alternativt kan du prøve:
http://goodbye-microsoft.com/

Se evt den fine lille instruktionsvideo inden du bestemmer dig. Jeg skal
lige understrege at jeg ikke selv har prøvet den metode og at Debian
måske nok ikke er til nybegyndere. Jeg har dog selv for ganske nyligt
brugt deres nye betainstaller og den var søre uproblematisk, også uden
forhåndsviden.

/Magnus